Jump to content

Kajakk påkjørt av Rib i Grimstad. Vimpel på kajakk?

Roger og Olina

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Siste båtlivsundersøkelsen viste at det har vært en voldsom vekst i bruk av kajakk. Legg så til SUP, langdistansesvømmere, fridykkere osv. Alt dette er jo folk en skal avpasse utkikk og fart til så en kan få øye på de, og det er langt flere av de nå enn før. Om en ikke kan se er kajakk, hva da med langdistansesvømmeren, dykkeren osv? 

Ja det er positivt at en gjør mest mulig for å bli sett, men om en som båtfører syns det hefter stor fare og usikkerhet ifht om en klarer å se de så må en gå enda saktere, holde enda bedre utkikk, kanskje gå med båten på steder der det er mindre mulighet for å møte på de "myke trafikantene", selv om en jo faktisk kan møte de nær hvor som helst nå. 

Kan hende det er ganske store områder en ikke bør gå i plan i sommersesongen, eller gå enda saktere om en ikke har planende båt? For det har faktisk endret seg, en må passe bedre på nå en før, ikke fordi de syns dårligere eller bedre, det er mange flere av de. 

---

Jeg vil snu problemstilingen, sjøen har alt for lenge vært en arena hvor en har kunne drive med hensynsløs "kjøring" uten å ta hensyn til særlig mange i det hele tatt. Med så mange andre typer brukere av sjøen må det endre seg. 

Kajakker er ikke vanskelig å se ute på sjøen. Såpass godt må vi alle følge med!

For noen sesonger siden roret jeg en 40 fots seilskute fra det forrige århundre ut fra Arendal. Jeg ble nesten rent i senk av en daycruicer som ikke så meg fordi kapteinen i den andre båten var opptatt med å se på mobiltelefonen sin mens han lå i halvplan med kurs rett mot meg. Vi må alle følge med når vi kjører båt og vi må akseptere at sjøen brukes av svært mange

Selv om det åpenbart 100% er RIB førerens sin feil når slikt skjer, så bør fremdeles padlerne ta sine forholdsregler ved å være så synlige som mulig. Det er som med fotgjengere. Man kan velge å gå rett ut i fotgjengerfeltet med musikk på ørene og stå på sin rett uten å se seg for. Det er bilføreren som blir straffet ved påkjørsel, men det er du som blir skadd. 

Ja, du verden. Ser ut som reglene er endret der. Mener det stod at seilere hadde vikeplitt for de som rodde. Men finner heller ikke noe om det nå. Mulig det er gammel barnelærdom som henger igjen. Da er det jo bare å kjøre over de.

Nei, det var det med sikker fart, og at alle har plikt til å unngå sammenstøt.

Tror jeg holder meg unna padler uansett, både for motor og seil.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er opplagt at padlerne har et ansvar, men mange padlere har ikke båterfaring og vet ikke at de kan bli oversett. Har gjentatte ganger snakket med padlere som ikke skjønner hvilken risiko de tar.

Det som har endret seg de siste årene er høyere fart nærmere land og her har vi høne å plukke med rib og scooter.

Sushi

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Kan hende det er ganske store områder en ikke bør gå i plan i sommersesongen, eller gå enda saktere om en ikke har planende båt? For det har faktisk endret seg, en må passe bedre på nå en før, ikke fordi de syns dårligere eller bedre, det er mange flere av de. 

Dette er eit godt poeng syns eg.

Det står klart og tydelig i Sjøveisreglene (regel 6) at ein skal tilpasse farten etter omstendighetane. No blir kajakk, fridykkerar etc. ein del av omstendighetane. Berre fordi "dei ikkje var der før" kan ein ikkje peise på over alt. 
Fart må tilpassas og ein må følge med ut vinduet. 

TomErik1972 skrev for 8 timer siden:

Kajakker er ikke vanskelig å se ute på sjøen. Såpass godt må vi alle følge med!

Det fins de som gjør det vanskelig.

Men det er vi  som båtfører som skal ha sikker fart og god ha utkikk, så vi ser de i god tid.

Han her lå mitt i leia som ble krysset på skrå.

ekstrem_cport.jpg

Her er to som har forstått det. Selv i skybrudd synes de godt.

464078338_KanoMG_0104.JPG.60d8a8174cb3299f3fc677972691673b.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

37 minutes ago, Roger jo said:

Det fins de som gjør det vanskelig.

Men det er vi  som båtfører som skal ha sikker fart og god ha utkikk, så vi ser de i god tid.

Han her lå mitt i leia som ble krysset på skrå.

ekstrem_cport.jpg

Her er to som har forstått det. Selv i skybrudd synes de godt.

464078338_KanoMG_0104.JPG.60d8a8174cb3299f3fc677972691673b.JPG

Det var to gode bilde-eksempler. Det er klart at når kajakk-bruker og utstyr er kamo-farget for å gå i ett med omgivelsene så ber de jo om problemer. Heldigvis opplever jeg at de fleste i skjærgården har fluoriserende kajakker og vest.

Til de som påstår at kajakker ikke er vanskelig å se ute på sjøen: Feil.

Ved mange anledninger som forskjellige lysforhold, mørket uten lys,bølgehøyde og håpløse farger på padler og kajakk.

Blir for enkelt å kaste all skyld på båtfører. 

Kommer helt ann på forholdene i et hvert tilfelle. 

Ja, mange ganger er det fart og uoppmerksomhet som kan forårsake ulykker, men mange ganger er også padlere på helt feil sted og nærmest usynlige. 

Har ikke noe å gjøre med at båtfører kjører for fort eller er uoppmerksom når en padler er utaskjærs i en merket led med Danmark som nærmeste nabo og plutselig kommer tilsyne oppå en bølgetopp. 

Guest Avmønstret#

Måtte bare melde meg inn i båtfolk på FB for å se om holdningene der inne var de samme som her, at det er de i kajakken, evt svømmere, dykkere osv sin feil at de ikke syns godt nok og må holde seg unna fordi de er tapende part i et evt sammenstøt. 

Yepp, helt gjengs der som blant en god del brukere her. 

Bøllene på sjøen er tydeligvis på offensiven på sosiale media og mener de kan gi blanke i sin plikt til å tilpasse fart etter forholdene. De kan ploge ned sjøveisreglene etter eget forgodtbefinnende på samme måten som de mener de kan ploge ned kajakker, svømmere, dykker osv som de mener er ett sted de ikke bør være eller som de ikke ser fordi de går for fort. 

Hva er det som skjer med holdningene for tia? Dette kan da virkelig ikke være representativt for hva båtfolket mener. Jeg tror ikke mine egne øyne når jeg leser side opp og side ned hvor båtfolk bortforklarer og legger skylda på alle andre enn de som har gått for fort og hatt for dårlig utkikk. 

--

Dette er ikke dumt eller trist, det er farlig. Det er farlig nå som vi har hatt, og har, en stor økning i "myke brukere" av sjøen. Da kan vi ikke ha det sånn at en gruppe båtførere ikke tar inn over seg at farten må tilpasses forholdene. Er forholdene slik at man ikke tror man rekker å se en svømmer, en dykker, en kajakk før det er for seint så må man sette ned farten, ikke skylde på synlighet eller andre bortforklaringer. 

Ta ansvar, følg de reglene som gjelder, sett ned farten. Ikke skyld på andre når en selv har både ansvaret og de beste mulighetene til å hindre at det skjer. 

Pinkvin, her er jeg enig med deg. Hvis en ikke ser en kajakk foran seg har man ikke sikker fart. En båt som kommer i plan er helt umulig å unngå for en kajakk (med mindre den går på autopilot. Noen grader kursendring er mer enn det er mulig å padle unna.

Men samtidig er det en del kajakkpadlere jeg ikke forstår. Jeg går nær land, har signalfarger og holder meg unna andre båter. Men heldigvis holder motorbåter seg inne i forhold jeg liker. Flatt vann er bare kjedelig. Jeg tar risiko. Men jeg skal kontrollere risikoen. Det betyr at jeg ikke stoler på andre. Jeg stoler rett og slett ikke på at båter ser meg. Praktiserer å gå utenfor leia, altså tett på land. Ser ikke poenget med å gå korteste vei. Det er jo turen som er målet. 

1 hour ago, Scand Baltic said:

Til de som påstår at kajakker ikke er vanskelig å se ute på sjøen: Feil.

Ved mange anledninger som forskjellige lysforhold, mørket uten lys,bølgehøyde og håpløse farger på padler og kajakk.

Blir for enkelt å kaste all skyld på båtfører. 

Kommer helt ann på forholdene i et hvert tilfelle. 

Ja, mange ganger er det fart og uoppmerksomhet som kan forårsake ulykker, men mange ganger er også padlere på helt feil sted og nærmest usynlige. 

Har ikke noe å gjøre med at båtfører kjører for fort eller er uoppmerksom når en padler er utaskjærs i en merket led med Danmark som nærmeste nabo og plutselig kommer tilsyne oppå en bølgetopp. 

Kajakker bør av hensyn til egen sikkerhet gjøre seg så synlig som mulig. Men det betyr ikke at de er medskyldig når en slik ulykke skjer. Dette er 100% den større båtens skyld. Alt annet er  med respekt å melde tullete å påstå. 

Sahara skrev for 7 timer siden:

Kajakker bør av hensyn til egen sikkerhet gjøre seg så synlig som mulig. Men det betyr ikke at de er medskyldig når en slik ulykke skjer. Dette er 100% den større båtens skyld. Alt annet er  med respekt å melde tullete å påstå. 

Jeg er stort sett enig med deg her, men det er lov å bruke hode som padler også. For ca tre år siden, så tok vi turen fra Bamble til Kristiansand. Vi kom oss litt sent avsted på en fredag og ruslet rolig inn til Risør for å ligge der for natten. Vi startet tidlig dagen etterpå. Gikk ut 05:30 var det vel. Når vi nærmet oss Tvedestrand, så ser jeg havtåke. Vi endrer derfor kursen og går ett par nm på utsiden av møkkalasset. Tusler avsted i 6-7 knop med radar og AIS. Så får jeg se ett svakt ekko som kommer og går. Først så tenkte jeg at det var en garnbøye, men nope fordi den endret kurs. Jeg gikk ned til 5 knop og ga signal i hornet om at vi var der. Men jaggu kommer han på kurs mot meg fra styrbord side. Jepp, jeg har vikeplikt og stanser. Ligger og dupper for å se hva som kommer og der kommer det en kajakk på vei utover mellom tåkedottene.

Ikke bra sier jeg til konemor, for han var på vei videre utover. Vi kommer så til Lillesand og overnatter der. Opp tidlig denne morgenen også og går da blindleia. (dette var i slutten av april) Midt i leia, så møter vi tåke. Vi finner uta at vi legger oss til, da det er trangt enkelte steder og vi har god tid. Jeg sitter og leser litt da jeg plutselig ser at det kommer to kajakker ut av tåka---  Dette er galskap i mine øyne og ja, det er faktisk lov å bruke hode når en padler også. Vi la oss til, men det var flere båter som ikke gjorde det. Kajakkene gikk nærme land, men det er flere steder det er trangt i leia og skulle de krysse og i værste fall møtte en av dem som da trosset tåka, så kunne det ha blitt stygt.

Klart padlere skal bruke hodet, det tror jeg de aller fleste av dem gjør også. Bare det at du må tre år tilbake for å finne et eksempel på noe annet tyder jo på at de fleste gjør det rett. Jeg synes det er feil fokus å foreslå at kajakkpadlerene skal bruke flagg og annet som begrenser stabilitet og manøvreringsmulighet for å gjøre seg synlige for de som har vikeplikt. Ser man ikke kajakker I sjøen følger man for dårlig med eller har for høy fart. Enkelt og greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt off-topic men nå er det også et faktum at padlere i stadig større grad utfordrer skjebnen med havkajakker etc.

Strengt tatt befinner de seg ofte langt utenfor "padlefarvann", enkelte krysser også Vestfjorden med kajakk og du forventer faktisk ikke å møte en kajakk 25 nautiske mil fra land. Men det skjer stadig oftere.

Senest i natt måtte 330-skvadronen lette fra Bodø hovedflystasjon med Sea-King'en og kurs for Lofoten etter at kajapppadlere utfordret skjebnen. Forunderlig er det jo også at værmeldingen ikke var spesielt bra men alikevel legger man på tur med pappkartongene sine:

https://www.lofotposten.no/padling/flakstad/reiseliv/floyet-til-sykehus-etter-a-ha-veltet-med-kajakk-det-var-roffe-forhold/s/5-29-383826

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Chiefengineer skrev 36 minutter siden:

Litt off-topic men nå er det også et faktum at padlere i stadig større grad utfordrer skjebnen med havkajakker etc. 

Det er flere nå, men har blitt gjort i veldig mange år. Har bekjente som drar ut i kajakk på høst og vintersstormer for å leke. I over 20 m/s møter de ingen motorbåter for å si det på den måten. Bare å følge med på når fergetrafikken til Danmark er innstilt, da er de ute og padler. Gjerne langt til havs. Tryggere i skagerak i januar i storm enn i indre oslofjord på en finværsdag. Eller ikke helt, er ikke alle i miljøet som lever lenger.

Risikoviljen i folket øker. Dog er ikke dette en padler, men en svømmer! Det er ikke mange av de som utøver denne sporten, men dette tilfellet er heller ikke unikt.

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10900347.ece

Edit: Denne endringen i adferd må vi i båt ta innover oss og rette oss etter.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Dog er ikke dette en padler, men en svømmer!

Min mor forteller at det ikke var uvanlig med hele familier svømmende på tur til holmer og skjær i skjærgården ved Mandal der hun vokste opp på 50- og 60-tallet. Enkelte hadde en liten flåte på slep med mat og drikke, eller svært lite. Men, det var en annen tid, motorene hørtes på lang avstand og båtene gikk heller sakte, blir noe helt annet i dag:wink:

3 hours ago, Jens_P said:

Dog er ikke dette en padler, men en svømmer!

Dette er iferd med å bil et vanligere syn rundt Tjøme/Nøtterøy, endel som trener for løp som kombinerer svømming/løping. det sprer seg sikkert utover det og. 
Vi observerte en i Sandøsundet forrige helg da vi var igjennom med Saxen, men med 3-4 knop, som er en rimelig hastighet gjennom der en dag trafikken er tett, og  rimelig utkikk, var det ikke noe problem å få øye på hverken ham, kajakkene eller sculleren som kom innover. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...