Jump to content

Vurderer å kjøpe seilbåt fra 80-tallet med mykt dekk foran masta

Shanti_83

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre her om noen har noen synspunkter på dette:

Jeg har vært og sett på en seilbåt jeg er interessert i å kjøpe, det er en 27-foter fra 80-tallet som er i bra stand og har nesten ny motor. Den eneste svakheten er at dekket er mykt rett fremfor masta, dette er nok delaminering av dekket. Kjente veldig tydelig at det var mykt da jeg stod på dekk.

Hvor stor innvirkning har dette på styrken til båten tro? Og kan det bli kostbart å reparere?

Takk for alle innspill!

Om du skriver hva slags båt det er, modell, så skal du ikke de bort ifra at noen har god kunnskap om båtmodellen. En del båter har veldig typiske feil som går igjen. 

Om det er like foran masten, står masten på dekk? 

-et tips, når du går på visning ta bilder av ting du stusser på. Da er det lettere å tenke gjennom ting når du kommer hjem i tenkeboksen. 

Kjente selger til svikten i dekket? Var det sprekker i gelcoat? 

Var det dekkskontakter for strøm til lanterner, eller andre gjennomføringer i området? 

Redigert av Eureka (see edit history)

Takk for linker og svar, alle sammen!

Det er en Jeanneau Rush /Fantasia 27 det dreier seg om. Masta står på dekk, men er ikke sikker på om det er balsa eller skum i kjernen. Det var noen dekkskontakter for strøm til lanterner, men ellers ikke noen andre gjennomføringer i det området. Ingen sprekker i gelcoat som jeg la merke til. Jeg burde nok ha sjekket dekket nøyere og tatt flere bilder, for det er vanskelig å vite hvor alvorlig det egentlig er. 

Noen som vet noe mer om denne båttypen?

-regner med det er den som ligger til salgs i Ålesund? Var jo en pen båt det der.

ideelt sett så ville det gitt mye svar på delamineringen om man tok borreprøver fra innsiden. 8 mm borr og kjenne på konsistensen av det som kommer ut. Er det tørt, så kan man injisere epoxy med sprøyte i mange hull til det er fult opp. 

Om båten er strøken ellers, også under vannlinja, så burde det være en overkommelig jobb. -noe må man regne med ? 

Guest Avmønstret#

Er en tråd her inne om en kar som "tok jobben" med å fjerne balsakjærne i en seilbåt fra samme perioden. Mener båten var gul, og den endte vel opp som "prosjekt til salgs". Nå tok vel han hardt i og skulle "gjøre alt", men det kan jo gi en idé om hva som kreves for å rette gjøre noe med problemet. 

Noen som finner tråden? 

--

Her er nå en tråd fra tidligere hvor problemet drøftes:

Og en finner garantert mye greier på Youtube også. På kanalen til "sailing Uma" er det en episode hvor de tar ut råtten balsa fra noen områder, men da fra oversiden. Det gir et visst innblikk i prosessen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Ser ut som at det er byttet taktrekk inni, i partiet rundt luka. Så da er muligens det området det gjelder. og med flaks, avgrenset til det.
Så; tetning av skruer og luke i dekk har pri 1. Muligens noe som kan la seg gjøre, men du MÅ ha tørre og varme nok forhold. 
Endel å maskere unna for og skjerme for søl og slipestøv, men det er vel gjennomførbart... 

Fin båt, og greit utstyrt ser det ut til. Og plunderet avspeiler seg vel allerede i prisen.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Guest Avmønstret#
sandman1 skrev for 2 timer siden:

.
Så; tetning av skruer og luke i dekk har pri 1. Muligens noe som kan la seg gjøre, men du MÅ ha tørre og varme nok forhold. 
Endel å maskere unna for og skjerme for søl og slipestøv, men det er vel gjennomførbart... 

Tror jeg hadde tatt det fra oversiden. De tyske videoene som det er linket til over (med en litt pussig fuzzgitar som minner om andre tyske filmer fra en svunnen tid) viser vel egentlig at det ikke er en skremmende prosess å få til, særlig om en har rette utstyret. 

6 hours ago, Eureka said:

. Er det tørt, så kan man injisere epoxy med sprøyte i mange hull til det er fult opp. 

IKKE GJØR DET! Det er IKKE noen god løsning. Du lager da en mengde hull i laminatet, det vil ikke bli god binding mellom epoxyen du injiserer og laminatet.  Det vil sprekke opp rundt epoxy- pluggene og du har bare svekket dekket ytterligere og i tillegg skaffet deg en mengde mer vann i kjernen og ytterligere jobb. 

Krimart skrev for 4 timer siden:

IKKE GJØR DET! Det er IKKE noen god løsning. Du lager da en mengde hull i laminatet, det vil ikke bli god binding mellom epoxyen du injiserer og laminatet.  Det vil sprekke opp rundt epoxy- pluggene og du har bare svekket dekket ytterligere og i tillegg skaffet deg en mengde mer vann i kjernen og ytterligere jobb. 

Jeg har gjort gjort på denne måten og det holdt i den tid vi hadde båten. Boret hull og laget en liten L-formet "visp" for å få ekstra plass til epoxy rundt hullet. Om det var vann i kjernen etterpå vites ikke, men det var aldri noen svikt i dekket eller lekkasje andre steder.

Hvis det er balsa i ditansematrialet,og det er helt tørt,går det fint å pumpe inn fortykket epoksy.  Jeg skruer inn smurningsnippler i dekket å pumper inn med fettpesse. borrer små hull for å følge med hvor epoxyen vandrer,sette inn en skrue i hullet når epoxyen tyter ut, så nytt hull osv til omr er fylt. viktig å la epoxyen få tid til å vandre,så du ikke sprenger dekket.

22 hours ago, Eva_1 said:

Takk for linker og svar, alle sammen!

Det er en Jeanneau Rush /Fantasia 27 det dreier seg om. Masta står på dekk, men er ikke sikker på om det er balsa eller skum i kjernen. Det var noen dekkskontakter for strøm til lanterner, men ellers ikke noen andre gjennomføringer i det området. Ingen sprekker i gelcoat som jeg la merke til. Jeg burde nok ha sjekket dekket nøyere og tatt flere bilder, for det er vanskelig å vite hvor alvorlig det egentlig er. 

Noen som vet noe mer om denne båttypen?

Hadde en sånn, i mange år. Den var ikke myk, finn heller et annet eksemplar med mindre du får en lav pris og vil ta jobben.

Hehe, jeg lever godt med det. Sov dårlig noen netter, men pyttsann ? 8 år siden jeg oppdaget det. 

Mao, ikke utbedret utover å borre 10-15 hull i dollbordet fra innsiden og konstaterte fuktig balsa på en side. La nye tettninger på alt av dekksgjennomføringer og rekkestøtter. 

En vakker dag kan det jo hende jeg gjør noe med det, hadde en plan som kan tas frem igjen. Nå ligger båten godt fortøyd i Ålesund og jeg er strandet på Helgeland. Slik er livet. 

?

Men planen var å ta multikutter og sage hull i dollbord fra utsiden, ta ut fuktig kjernemateriale, legge inn nytt, plaste over og legge på syntetisk teak. Da slipper jeg å rote det til med skott og innfesting til røstjern. 

Redigert av Eureka (see edit history)

En venn av meg hadde en slik Rush en gang i tiden. Dekket var "mykt" på den også, normalt sa han, dekket er enkeltlaminat. ikke noe balsa, skum eller noe annet i det dekket. Husker sola skinte tvers igjennom det. Masta står vel på dekk, men blir understøttet av et stålrør som står på kjølen. Garanterer ikke at dette stemmer, så sjekk. Men, det var en fin båt.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...