Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

IPS heter feks IPS 600 med 435hk motorer fordi VP er av oppfatning at 435hk med IPS tilsvarer 600 hk med aksling. fordi IPS har så mye høyere virkningsgrad pga fremover vendte propeller og at propellene driver i lengdeaksen til båten - og ikke med 10-15 graders helning slik akslinger gjør.

Til nå er det ingen som har tatt de på at dette er feil. Hadde det vært feil hadde de nok blitt tatt av noen av konkurrentene som ikke har IPS.

Tor Arild - om man velger å plane eller halvplane i røffe forhold varierer fra gang til gang. Ofte trimmet jeg baugen ned med flaps og tok bølger med den skarpe baugen. Men ble det røft la jeg meg heller i halvplan i 14-16 knop.  Det var mer komfortabelt. Dette avhenger av mannskapets preferanser og hvordan bølgene er (vind, strøm, frekvens, høyde mm)

Med NordWesten hadde vi en komfortgrense på 15-16 ms med familien ombord. Jeg tok båten alene ut i 20 ms i Oslofjorden uten at det på noen måte var problem (bortsett fra at jeg måtte finne overnattingssteder der båten blåste inn i kaia og ikke fra kaia når jeg la til alene :wink: )

Bitteliten

Bitteliten

IPS heter feks IPS 600 med 435hk motorer fordi VP er av oppfatning at 435hk med IPS tilsvarer 600 hk med aksling. fordi IPS har så mye høyere virkningsgrad pga fremover vendte propeller og at propellene driver i lengdeaksen til båten - og ikke med 10-15 graders helning slik akslinger gjør.

Til nå er det ingen som har tatt de på at dette er feil. Hadde det vært feil hadde de nok blitt tatt av noen av konkurrentene som ikke har IPS.

Tor Arild - om man velger å plane eller halvplane i røffe forhold varierer fra gang til gang. Ofte trimmet jeg baugen ned med flaps og tok bølger med den skarpe baugen. Men blir det røft la jeg meg heller i halvplan i 14-16 knop.  Det var mer komfortabelt. Dette avhenger av mannskapets preferanser og hvordan bølgene er (vind, strøm, frekvens, høyde mm)

Med NordWesten hadde vi en komfortgrense på 15-16 ms med familien ombord. Jeg tok båten alene ut i 20 ms i Oslofjorden uten at det på noen måte var problem (bortsett fra at jeg måtte finne overnattingssteder der båten blåste inn i kaia og ikke fra kaia når jeg la til alene :wink: )

Bitteliten

Bitteliten

• Create New...