sagundersen Startet 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2018 Sjøvannslampa i båten lyser, det betyr vel at det kan være høy temperatur? Ser i manualen at jeg bør undersøke pumpehjulet, men kan det være andre ting man bør kontrollere? For å kontrollere dette må man skru av utenbordsvannkranen. Hvor er denne? Er dette noe som har gått meg hus forbi.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Hjelper veldig godt på om du skriver hvordan båt og motor det gjelder. Uten dette må man bare gjette. Lenge siden impeller er skiftet? Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Maxi Fenix 1983, med Vetus m2.c5 motor. Kjøpt i fjor, usikker på hvor lenge siden det er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 27.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 Regner med dette er lokket til pumpehjulet? Ser det er en kran som sitter nedenfor denne, den er nå skrudd av, men det kommer likevel vann når jeg prøver å åpne. Går greit å åpne eller er det mer jeg bør kontrollere/skru av først? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 27.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2018 har du stengt kranen er det bare vannet som står i motoren som vil renne ut Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Bladene / vingene i impelleren kan bli stive hvis hvis den har stått lenge, eller kun en av dem blir svært bøyd fordi den står mot en forhøyning i pumpehuset. Du kan prøve å snu impelleren for å få bøy den andre veien og spensten tilbake i gummien, men bladene kan brytes av da. Kjøp et par impellere og ha som reserve, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Har skrudd opp pumpehuset, men hadde ikke verktøy til å få den ut nå. Den ser derimot fin ut utenfra(se bilde). Skrudde på lokket og lot motoren gå på tomgang i 15min uten at varsellampen sa i fra. Når jeg derimot tok båten for en tur, begynte den å pipe/lyse med en gang. Det som derimot er merkelig er at lampen og pipingen kan holde på i noen sekunder, for deretter å skurre/blinke ut i stillhet. Andre ganger kan det holde på i 5min. Kan det bare være en kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 (redigert) sagundersen skrev 40 minutter siden: Har skrudd opp pumpehuset, men hadde ikke verktøy til å få den ut nå. Den ser derimot fin ut utenfra(se bilde). Skrudde på lokket og lot motoren gå på tomgang i 15min uten at varsellampen sa i fra. Når jeg derimot tok båten for en tur, begynte den å pipe/lyse med en gang. Det som derimot er merkelig er at lampen og pipingen kan holde på i noen sekunder, for deretter å skurre/blinke ut i stillhet. Andre ganger kan det holde på i 5min. Kan det bare være en kontakt? Det kommer bra med vann ut av eksosen også.. Redigert 3.Juni.2018 av sagundersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Har du sjekka sensoren for sjøvannstemperatur? Den står på eksosbendet (der eksos-slangen er tilkopla) . Veit om tilfeller der denne sensoren har svikta, og gir falsk alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Får du rikelig med vann ut eksosen, så kan du friskmelde impeller. Grunnen til at du kan gå på tomgang 15 minutter ved kai, uten alarm, er at motoren knapt blir varm av tomgang. Er det saltvannskjølt motor, eller har den egen kjølekrets? ( kjenner ikke motoren din) kjennes toppen varm ut? Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 Det er ferskvannskjølt motor med egen kjølekrets. Har ikke kjent på toppen, så usikker. Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 5.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Mixer'n skrev On 3.6.2018 at 19.13: Har du sjekka sensoren for sjøvannstemperatur? Den står på eksosbendet (der eksos-slangen er tilkopla) . Veit om tilfeller der denne sensoren har svikta, og gir falsk alarm. Nei, var usikker på om det var sensor på denne seilbåtmotoren. Har du et bilde av hvordan den skal se ut? Og hvordan finner jeg ut om den er defekt? Redigert 5.Juni.2018 av sagundersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2018 (redigert) Ser i instruksjonsboken det er en del forslag til feilsøking, på side 57. http://univa.no/files/BRUKSANVISNING-M2-SERIE--M3.09.pdf Redigert 5.Juni.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sagundersen Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 Litt usikker på hva jeg skal se etter når jeg skal finne sensoren. Er den synlig på bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 9.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.