Jump to content

Fenix 1983 med Vetus m2.c5, sjøvannslampa lyser

sagundersen

Recommended Posts

Bladene / vingene i impelleren kan bli stive hvis hvis den har stått lenge, eller kun en av dem blir svært bøyd fordi den står mot en forhøyning i pumpehuset. Du kan  prøve å snu impelleren for å få bøy den andre veien og spensten tilbake i gummien, men bladene kan brytes av da.

Kjøp et par impellere og ha som reserve, uansett.

Har skrudd opp pumpehuset, men hadde ikke verktøy til å få den ut nå. Den ser derimot fin ut utenfra(se bilde). Skrudde på lokket og lot motoren gå på tomgang i 15min uten at varsellampen sa i fra. Når jeg derimot tok båten for en tur, begynte den å pipe/lyse med en gang. 

Det som derimot er merkelig er at lampen og pipingen kan holde på i noen sekunder, for deretter å skurre/blinke ut i stillhet. Andre ganger kan det holde på i 5min. Kan det bare være en kontakt?

1DB0000B-E9FD-41EE-AF05-1316FBF1A2FE.png

sagundersen skrev 40 minutter siden:

Har skrudd opp pumpehuset, men hadde ikke verktøy til å få den ut nå. Den ser derimot fin ut utenfra(se bilde). Skrudde på lokket og lot motoren gå på tomgang i 15min uten at varsellampen sa i fra. Når jeg derimot tok båten for en tur, begynte den å pipe/lyse med en gang. 

Det som derimot er merkelig er at lampen og pipingen kan holde på i noen sekunder, for deretter å skurre/blinke ut i stillhet. Andre ganger kan det holde på i 5min. Kan det bare være en kontakt?

1DB0000B-E9FD-41EE-AF05-1316FBF1A2FE.png

Det kommer bra med vann ut av eksosen også..

Redigert av sagundersen (see edit history)
Mixer'n skrev On 3.6.2018 at 19.13:

Har du sjekka sensoren for sjøvannstemperatur?  Den står på eksosbendet (der eksos-slangen er tilkopla) .  Veit om tilfeller der denne sensoren har svikta, og gir falsk alarm.

Nei, var usikker på om det var sensor på denne seilbåtmotoren. Har du et bilde av hvordan den skal se ut? Og hvordan finner jeg ut om den er defekt?

Redigert av sagundersen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...