Bonus Startet 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2018 Har en bekjent som har en Windy Grand Bora. Årsmodell ca. 2006 - 2008. Eltoalett, antagelig Jabsco Quietflush (jeg har ikke sett båten, men skal en tur ombord på Mandag). Presentert problem: Om krana til sjøvannsinntaket for toalettet står åpen, evakueres vannet i slangen / pumpa ut i sjøen under fart og vannspylingen virker ikke. Man må da skru løs vannslangen inn til toalettet, fylle vann (fra dusjen) inn i denne og montere den igjen. Da virker sjøvannspylingen igjen, men problemet fortsetter om man kjører ny tur med båten uten å stenge krana. Jeg skal hjelpe eieren og se litt på dette på Mandag. Har Jabsco Quietflush selv og har hatt dette på tidligere båter. Hos oss står sjøvannskrana alltid åpen, og jeg har aldri opplevd tilsvarende. Det virker som om sjøvannspumpa går tom for vann under fart (med åpen kran) og må primes med vann ‘bakveien’ for å virke. Har noen opplevd dette før og har tips til hva jeg bør se etter på Mandag? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Første jeg tenker på er manglende svanehals på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Bitteliten skrev 1 time siden: Første jeg tenker på er manglende svanehals på slangen. Jeg har ikke svanehals på denne slangen selv, og vi har ikke noe problem med dette. Men, jeg skal selvfølgelig sjekke hvordan slangen i Boraen ligger og, om det ikke er allerede, lage en svanehals. Da burde det bli tyngre å evakuere da man også må løfte litt vannsøyle. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Har samme toalett. Opplever at slange mellom vanninntak og pumpe tømmes under fart. Men pumpa klarer lett å suge opp vannet igjen, blir bare litt luft som kommer når man har pumpet noen sekunder. Pumpa er plassert 60-80 cm fra vanninntaket og litt over vannlinjen. Ingen svanehals. Om pumpa skal ha problemer med å få i gang vannstrømmen må det være noe med plasseringen. Se på høyde over vannet, avstand fra vanninntak til pumpe, slangeføring fra pumpe til toalett. Og kanskje kan lekkasje slik at pumpen suger luft være en del av bildet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Brigg skrev 7 minutter siden: Har samme toalett. Opplever at slange mellom vanninntak og pumpe tømmes under fart.... Om pumpa skal ha problemer med å få i gang vannstrømmen må det være noe med plasseringen. Se på høyde over vannet, avstand fra vanninntak til pumpe, slangeføring fra pumpe til toalett. Og kanskje kan lekkasje slik at pumpen suger luft være en del av bildet. Bra innspill å ta med, @Brigg ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Og tankene spinner videre: Kjenner ikke denne pumpa, har aldri hatt noe trøbbel med den. Men er det tilbakeslagsventil i denne? Kan det være rusk eller noe som gjør at denne ikke tetter? Hos oss er det et filter montert mellom vannintak og pumpe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 26.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Brigg skrev 2 minutter siden: Og tankene spinner videre: Kjenner ikke denne pumpa, har aldri hatt noe trøbbel med den. Men er det tilbakeslagsventil i denne? Kan det være rusk eller noe som gjør at denne ikke tetter? Hos oss er det et filter montert mellom vannintak og pumpe. Bra innspill igjen, Brigg! Vi har også filter mellom inntak og pumpe. Service på pumpa er absolutt et aktuelt tiltak. Men, igjen, vi har samme toalettet, jeg installerte det selv for snart 10 år siden. Og har aldri hatt noen slike problemer. Kan heller ikke si at jeg har merket at vi må holde inntaksvannknappen inne lenger for å få vann etter at vi har kjørt ... Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Slenger inn et par ord jeg også. Jeg har også Jabsco QuietFlush (fabrikkmontert). Har filter mellom inntak og toalett. Slangen har svanehals. Sjøvannskrana er som regel åpen. Har heller aldri opplevd at vannet i slangen har evakuert. Installasjonsmanualen omtaler bare svanehals dersom toalettet er montert under vannlinja (hvilket mitt er). Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Lingefan Svart 26.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2018 Hørtes merkelig ut. På vår Grand Bora er det byttet fra elektrisk toalettpumpe til manuell. Dette er mer praktisk enn jeg så for meg. Lager ikke lyd om natten og skaper mindre hodebry. Men vi lukker alltid toalettet fra sjøen når det kjøres og bruker det kun i saktegående fart ute på tur. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Bonus skrev for 11 timer siden: Service på pumpa er absolutt et aktuelt tiltak. Fint om du dokumenterer om det blir aktuelt, vil være nyttig lærdom for oss andre. Bonus skrev for 11 timer siden: Kan heller ikke si at jeg har merket at vi må holde inntaksvannknappen inne lenger for å få vann etter at vi har kjørt ... Hos oss kommer det uansett vann umiddelbart når knappen trykkes inn første gang etter at båten har vært kjørt fordi slangen mellom pumpe og toalett står full av vann. Men etter noen sekunder høres det at det kommer luft før det igjen kommer vann som normalt. Dette skyldes at slangen mellom inntak og pumpe tømmes under fart, antakelig pga en ejektor-effekt i skroggjennomføringen. Hos oss nytter det ikke å bruke toalettet når båten går i plan, da kommer det ikke noe vann av samme årsak. Men det er jo ikke noe problem å sakke ned på farten om noen har behov for et toalettbesøk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Sikker på at det suges ut veien det kom inn? Kan det være undertrykk i tanken slik at vannet suges til tanken. Tett lufting eller treveiskran som henger? Eller kanskje de kjører med treveiskrana åpen ? Enkelt å sjekke. Ta av vanninntaksslangen ved toaletter, kjenn om det blir sug ut her når båten er i fart. Er det undertrykk her så trengs det svanehals. Er det ikke undertrykk, let videre i systemet Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 På et quietflush med seperat vannpumpe er det teknisk umulig at undertrykk i septiktanken skal klare å suge tom tilførselslangen inn til toalettet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 (redigert) Da har jeg vært ombord. Toalettet er ikke Jabsco Quietflush men et Jabsco manuelt pumpetoalett som er ombygget til elektrisk med et conversion kit. (typen med et vri håndtak på toppen). Vri en vei > vann inn, vri den andre veien > varer ut. Repsett er i restordre hos importør, mulig vi kjøper hele conversion kitet nytt, det koster 5.200kr. Redigert 28.Mai.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Er det ikkje billigare og betre å skifta ut heile dassen då? ( til den prisen altså ) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Hiv ut den bråkedassen. Den bråker jo mer enn de som er på do ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Bitteliten skrev 23 minutter siden: Hiv ut den bråkedassen. Den bråker jo mer enn de som er på do Jepp. Men, den er ikke min ..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.