amjens Startet 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2018 Har en Mercury 50 EFI 2006 modell som plutselig ikke ville starte på slutten av sesongen ifjor. Motoren har gått som en klokke i alle år uten noen problemer, og er godt vedlikeholdt. Siste tur ifjor gikk problemfritt, men etter ca 4 uker landligge var det plutselig helt dødt. Det vil si, helt dødt var det ikke. Batteriet er fulladet, og starteren går når tenningsnøkkelen vris om. Dødmannsknappen ser intakt ut. Har videre drenert drivstoffsystemet, tømt drivstoffilter, og skiftet plugger. Alle sikringer er intakt. Ved sjekk av plugger idag ser jeg at det ikke kommer gnist på noen av pluggene. Noen som har tips til neste sted å feilsøke, evt andre tips? Anders Sitér dette innlegget Link to post
Gunnari Svart 23.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 Om det ikke er gnist på noen av pluggene så kan du vel se bort fra plugger og coiler. Da ligger vel mest sannsynlig feilen i ECU styrenenhet (som vel er ganske lite sannsynlig) eller i ledninger ut til dødmannsknapp. Ville startet med å måle ledninger til dødmannsknapp og sjekket at ikke den svartgule har forbindelse med jord. Om den har det så vil du ikke få gnist. Sitér dette innlegget Link to post
amjens Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 (redigert) Valgte å koble fra dødmannsknappen fremme i kontrollboksen, uten at det ga særlig respons. Fortsatt ingen start☹️ Hva nå? Redigert 24.Mai.2018 av amjens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnari Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Har du hatt av kontaktene inn til ECU og sjekket for evt. korrosjon på noen av kontaktene? Spray dem uansett med elekronikkrens og evt. vaselinspray. Sitér dette innlegget Link to post
amjens Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 ECU er sjekket og ser fin ut. Ved å koble av dødmannsknapp og vri tenning ett hakk klikker/suser det i reléene som gir strøm til coil, men fortsatt ingen gnist. Neste mistenkte er derfor stator. Tok av svinghjul og stator. Har målt stator og den gir nullverdier, så mest sannsynlig er denne gåen. Stator er helt vulket og man ser ikke noe skader. Skal ta den til forhandler og få den sjekket mot evt en ny. Fortsettelse følger... Sitér dette innlegget Link to post
Gunnari Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Well... De tre hvite fra Stator gir kun vekselstrøm til likeretteren så dersom du har godt med strøm på batteriet så skal du ha gnist selv om det er feil med statoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.