Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

21 hours ago, Nord West 420 said:

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. 

 

Tror det varierer litt da det handler om geometri og fysikk.

Jeg har mest erfaring fra en båt hvor poddene (IPS 800) sitter relativt tett og helt bakerst under plattform samtidig som båten har stort overbygg som strekker seg lengre frem enn en typisk FB båt. Kombinasjonen av stort vindfang langt fremme og podder som sitter tett helt bakerst gir klare begrensinger på å holde baugen når det blåser spiker.

 

IPS greier bare å utføre èn ting ad gangen skikkelig (IMO). Her et scenario hvor man skal legge til langside i sterk pålandsvind: Man holder endel sidepress for å holde seg fra brygga. Vrir man så litt for mye på stikka for å holde baugen, så forsvinner plutselig sideveis thrusten som hindrer deg i å blåse i brygga da systemet prioriterer rotasjon.

 

På den nevnte båten vil jeg si at en god baughthruster er helt nødvendig. Vi slet en periode med spenningsfall til thruster som gjorde at den kuttet når den trengtes som mest. Ble litt varm i toppen ved noen anledninger da kan man si.

 

En annen ting med IPS, er om man kjører i High mode og bruker mye stikke (pga vind) i kombinasjon med lite klaring rundt båten så setter man store mengder vann i bevegelse rundt båten. Når man så letter trykket på stikka kan dette vannet påvirke båten ganske mye og uforutsigbart.

 

Andre typer båter med poddene lengre fra hverandre vil gi vesentlig større moment og dermed manøvreringskontroll. Jeg har også bekjente med NW420 som sier seg meget fornøyd med respons og kontrolerbarhet. Ganske sikkert pga kombien med litt større avstand mellom podder og største delen av vindfanget lengre akter.

sap_2000

sap_2000

20 hours ago, Nord West 420 said:

Trenger han? Selv hadde jeg Nord West 420 med IPS og baugpropell men hadde aldri behov for å bruke den, Har nå samme båtmodell med IPS, men nå uten baugpropell. Kompis har og båt (litt større) med IPS uten baugpropell og bruker båten profesjonelt året rundt. Er man redd for vedlikehold, så hvorfor installere enda en dings som kan gå i stykker som man ikke har behov for? Dyrere vedlikehold er for meg vel verdt pengene for å redusere støy ombord, bedre plassutnyttelse osv. Litt tar man i tillegg igjen på bedre fueløkonomi, raskere og mer behagelig seilas osv. 

 

Tror det varierer litt da det handler om geometri og fysikk.

Jeg har erfaring fra en båt hvor poddene (IPS 800) sitter relativt tett og helt bakerst under plattform samtidig som måte har stort overbygg som strekker seg lengre frem enn en typisk FB båt. Kombinasjonen av stort vindfang langt fremme og podder som sitter tett helt bakerst gir klare begrensinger på å holde baugen når det blåser spiker.

 

IPS greier bare å utføre èn ting ad gangen skikkelig (IMO). Her et scenario hvor man skal legge til langside i sterk pålandsvind: Man holder endel sidepress for å holde seg fra brygga. Vrir man så litt for mye på stikka for å holde baugen, så forsvinner plutselig sideveis thrusten som hindrer deg i å blåse i brygga da systemet prioriterer rotasjon.

 

På den nevnte båten vil jeg si at en god baughthruster er helt nødvendig. Vi slet en periode med spenningsfall til thruster som gjorde at den kuttet når den trengtes som mest. Ble litt varm i toppen ved noen anledninger da kan man si.

 

En annen ting med IPS, er om man kjører i High mode og bruker mye stikke (pga vind) i kombinasjon med lite klaring rundt båten så setter man store mengder vann i bevegelse rundt båten. Når man så letter trykket på stikka kan dette vannet påvirke båten ganske mye og uforutsigbart.

 

Andre typer båter med poddene lengre fra hverandre vil gi vesentlig større moment og dermed manøvreringskontroll. Jeg har også bekjente med NW420 som sier seg meget fornøyd med respons og kontrolerbarhet. Ganske sikkert pga kombien med litt større avstand mellom podder og største delen av vindfanget lengre akter.



×
×
  • Create New...