Jump to content

Montere onan generator i princess p42

kokken

Recommended Posts

Hei

skal montere en onan 4kw generator med løfte potte og vannutskiller  i en princess p42 og har noen spørsmål.

*vannintak.  Er det fare for at generatoren (motoren) blir fyllt med sjøvann når man går i plan ? Er det lurt å plasere dette langt fremme i båten så det kommer ut av vannet når båten er i plan?

*eksos.  Egentlig det samme som vannintak, kan det komme sjøvann inn vann/eksos separatoren når båten er i plan? Hvor er det mest hennsigtsmesikt å la vannet gå ut ?

Kanskje det er noen med samme båt som gidder å ta noen bilder av oppsettet i egen båt?

kokken?

Men det skal vel finnes en antihevert ventil som bør tilkobles hvis generator står under vannlinje. Jeg har en MASE 5kw og der har jeg montert antihevert ventil..625153174_2018-05-25(2).png.6563676c56a66193a3898a4901ef9324.png

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Du må sjekke nøye monteringsinstruksen fra Halyard vedr. water separator og silencer til generatoren, her står godt forklart både høyder, hvor inntak/utløp skal plasseres for å unngå at vannet ikke kan trykkes opp i retur etc.

Vanninntaket skal ikke være tørt når motor er i plan, det ligger bak motorenes vanninntak hos meg. Men via vanlig bunnventil uten scoopinntak.

Hei 

takker for svar?

Fint om du gidder å ta noen bilder av opplegget ditt Tom.

Å stenge bunnventilen er vel å be om trøbbel, greier heilt sikkert å starte aggregatet uten å opne ventilen og impelleren blir brent.

føler vel at vann som blir presset inn eksosen er det som bekymrer meg mest.

kanskje eg kan koble eksos vannet innpå dreneringa fra flyen da denne ligger rett under vannlinja ?

får vel lese litt i manualen som chiefen foreslår..

kokken skrev for 12 timer siden:

Hei 

takker for svar?

Fint om du gidder å ta noen bilder av opplegget ditt Tom.

Å stenge bunnventilen er vel å be om trøbbel, greier heilt sikkert å starte aggregatet uten å opne ventilen og impelleren blir brent.

føler vel at vann som blir presset inn eksosen er det som bekymrer meg mest.

kanskje eg kan koble eksos vannet innpå dreneringa fra flyen da denne ligger rett under vannlinja ?

får vel lese litt i manualen som chiefen foreslår..

Originalt er vanninntaket plassert i skottet hvor bakerste lensepumpe er, ca 20cm off-center. Går direkte opp til Onan derfra gjennom neste skott og luke (har ikke bilde for hånda).

Jag har en Onan 6,5 kW generator i min båt som har gått dryga 2300 timmar och fungerar alldeles utmärkt.

Fanns när jag köpte båten och ser ut att vara installerat snyggt och prydligt. Lite förvånad har jag varit att aggregatet inte är jordat, men jag har godtagit det eftersom det som någon skrev här på Baatplassen ju innebär att man inte har potential mot jord. Men nu känner jag mig ganska övertygad om att här kommer ett antal inlägg som ifrågasätter detta...

Hur som helst så har det fungerat bra under de 14 år jag har haft båten.

Ett litet tips är att samla anslutningar och bränsleförsörjning i en stam som kommer i taket framifrån mot aggregatet. På så sätt så kan Du lätt rulla fram det om Du t ex vill komma åt rodersystemet eller aft thruster om Du har en sådan. Bara att lossa avgas-slangen på Halyard pottan och lägga några rörbitar under så rullar Du lätt fram det en meter och kan krypa in bakom.

image.jpeg.fbf0f677c568456d7eba757e36ef12db.jpeg

Här är avgasslangen demonterad för byte och genset utrullat en bit och gaveln demonterad.

Anslutningsstammen fäster man med buntband när aggregatet kommit tillbaka på plats.

image.jpeg.d6a90eba24a691cb2335c6d1fac6b1c6.jpeg

Här är f ö ett Halyard demoarrangemang som jag fotograferade på en mässa för några år sedan. Det är nog ungefär dom grejorna som jag har. Vattenavskiljaren överst i bilden är uppstucken i utrymmet bakom ryggstödet på soffan på akterdäck.

Redigert av ebonita (see edit history)
  • 2 uker senere...
Cathrine. skrev 19 minutter siden:

Er på jakt etter ny båt og den kommer til å ha aggregat. hvordan er det å kjøre aggregat i ex 20 knop i litt sjø. kan det ha noen skade? 

Det kommer vel an på hvordan kjølevannsinntaket ditt er utformet, om det er lagd for at generator uproblematisk skal kunne ta inn vann mens båten er i plan er det nok ikke noe problem.

Men nå er det jo veldig skjelden at man har noen generatorbehov i 20 knop og sjø, matlaging er nå iallefall helt uaktuelt under sånne omstendigheter så da vil jeg heller råde deg til å få en løsning sånn jeg har det der en stor inverter forsyner alt av stikk i båten i tillegg til landstrøm evt. generatoren, alt etter behov.

Trenger ikke tenke på generatorkjøring i fart, selv om jeg vil koke kaffe siden det hentes fra inverteren med nettprioritering som ligger i samme systemet.

Hva slags behov ser du for deg det er for å kjøre generatoren i 20 knop i noe sjø?

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Tåler de virkelig ikke lading fra motorenes dynamosystemer?

Jeg trur de har det bedre med å bli ladet med en lader, men er jo også ett spørsmål om man trenger sånne batterier når man har generator.

Må prøves ut først med vandelige batterier. Så tipper aggregat vil gå min 1-2 timer om dagen i uthavn, for varmtvann og div. så er sikkert ikke ett problem. men greit å vite om den kan gå under fart uansett. kan jo glemme å skru det av også :) 

Jeg har ikke litium(enda), men AGM på forbruk og åpne blysyre på start/truster.

Dette er løst ved at motorens dynamo lader start/truster og AGM-forbruk blir ladet med Victron Multiplus 120/3000 samt Victron regulator koblet til 360 watt solceller.

Da slipper jeg lade-problematikk med forskjellig batteriteknologi, samt at solcellene er en stor bidragsyter til forbruks-banken.

Jeg kan når som helst bytte til litium da både regulator for solceller og laderen er programmerbare til litium parametre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...