GVH1979 Startet 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2018 Håper noen kan hjelpe meg med innspill her. Jeg kjører i dag en yamaha 150hk 4takt og er svært fornøyd med det lave støynivået denne motoren har. Nå har 3 fots syken slått til og jeg vurderer nå en Nordkapp Noblesse med 250hk Evinrude e-tec. Det jeg lurer på er om det er noen her inne som kan si noe om støy nivået på disse motorene kontra 4takt? Jeg er redd jeg går fra stille harmoni til hissig veps, noe min bedre halvdel garantert vil bemerke... Det beste er selvsagt å prøvekjøre båten, men den ligger så langt unna at jeg er lite lysten å sette meg i bilen bare for å oppdage at dette kunne de eminente medlemmene her på forumet sagt til meg før jeg kjørte avgårde... Hvis det er noen her inne som eier nevnte båt med motor så tar jeg også imot plusser og minuser ved båt/motor. Vi er en familie på to voksne og to barn (5 og 7) som skal benytte båten. GVH Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Det som jeg liker minst er at det kan være en anelse mer lukt av olje fra en totakter. Om vindretningen er sånn at eksos kommer inn i båten. Dette er ikke mye men, mer enn på 4 takt. Lyden er ikke så voldsom uansett, men litt forskjell på tomgang. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 På tomgang har 4takt gjerne en lavere lyd. På marsjfart/full fart har jeg en liten preferanse mot etec. Optimax er jeg ikke helt komfortabel med. 4takterne jeg har kjørt (Yamaha, Verado og Suzu) har gjerne en mer hvining mens etecen brummer og derfor et noe bedre "opplevd" støy (i mine ører). På tomgang lyder den mer, men også her er det brumming som ikke jeg finner spesielt sjenerende (heller tøff).. Mot en stille 4takter som står og tisser ? Totakts oljelukt merker du ikke på etec, selv med xd50-innstilling aktivert. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
John_Kr Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Nå oppfatter jeg at du er på en ny Nordkapp og ny Evinrude G2, da er støyproblematikken nullet ut mellom 4- og 2-takter. Dette som er nevnt over med oljelukt er bare tull, det finnes ikke lukt fra de nye 2- takterne med XD100 olje. Jeg vil nok tro at det må være andre momenter som gjør at du velger 4- vs 2-takter en støy. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Last ned Noise Exposure Meter til iPhone og mål støyen. Det er ikke noe Brüel & Kjær instrument, men signifikante forskjeller vil sees. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 John_Kr skrev 41 minutter siden: Nå oppfatter jeg at du er på en ny Nordkapp og ny Evinrude G2, da er støyproblematikken nullet ut mellom 4- og 2-takter. Dette som er nevnt over med oljelukt er bare tull, det finnes ikke lukt fra de nye 2- takterne med XD100 olje. Jeg vil nok tro at det må være andre momenter som gjør at du velger 4- vs 2-takter en støy. Hei. Burde selvsagt opplyst at det ikke er den nye G2 motoren, men en 2011 modell e-tec. Når det kommer til fart akselrasjon osv spiller det mindre rolle da madammen legger litt begensninger der.... Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 chrisrik skrev 51 minutter siden: På tomgang har 4takt gjerne en lavere lyd. På marsjfart/full fart har jeg en liten preferanse mot etec. Optimax er jeg ikke helt komfortabel med. 4takterne jeg har kjørt (Yamaha, Verado og Suzu) har gjerne en mer hvining mens etecen brummer og derfor et noe bedre "opplevd" støy (i mine ører). På tomgang lyder den mer, men også her er det brumming som ikke jeg finner spesielt sjenerende (heller tøff).. Mot en stille 4takter som står og tisser ? Totakts oljelukt merker du ikke på etec, selv med xd50-innstilling aktivert. Kanskje dumt spørsmål, men hva er xd 50-innstilling? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 xd50 , xd100 er oljetyper til etec. Med xd100 typen så kan motoren justeres til å bruke mindre olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GVH1979 Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 ivar skrev 1 minutt siden: xd50 , xd100 er oljetyper til etec. Med xd100 typen så kan motoren justeres til å bruke mindre olje Aha, da lærte jeg noe nytt. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 chrisrik skrev 58 minutter siden: 4takterne jeg har kjørt (Yamaha, Verado og Suzu) har gjerne en mer hvining mens etecen brummer og derfor et noe bedre "opplevd" støy (i mine ører). opplevd støy samsvarer ikke alltid med målt støy. Jeg syns en 2T på moderat turtall ikke er plagsomt i hele tatt , mens samme antall db fra en "stillegående" 4t på full gass er plagsom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 42 minutes ago, ivar said: opplevd støy samsvarer ikke alltid med målt støy. Viktig poeng! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
fredrik_j Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Jeg må si jeg reagerer på "ulyd" fra etec motorene, de knatrer (på lavt turtall/tomgang) og høres ikke helt friske ut. Har reagert på dette mange ganger i ulike havner og tenkt at jeg er glad jeg ikke må lide med den lyden. Men alle er forskjellige. Det lukter helt klart totakt av de, selv de nye G2, iallefall når man er bak de. Hvordan det oppleves i båten vet jeg ikke. En sidenote er at jeg også synes den "nye" 150hk til Merc låter ganske ukultivert på lave turtall. Den høres litt gammeldags ut. Har ikke kjørt båter med disse motorene, så jeg har liten ide om hvordan de er i marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 ivar skrev for 1 time siden: opplevd støy samsvarer ikke alltid med målt støy. Da er vi over på synsing. Og det er noe annet. Den melankolske ulinga til en Merc rekkesekser er den fineste musikk. Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 ivar skrev for 2 timer siden: xd50 , xd100 er oljetyper til etec. Med xd100 typen så kan motoren justeres til å bruke mindre olje Sikkert kjent, men hvis motoren er justert for xd100, må man holde seg til det. Da kan man ikke bruke xd50. Var i alle fall det jeg fikk opplyst. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 I den grad det betyr noe: Ble fortalt av sønnen min som for et par år siden avtjente verneplikten i Marinen som båtfører på Dykker- og Froskemannsskolen/Haakonsvern; De hadde en masse små og store RIBer og hadde over mange år endt opp med at Yamaha 4-taktere var de mest slitesterke motorene. Evinrude E-TEC-motorer hadde mye mer problemer og var vesentlig dårligere på holdbarhet, samt mer plundrete å vedlikeholde. Ellers er det jo meget godt hørbar forskjell i støynivå på sakte fart mellom f eks Yamaha 4-takter og en E-TEC. Jeg blir stadig overrasket over hvor mye det støyer og bråker hver gang en E-TEC putrer forbi inne i havneområder, mens tilsvarende 4-taktere er omtrent lydløse. I fart vet jeg ikke hvordan forskjellen vil oppleves, men muligens mindre plagsom. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 HansH skrev 4 minutter siden: I den grad det betyr noe: Ble fortalt av sønnen min som for et par år siden avtjente verneplikten i Marinen som båtfører på Dykker- og Froskemannsskolen/Haakonsvern; De hadde en masse små og store RIBer og hadde over mange år endt opp med at Yamaha 4-taktere var de mest slitesterke motorene. Evinrude E-TEC-motorer hadde mye mer problemer og var vesentlig dårligere på holdbarhet, samt mer plundrete å vedlikeholde. Ellers er det jo meget godt hørbar forskjell i støynivå på sakte fart mellom f eks Yamaha 4-takter og en E-TEC. Jeg blir stadig overrasket over hvor mye det støyer og bråker hver gang en E-TEC putrer forbi inne i havneområder, mens tilsvarende 4-taktere er omtrent lydløse. I fart vet jeg ikke hvordan forskjellen vil oppleves, men muligens mindre plagsom. Litt merkelig, jeg avtjente verneplikten i stormbåttroppen (Hæren), de sverget til Etec på sine ribber. Dette var for drøyt 10 år siden. Ifjor kjørte de fremdeles på Etec. Alle motorer havarerer og troverdig feilstatistikk er det ingen som har (eller vil få) - så den beste motoren får vi aldri vite hva er Viktigste er å behandle dem bra, da tror jeg man kommer langt, uansett motor. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Kjetil1 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Testet for noen år siden en Finnmaster 68DC med 150 Yamaha mot en 650 Noblesse med 175 E-tec over tid. Forbruk, fart og støy var så og si likt på diverse turtall. Feks på 4000rpm var db nøyaktig likt. Kun på tomgang og full gass lå E-tec bittelitt over på db. Jeg hadde glatt valgt Evinrude igjen. Synes lydbildet på totakt V6 ved akselerasjon er suverent... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
John_Kr Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Denne diskusjonen blir aldri rettferdig, dette for at vi har lagt oss opp en mening og da er det slik, uavhengig av fakta. Denne 2- vs 4-takter diskusjonen ofte blir at man sammenligner en ny 4-takter med en gammel 2-takter. Som jeg skriver lengre oppe så er avstand på støy på 2 nye motorer av 2- vs 4-takter minimal, nesten ikke målbart. Som noen nevnte over så påståes det at det er plundret vedlikeholdt på Evinrude, her er det noen som ikke har helt forstått hva man snakker om. Evinrude skal ha service hvert 5 år, mot f.eks 4-takt Yamaha MÅ på verksted hvert år og da med de ulemper dette medfører for de som bord i utkantstrøk. Jeg har hatt mange motorer av de merker som er på markedet i dag, jeg er ikke i tvil hvilken motor jeg velger, Evinrude G2. Den er ikke best på alt, men en enkel og råsterk motor. Tåler man ikke litt lyd bak så kjøp seilbåt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Og i tillegg setter EU sitt RCD direktiv strenge grenser for hvor mye en båt kan støye. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 24.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2018 Mulligan skrev for 5 timer siden: Da er vi over på synsing. Og det er noe annet. Støy er i høyeste grad subjektivt. Og er del det som etterspørres også ettersom iallefall eg forstår. Om en lurer på rene målinger så finnes det jo. En liten elv bak huset kan måle akkurat samme dB som trafikkstøy fra veien foran huset allikevel er kun den ene plagsom mens den andre en befrielse å høre på. Lyd er så mykje meir enn målte decibel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.