Bitteliten
Hvor store batterier du trenger avhenger av hvor stort forbruket ditt er, hvor lenge du vil bruke batteriene uten lading og hvordan du lader. Og hvor stor båt du har - for jo større båt jo fler ting drar strøm
Med 2x115Ah batterier har du 115 A tilgjengelig til forbruk (batteriene bør ikke tappes lenger ned enn 50%). Om du har landstrøm med lader så har du fulle batterier når dere går ut. Det står ikke noe om motor og dynamo her - men la oss anta det er en normal dynamo som lader feks 60A på max. Baugpropell og ankervinsj tenker jeg vi kan se bort i fra da de brukes med motor i gang og selvom de drar mye strøm er det i kort tid og motoren er i gang når de brukes så dynamoen bør kunne fylle på batteriene ganske fort. Ettersom dere har motorbåt får dere antakelig nok motortimer til at dynamoen rekker å lade batteriene bra (seilbåter er ikke like "heldige" her)
Ipad lader drar ca 2A. Iphone ca 1 A. Så er det lys ombord.Bytt til LED pærer først som sist så blir forbruket ca 1/10 av vanlige halogen/glødepærer. Kjøleskap drar ca 3-4A i timen i snitt. Varmeapparat (feks Eber D4) drar ca 6 A i timen.
Med 230Ah batteribank kan du da anta at dere kan ligge ca ett døgn uten å måtte lade forbruksbanken dersom dere har normalt forbruk og kjører varmer feks 2-3 timer om kvelden.
Jeg hadde valgt AGM batterier. De tåler kraftig utlading bedre og tar til seg lading raskere enn vanlige blybatterier.
Også hadde jeg sett om det var mulig å legge på ett batteri til eller å kjøpe ett stort batteri på feks 300A og få det plassert på en fornuftig måte.