Jump to content

Nidelv 690 m/KAD32 og DP290 drev tar inn saltvann.

bjornterje

Recommended Posts

Jeg har en obskur sak som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å finne årsaken til:

Båten tar inn saltvann når den er i bruk, dette legger seg i bunnen av motorrommet. Jeg lenser båten etter hver tur, det kommer ikke inn vann når den ligger i ro. Den tar inn ca like mye vann uavhengig av hvor lenge båten brukes (det dreier seg om 0,5 til 1 liter vann uansett hvor mye båten er brukt den aktuelle dagen). Det er ingen lekkasje i impeller. Det har vært slik i relativt lang tid (2 år?), men service på drev har ikke avdekket vanninntrenging på drivknutebelg eller vann i olje på drev. Det ble skiftet kon i drevet sist sommer, lekkasjen var der både før og etter. Det ble ikke rapportert om vannlekkasjer i drevet av verkstedet som utførte jobben. Kjølevannet har stabilt nivå, og motoren har driftstemperatur på ca 80-85 grader.

Noen som har en ide om hvor vannet kan komme fra?

Siden du kun får det når motor går må det komme fra saltvannskjølekretsen. Blir det samme mengde om båten går eller står på tomgang? Hvis svaret er ja er jo feilen lik, er svaret nei kan det faktisk skylde at saltvann kommer inn utenom motor og kjølekrets.

Er vel egentlig bare å starte bruke elimineringsmetoden. Men siden tett når motor ikke er i bruk er ting rundt transom tett, som ofte får litt lekasjer med alder

Jori skrev 12 minutter siden:

Siden du kun får det når motor går må det komme fra saltvannskjølekretsen.

Hvis det kommer fra saltvannskjølekretsen vil det vel komme mer og mer vann så lenge motoren går, eller? Erfaringen min er at det ligger ca samme mengde vann i bunn av båten uansett hvor lenge jeg har kjørt. Er teorien om at saltvannet kommer inn utenom motor/drev og kjølekrets mer sannsynlig iom dette?

Kommer jo an på om du har automatisk lensepumpe som dermed tømmer ut underveis mens motor går. Ville derfor startet med tomgang finne ut om det lekker noe da. Klem litt på slanger, dra i de ved overganger og der hvor slangeklemmer sitter. Er det en mikroskopisk lekkasje der, vil den bli mer synlig tøyer du litt på slangene. Andre lekkasjeområder er ved oljekjøler og varmeveksler. Da vil du se saltutslett som siger nedover.

Bare å lete på, slike feil kan ta lang tid å finne

Mange år siden jeg hadde 690, så må tenke litt høyt her.

Det kan komme inn gjennom luftinntakene i skrogsiden. Eller gjennom boltene til badeplatformen. Eller gjennom ankervinsj om du har det. Eller dusj på badeplatformen om du har det.

Sjekk også om det er saltvann - som det er skrevet over. Har du vv tank kan det være det er overtrykksventilen her so slipper ut vann når vannet blir skikkelig varmt fra motor.

Bare en tanke: samme mengde vann hver gang, tyder på at vanninntrenging ikke har noe med drift av motor å gjøre, men heller at vann kommer inn ett eller annet sted når båten ligger i ro, og at en viss mengde av det flytter på seg og blir synlig når det blir bevegelse i båten. Prøv å start opp og kjør med åpne luker, og se om du ser hvor vannet kommer fra.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...