Vestkystseiler
32 minutes ago, Pinkvin said:Er det ikke veldig feil at forsikringa først virker når man har vært grovt uaktsom? Får meg til å lure på om det kan være riktig måte å forstå det på? Men det betyr vel at forsikringa går til regress mot en etterpå. Så den dekker med tar knekken på forsikringstaker dersom den må dekke. Uansett bedre enn at offeret står uten noe.
Jeg tror du tar feil dersom du mener at det kreves grov uaktsomhet før en blir økonomisk ansvarlig ihht sjøloven, jeg mener at det holder med simpel uaktsomhet. Ved grov uaktsomhet kan selvsagt forsikringsselskapet kreve regress, men ikke ved simpel uaktsomhet.
Forøvrig er de økonomiske ansvarsforhold uavhengig av om man har forsikring eller ikke, er man ansvarlig for en skade (dvs utvist uaktsomhet), er en erstatningsansvarlig uansett. Så det blir feil å hevde at offeret ikke får noe dersom båteier ikke har forsikring, men skadelidte må kreve pengene inn fra båteier, noe som kan være problematisk dersom erstatningsbeløpet er høyt og båteier er fattig og/eller av den gjenstridige typen.