Jump to content

Kajakk påkjørt av Rib i Grimstad. Vimpel på kajakk?

Roger og Olina

Recommended Posts

Fargesterkt er en god plan, enda bedre om det er på ting som beveger seg, eg. åreblader. Disse små radarrefleksene har ingen praktisk radarreflekterende virkning, de kan virke lysreflekterende dog og gjøre nytte da. Jeg har testet de ved flere anledninger selv, og Redningsselskapet/Vesterålen padleklubb har også gjort samme erfaring. Det gjør i praksis ingen forskjell for et radarekko.

Som lysreflekser er Solas-refleksene gode, da vet du også hva du får. Jeg har de påklistret rundt om kajakken, også under når jeg er på tur..

Men verdt å huske på er at reflekser er nettopp bare det, reflekser. De aktiveres ikke før de faktisk lyses på.

Redigert av SamH (see edit history)
Guest Thostr

Kajakk ja, også kalt "fartshump" blant motorbåt-folket?

Jeg padler aktivt kajakk, og mine strategier er:

- Oransje caps eller lue på hodet

- Hodelykt med strobe-funksjon (NiteCore HC60)

- Håndholdt VHF lett tilgjengelig enten på kropp (ved kryssinger) eller i dagluke

- Nødraketter i dagluke

Har vel ikke tatt på det antallet ganger en motorbåt har fått meg ut av komfortsonen og nesten inn i panikken et par ganger. Har en følelse av at det som gjerne redder meg er frykten for å få skade på egen båt hos den andre båtføreren. Imidlertid så er det jo slik at en kajakk ofte er vanskelig å få øye på, så dette er helt klart det viktigste å gjøre noe med.

Ser at en del padlere monterer lanterne akter på kajakken. Vimpel tror jeg knapt jeg har sett. Men å bruke hodet som 'vimpel' ser jeg stadig flere som gjør, og jeg tror det har noe for seg. Et annet virkemiddel jeg ser en del er SOLAS radarreflekterende tape på skrog og padleårer. 

4 hours ago, SamH said:

De kommer med en kraftig magnet som kan festes inni capsen og holder lampa fast utapå. Av ekstra utstyr får du kjøpt små master/føtter som kan festes med sugekopp eller annet til kajakken om en heller vil det. Se f.eks på akterdekket på bildet av kajakken min over, der ser du en slik liten mast. (Den er limt fast dog)

Takk for god informasjon!:thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
StåleK skrev for 20 timer siden:

For meg er det soleklart at Rib må holdes 100% ansvarlig hvis påkjørsel skjedde i dagslys det er et blindspor å diskutere at Kajakken ikke gjorde nok for å være synlig.

100% enig

Solseng skrev for 20 timer siden:

Ansvarsforhold er en ting. Problemet er at når ulykken er et faktum, blir det leit, trist, dumt eller i noen tilfeller forferdelig tragisk - for alle involverte parter. Så det viktigste er å se på hva som kan gjøres for å unngå at man havner i uløkka.

Helt klart. Bedre utkikk og enda saktere fart hadde høyst sannsynlig løst dette. Klarer man ikke å se en knall rød kajakk under normale forhold på dagtid må man holde seg på land. 

1 hour ago, Bigmac said:

Har seilbåt for seil vikeplikt eller forkjørsrett ift kajakker?

Møtte 15-20 kajakker i går, så de på grei avstand, men når de ligger på rekke så blir de forbasket store/lange. Jeg gikk for seil. At de hadde godt med farger hjelper. 

Kan dette være starten på sesongens store diskusjon mht vikeplikt, en deja vu?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 1 time siden:

Kan dette være starten på sesongens store diskusjon mht vikeplikt, en deja vu?

Nei, ikke vikeplikt diskusjon. Men jeg fant ingen kajakk mot seilbåt vikeplikt diskusjon. Det er jekli vanskelig å se de havkajakkene i bølger når man har seila i veien, og kanskje bølger. Hjelper ikke mye med farger da. Har ila sjølivet bare sett tre havkajakker 2-3m bølger ved en anledning, så vinner vel på Lotto før jeg ser noen igjen. Men jeg ble usikker på hvem som hadde vikeplikt. Hadde ikke tenkt å renne dem i senk, men for å svinge unna måtte jeg slå innen komfortsonen til noen av de. 

Jeg har ikke sett i Sjøveisreglene noe sted om ansvarsforholdet mellom fartøy under seil og fartøy som føres frem for årer når dette kun er bestemt ved vanlig vikeplikt, (ikke trange farvann etc), unntatt om årefartøyet fører en rundtvisende hvit/håndholdt etter reglene og seilfartøyet etter reglene fører grønn/rød. I det tilfelle skal den med rundtvisende hvit holde av veien. Jeg velger nok stort sett og tidlig vise hva jeg gjør slik at jeg ikke er til unødig hinder eller provoserer kurs/fart-endring hos det andre fartøy.

En god del av kajakkpadlerene har liten eller ingen innsikt i sjøveisregler, dessverre, og kommer fort i panikkmodus om det ser ut som om de er på kollisjonskurs med noen. Det å bedømme cpa når det relative hastighetsforhold er 1:10 eller mer, eller forholdet størrelsene inmellom er stor, er vanskelig selv for rutinerte, (En kajakk beveger seg typisk i en 3-4 knop), og en usikkerhet i forhold til hva man skal gjøre viser seg fort i en semipanisk handling som for det mer hurtiggående fartøy kan være komplett uforståelig.

Dette med mange kajakker på rekke er en ting som blir forsøkt avlært på de forskjellige padlekursene, en kryssing av lei bør gjøres i bredden så passeringstid er kortest mulig, men så får noen litt stress eller no i seg og stikker avgårde før de andre, de i midten prøver å henge med, og de tregeste sakter akter. Ikke for å forsvare det, men for å forklare hvorfor det blir en lang rekke istedetfor en bred. Det er ikke en god praksis på noen måte og absolutt noe de som er turledere på slike aktiviteter burde ha fått prentet adskillig hardere inn. De kan fort også ha et ansvar ift Produktloven om det er en organisert tur og noe skjer ved en slik kryssing pga dårlig ledelse. 

Det har vært snakket mye om båtførerprøven for gubber f før -81, jeg mener at båtførerprøven burde vært et obligatorisk minimum ikke bare for dem, men alle som skal føre et hvilket som helst fartøy på sjøen, uansett. Det være seg (padle)årer, seil eller motor.

Bigmac skrev for 4 timer siden:

Har seilbåt for seil vikeplikt eller forkjørsrett ift kajakker?

På sjøen finnes ikke forkjørsrett. Alle har plikt til å unngå sammenstøt. Men seil skal vike for roende. Jeg tolker padlere som roende. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

@finnarne jeg finner ikke det med vikeplikt for roere, hvor står det?

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
(iv) et seilfartøy,
(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske,
finnarne skrev 8 minutter siden:

På sjøen finnes ikke forkjørsrett. Alle har plikt til å unngå sammenstøt. Men seil skal vike for roende. Jeg tolker padlere som roende. 

finnarne skrev 13 minutter siden:

Her er det jeg finner i sjøveisreglene angående roende og vikeplikt:

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

lectron skrev 47 minutter siden:

Det hjelper godt om kajakk har signalplagg/caps.

På vei hjem i dag i det travleste farvannet hvor det går flere hurtigbåter og ferjer krysset 3 kajakker.

I motlys fryktelig vanskelig å se. Matte termoplastbåter og ingen signalplagg.

Det er litt klønete

Noe sånt kanskje?

273622AE-2BF2-418F-8400-648794FA0222.jpeg.2881022f5b78fdee8d22e409a66ff085.jpeg

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...