kokken Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 Hei skal montere en onan 4kw generator med løfte potte og vannutskiller i en princess p42 og har noen spørsmål. *vannintak. Er det fare for at generatoren (motoren) blir fyllt med sjøvann når man går i plan ? Er det lurt å plasere dette langt fremme i båten så det kommer ut av vannet når båten er i plan? *eksos. Egentlig det samme som vannintak, kan det komme sjøvann inn vann/eksos separatoren når båten er i plan? Hvor er det mest hennsigtsmesikt å la vannet gå ut ? Kanskje det er noen med samme båt som gidder å ta noen bilder av oppsettet i egen båt? kokken? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Bump Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Jeg har ikke P42, men har aldri vært noe problem med vannintrenging på generator i plan hos meg. Nå er min generator defekt og plukket ut, så jeg kan ikke hjelpe deg. Men kanskje @Navic II Eller @Tom Rør kan hjelpe deg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
kokken Svart 25.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 (redigert) Hei gjelder vel generatorer generelt ,er redd for å fylle motoren med sjøvann enten fra eksos eller sjøvanssiden når den ikkje går og båten er i marsj fart. Redigert 25.Mai.2018 av kokken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Jeg har Onan ombord. Er ikke der nå, men kan prøve å ta noen bilder omløpet av helga. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Av samme frykt stenger jeg alltid bunnventilen når ikke i bruk Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Men det skal vel finnes en antihevert ventil som bør tilkobles hvis generator står under vannlinje. Jeg har en MASE 5kw og der har jeg montert antihevert ventil.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Navic II Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Nå har ikke jeg sett hvordan det er lagt opp i min. jeg har 7kw Onan. Eksosutløp går ihvertfall i båtens eksosrør, og det vil være umulig å få vann inn der i fart. aner ikke hvor inntaket er plassert. men er egentlig dette noe problem i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2018 Du må sjekke nøye monteringsinstruksen fra Halyard vedr. water separator og silencer til generatoren, her står godt forklart både høyder, hvor inntak/utløp skal plasseres for å unngå at vannet ikke kan trykkes opp i retur etc. Vanninntaket skal ikke være tørt når motor er i plan, det ligger bak motorenes vanninntak hos meg. Men via vanlig bunnventil uten scoopinntak. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Hei takker for svar? Fint om du gidder å ta noen bilder av opplegget ditt Tom. Å stenge bunnventilen er vel å be om trøbbel, greier heilt sikkert å starte aggregatet uten å opne ventilen og impelleren blir brent. føler vel at vann som blir presset inn eksosen er det som bekymrer meg mest. kanskje eg kan koble eksos vannet innpå dreneringa fra flyen da denne ligger rett under vannlinja ? får vel lese litt i manualen som chiefen foreslår.. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 kokken skrev for 12 timer siden: Hei takker for svar? Fint om du gidder å ta noen bilder av opplegget ditt Tom. Å stenge bunnventilen er vel å be om trøbbel, greier heilt sikkert å starte aggregatet uten å opne ventilen og impelleren blir brent. føler vel at vann som blir presset inn eksosen er det som bekymrer meg mest. kanskje eg kan koble eksos vannet innpå dreneringa fra flyen da denne ligger rett under vannlinja ? får vel lese litt i manualen som chiefen foreslår.. Originalt er vanninntaket plassert i skottet hvor bakerste lensepumpe er, ca 20cm off-center. Går direkte opp til Onan derfra gjennom neste skott og luke (har ikke bilde for hånda). Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Den er god har du eget jordplan til generatoren eller er den jordet sammen med resten av jordingane på sinken ? Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 kokken skrev for 5 timer siden: Den er god har du eget jordplan til generatoren eller er den jordet sammen med resten av jordingane på sinken ? Så vidt jeg vet går alt ombord til samleskinna ved sinken. Ikke sett noe jordplan under skroget (den ville jeg sett?) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 (redigert) Jag har en Onan 6,5 kW generator i min båt som har gått dryga 2300 timmar och fungerar alldeles utmärkt. Fanns när jag köpte båten och ser ut att vara installerat snyggt och prydligt. Lite förvånad har jag varit att aggregatet inte är jordat, men jag har godtagit det eftersom det som någon skrev här på Baatplassen ju innebär att man inte har potential mot jord. Men nu känner jag mig ganska övertygad om att här kommer ett antal inlägg som ifrågasätter detta... Hur som helst så har det fungerat bra under de 14 år jag har haft båten. Ett litet tips är att samla anslutningar och bränsleförsörjning i en stam som kommer i taket framifrån mot aggregatet. På så sätt så kan Du lätt rulla fram det om Du t ex vill komma åt rodersystemet eller aft thruster om Du har en sådan. Bara att lossa avgas-slangen på Halyard pottan och lägga några rörbitar under så rullar Du lätt fram det en meter och kan krypa in bakom. Här är avgasslangen demonterad för byte och genset utrullat en bit och gaveln demonterad. Anslutningsstammen fäster man med buntband när aggregatet kommit tillbaka på plats. Här är f ö ett Halyard demoarrangemang som jag fotograferade på en mässa för några år sedan. Det är nog ungefär dom grejorna som jag har. Vattenavskiljaren överst i bilden är uppstucken i utrymmet bakom ryggstödet på soffan på akterdäck. Redigert 28.Mai.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Takker for alle innputs ? Båten skal på land i morgen for bunnsmøring / polering og montering av aggregat, så får vi sjå hvilken vei høna sparker.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Er på jakt etter ny båt og den kommer til å ha aggregat. hvordan er det å kjøre aggregat i ex 20 knop i litt sjø. kan det ha noen skade? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Cathrine. skrev 19 minutter siden: Er på jakt etter ny båt og den kommer til å ha aggregat. hvordan er det å kjøre aggregat i ex 20 knop i litt sjø. kan det ha noen skade? Det kommer vel an på hvordan kjølevannsinntaket ditt er utformet, om det er lagd for at generator uproblematisk skal kunne ta inn vann mens båten er i plan er det nok ikke noe problem. Men nå er det jo veldig skjelden at man har noen generatorbehov i 20 knop og sjø, matlaging er nå iallefall helt uaktuelt under sånne omstendigheter så da vil jeg heller råde deg til å få en løsning sånn jeg har det der en stor inverter forsyner alt av stikk i båten i tillegg til landstrøm evt. generatoren, alt etter behov. Trenger ikke tenke på generatorkjøring i fart, selv om jeg vil koke kaffe siden det hentes fra inverteren med nettprioritering som ligger i samme systemet. Hva slags behov ser du for deg det er for å kjøre generatoren i 20 knop i noe sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Chiefengineer skrev 36 minutter siden: Hva slags behov ser du for deg det er for å kjøre generatoren i 20 knop i noe sjø? Er litt for å vite om det går og så kanskje eventuelt lade litiumbatterier kun ved lader og ikke dynamoer Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Tåler de virkelig ikke lading fra motorenes dynamosystemer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 7.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Chiefengineer skrev 2 minutter siden: Tåler de virkelig ikke lading fra motorenes dynamosystemer? Jeg trur de har det bedre med å bli ladet med en lader, men er jo også ett spørsmål om man trenger sånne batterier når man har generator. Må prøves ut først med vandelige batterier. Så tipper aggregat vil gå min 1-2 timer om dagen i uthavn, for varmtvann og div. så er sikkert ikke ett problem. men greit å vite om den kan gå under fart uansett. kan jo glemme å skru det av også :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Utfordringen med lithium er vel mer på dynamosiden enn på batterisiden... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Å da hadde det vært en grei sak å bare lade de med en 120A lader og koblet bort dynamolading. Kun dynamo til startbatterieer og thrusterbatterier Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Ja, om man ikke er avhengig av redundans på ladesystemer til forbruksbank er det en mulig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Jeg har ikke litium(enda), men AGM på forbruk og åpne blysyre på start/truster. Dette er løst ved at motorens dynamo lader start/truster og AGM-forbruk blir ladet med Victron Multiplus 120/3000 samt Victron regulator koblet til 360 watt solceller. Da slipper jeg lade-problematikk med forskjellig batteriteknologi, samt at solcellene er en stor bidragsyter til forbruks-banken. Jeg kan når som helst bytte til litium da både regulator for solceller og laderen er programmerbare til litium parametre. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunnis Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 VannTro; Har du generator for lading av forbruksbank eller lader du forbruksbank kun med landstrøm og solcelle i uthavn? Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.