Jump to content

Edit History

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

 

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. 

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

 

 

 

 

 

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. 

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

 

 

 

 

 

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig ferd osv. 

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

 

 

 

 

 

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere ferd osv. 

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

 

 

 

 

 

Trenger han? Selv hadde jeg først båt med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell (NW-420) med IPS men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. 

Nord West 420

Nord West 420

On 7/9/2018 at 8:37 PM, sap_2000 said:

Hadde jo håpet på at det skulle bli en Meastro 51 da :giggle:, men gratulerer så mye med en meget flott båt :flag_bp:

 

Ang aksler og manøvrering, så frykt ikke. På en stor og tung båt med mye findfang er 2 x aksler med svære høypitchede paddlehjul av noen propellere + baugthruster noe av det beste man kan håndtere. Personlig er jeg mer komf med 2 svære aksler enn IPS når det gjelder (blåser spiker). Thusteren fremme trenger man på begge uansett.   

La roret være i midtstilling ved manøvrering i begynnelsen så får du raskt teken med en hand på spaker og den andre på thrusteren.   

Ja, low tech i forhold til IPS og joystick, men det kan også være en stor fordel på sikt etterhvert som ting ikke er nytt lenger.  

 

Som en jeg kjenner sa; Lite som trumfer driftssikkerheten til en lastebilmotor med en jernstang ut av den ene enden.   

 

Gratulerer igjen og god tur hjem fra Bergen :flag_bp:

 

Trenger han? Selv hadde jeg først båt med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell (NW-420) med IPS men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. 



×
×
  • Create New...