Jump to content

22-27 ft daycruiser, maks 600k, nordisk vs amerikansk?


Megler_1982

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en ny eller brukt daycruiser fra 22-27fot med et budsjett på Max 600.000.

 

1. Det første jeg lurer på er forskjellen på amerikanske båter vs nordiske båter og hvordan amerikanse fungerer på norsk sjø og typisk Oslo fjorden. 

 

2. Hvordan vil dere rangere Opp til de topp 10 beste merkene både på det amerikanske og nordiske markedet på like linje som bilbransjen. 

 

Takker for svar

 

Hilsen en nybegynner:)

Link to post

Generelt vil amerikanske båter være tyngre og kreve kraftigere motorisering. På den andre siden finner du ofte flusst med ekstrautstyr som du ikke vil finne på europeiske båter. Nå er vel de flest nordiske båtmerkene produsert i de baltiske landene , med  unntak av en håndfull merker. Dette er i hvert fall gjeldende for menge skjærgårdsjeeper , etter min erfaring.

  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

Du får generelt mye for pengene ved å kjøpe amerikansk. Min erfaring er at amerikanske båter holder vel så godt nivå som nordiske. Det kan også diskuteres hva som egentlig er "nordisk" i dag, siden produksjonen ofte foregår helt andre steder. Eksempelvis er "skandinaviske" Uttern nå produsert av amerikanske Brunswick, dvs. samme produsent som Bayliner, Searay osv. 

Link to post

Første og eneste båt, men for hva det er verdt kjøpte jeg amerikansk da den var mye finere i designet både inne og ute (uten det endeløse og traurige treverket som nordiske har), og hadde en praktisk solseng og fint utstyr for størrelsen (dronningsete, dusj, ankervinsj, mikroovn osv). Finishen også er flott i både eksteriør og interiør.

 

Kjøring også er bra. Den ligger fint i vannet sier norske testere.

 

Men som noen allerede har sagt har den ikke dollbord, men døra til kabinen er en praktisk og stor trapp opp til fordekket så ser ikke behovet for å måtte balansere på et lite dollbord egentlig. Båten er temmelig smal i forhold til lengden 2,6 x 8,4 m og da ville dollbord gjort cockpit altfor smal. Tror grunnen til smalheten må være fordi de tar båten mye på biltilhenger i USA, det virker ihvertfall sånn på Youtube.

 

En ting som var skuffende var noe så simpelt som at det ikke var anti-hevert ventil på sjøvannintaket til do, som gjorde at jeg fikk lekkasje pga. heverteffekt da doen kom under vannlinjen og var litt utett i pakningene, så her har de tatt snarveier og jeg ser det også andre steder som at det er noen gliper under vinduet i cockpit så måtte selv ordne en fiks. Men tipper det alltid er noe med alle merker og har vel litt med de forskjellige lands sikkerhetskrav også.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...