Jump to content

VP2003, oljetrykks alarm, kan den ha gått i stykker? Hva skjer da?

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

For noen dager siden så var jeg ute på en kort seiltur, på vei inn til land når jeg startet motoren så fusket turtelleren noe/litt og når jeg kom til land så feilsøket jeg litt og fant ut at jeg ikke hadde så god kontakt med pluss frem fra punkt 1 og opp til 30 på tenningslåsen. I kveld var jeg i båten og fikset denne litt dårlige kontakten med pluss og den gir nå perfekt kontakt MEN når jeg nå startet motoren så uler og lyser plutselig oljetrykksalarmen så snart jeg startet motoren hva kan være grunnen til dette?

Jeg har sjekke mengden olje og jeg har sjekket at alarmen slutter å ule så snart jeg kobler fra kabelen fra sensor (markert med blå pil)

Kan det være sånn at sensoren har gått i stykker? Er det da sånn at den automatisk gir fra seg en slik lyd?

bilde1.png.5a47fbbb0d88cc78c5b4a7441a3849b4.png

Da er det konkludert null oljetrykk med manometer (takk for lånet NicolaiE ?).

Hva kan  være grunnen til plutselig null i oljetrykk? Og ikke minst har googlet rundt litt og finner ingen steder noe info om hvor oljepumpen sitter på maskinen min, er den integrert i blokket?

Noen som vet hvor jeg kan starte?

PS. Om dette er for dyrt eller komplisert så dropper jeg det bare da jeg får inn en ny D1-30 i den om 3-4 uker, synd bare nå som det er finvær. ☀️

Dinamo skrev for 4 timer siden:

Om oljetrykket er heilt nede på null og ingenting, og du med sikkerhet kan sei at der er ei rimelig oljemengde i motoren, so er oljepumpa eller sugerøret sannsynlig årsak. Kor finn ein so oljepumpa i ein motor? Vanligvis er den plassert slik at motoren må ut, og bunnpanna av, so er tilkomsten grei.

Dette konkluderer at båten får

stå frem til at jeg får i ny motor. Alt for mye/tung jobb for meg å fikse alene dessverre ?

Takk for hjelpen, utrolig så mye hyggelig folk her på Båtplassen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...