Ventus
8 hours ago, joern-eo said:Båtlivsundersøkelsen 2017:
1 av 2 (50,2 %) er enige om at lavere promillegrense på sjøen er et tiltak som kan redusere alvorlige ulykker med fritidsbåter. 1 av 4 (28,5 %) er uenig ( side 91 i hovedundersøkelsen)
Sånn. Nå kan dere krangle videre.
Du siterer s.86 i denne: http://knbf.no/images/Presentasjoner/Hovedrapport_Nasjonal_2018.pdf
Du bør kanskje ta med at sitatet ditt er en undergruppe av s.84 - der ingressen til kapittel 3.6.9 er som følger under. Ser man i tillegg på tabellen ved siden av ser man at det er ingen endring i spørsmålet "Hvor enig er du i at det innføres følgende tiltak for å redusere alvorlige ulykker med fritidsbåter (topp 2 score): Lavere promillegrense på sjøen" , 50/50.
I ærlighetens og opplysningens navn bør man kanskje også ta med følgende fra 3.6.8; min uthevning. Merkelig at det som mange har sagt var det viktigste faktisk er nettopp det undersøkelsen viser?
Og det er mange måter å misbruke statistikk på - jeg har nå tatt noen utsnitt som peker på det jeg anfører. Man kan plukke selektivt andre veien også, samt å tenke på både utvalget, trending basert på to målinger (!!) etc. Men hvis formålet er å anføre hva folk flest tror reduserer ulykker mest (og det var vel det viktige) så kan man jo i hvertfall løfte øynene et par sider...
Flest (66 %) mener at mer synlig politi i størst grad kan bidra til å redusere antall alvorlige ulykker. Strengere lover og regler scorer lavest.
75,4 % er enig i at det bør bli bedre merking av grunner, skjær og leder. 70 % er enig i at man bør ha eget hurtigbåtsertifikat for å føre spesielt hurtige båter.'