Jump to content

Lekkasje fra vindu: Hvordan tette? (Fjord Weekender)

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi har en Fjord Weekender 24, som har fått skjært ut ett ekstra vindu i front av en tidligere eier som ikke var der originalt. Dette vinduer lekker litt så vi når vi vasket båten forleden, så jeg lurer på om dere har noen gode råd til hvordan få vinduet tetr. Vinduet har ingen slik aluminiumslist rundt som båtvinduer pleier og ha, så vi burde vel ha klint på en eller annen tetningsmasse hele veien rundt og montert en slik rundt? 

Men hva slags tetning bruker dere til å få vinduer tette? Og hvor får dere tak i lister til vinduene?

IMG_20170916_163449.jpg.d3df003f6f130b70b6216600312fbb2f.jpg

IMG_20180527_192257.jpg.cb6b2a46a105668187975672c0e9b399.jpg

Butyl burde gjøre susen. Det er det som brukes på seilbåter med tilsvarende utenpåliggende vindu langs siden. 

Herder ikke og forblir mykt og klissete i over 30 år. Fås både som masse på patron og som en 2-3 mm tape på rull, butyltape. 

Finnes også andre tilsvarende produkt/ merkenavn og  Caravanbutikker kan ha slikt. 

Gode båtutstyrbutikker har butyl men jeg tror også BT har noe butylgreier. 

Om du får en fin fuge som tetter, uten å demontere, kommer vel litt ann på hvordan det ser ut mellom rute og overbygget. Er det plass "innafor kanten på ruta " så burde det jo gå greit uten å demontere. Bare du får en hel og tett fuge, overkant og sidene sammenhengende. Husk rengjøring. 

En ting, siden butyl ikke herder, bør fugen ikke ligge " åpent" slik at den kommer i kontakt med klær etc. De. Må innafor kanten. 

Dersom du ikke får lagt fugen skikkelig mellom rute og overbygg, og helst vil unngå å demontere, så kan jo en pent lagt fuge med tek7 sika etc funke. -som en utvendig fuge. 

• 2 år senere...

Vi endte først med å teste med Captain Tolleys og så tette utvendig med tech 7. Nå som vi holder på å rive ren båten, har vi fått n litt bedre oversikt over hvordan vinduet er montert. Dette vinduet er ikke originalt. Det er skjært ut ett hull i glassfiberen i front og skudd fast en plexiglass plate til glassfiberen i ytterkant. Inni glassfiberen ligger kryssfiner plater som nå ser ut til å gå litt i oppløsning der skruene kommer gjennom. (Så først ut som en pakning som morknet rundt skruen) Så vi har tenkt å ta ut vinduet. Fikse litt på glassfiberen rundt (hvordan gjør vi denne mer bestandig mot ting?) og sett inn slikt plexi glass. Bruker man kun butyl mellom glass og glassfiber og skrur til på slike utenpåliggende vinduer eller er det andre ting man bør tenke på og? 

Slik er vinduene skrudd inn i gelcoaten med en overlapp på ca 3 cm med vinduet over gelcoatkanten. 

IMG_20210407_202332.jpg.bc17ccb2f6e689df0d4ad98fc51a894d.jpg

Er det ikke vanlig med en gummiskive mellom glass og skruehode? 🤔

IMG_20210407_202350.jpg.c1c4dbd5e3c0c4c2f0446ed15181d9e4.jpg

Vinduet er skrudd ut

IMG_20210407_192002.jpg.18d8db5c18ce042c28b721fcc940b0fb.jpg

Hvordan lapper man sammen kanten som har gått i oppløsning på grunn av skruene, slik at nytt glass kan skrues fast 🤔

IMG_20210407_192006.jpg.8f66dd61f00c679a23d29ad8a353f209.jpg

Fjord lagde flere utgaver på dette skroget. Da de kom med dette overbygget (tror det var midt på -60'tallet) var det ikke laget vindu forover i forpigen. Seinere modeller hadde dette fra verft. (sjekk vedl. bilder som er båten jeg hadde, en '79 - 80' modell)

0002.jpeg.183c45813658ba6450a81cc0c40a0818.jpeg0003.jpeg.d1217edc295c33c5aee701de150f58f9.jpeg

Mange eiere som hadde tidligere modeller sagde nok plass til å sette inn vindu. Dette for å oppgradere båten og for å få mer lys ned i forpiggen. Nærbildene du viser av innfestningen virker veldig kjent, det var eksakt slik vinduet på min båt var festet. Båten min var en original Fjord, jeg var tredje eier og ingen hadde gjort endringer på den. Original verftsbygget m.a.o.

På båten min hadde jeg ikke lekkasje, men jeg vil anta at tipsene du har fått her som å skru ut vinduet pent, skrape rent for gamle lim/butyl-rester (både på vinduet og på skrogoverbygget) og så sette vinduet tilbake med en pen fuge butyl i mellom er riktig. 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

altera mulier skrev 32 minutter siden:

Fjord lagde flere utgaver på dette skroget. Da de kom med dette overbygget (tror det var midt på -60'tallet) var det ikke laget vindu forover i forpigen. Seinere modeller hadde dette fra verft. (sjekk vedl. bilder som er båten jeg hadde, en '79 - 80' modell)

0002.jpeg.183c45813658ba6450a81cc0c40a0818.jpeg0003.jpeg.d1217edc295c33c5aee701de150f58f9.jpeg

Mange eiere som hadde tidligere modeller sagde nok plass til å sette inn vindu. Dette for å oppgradere båten og for å få mer lys ned i forpiggen. Nærbildene du viser av innfestningen virker veldig kjent, det var eksakt slik vinduet på min båt var festet. Båten min var en original Fjord, jeg var tredje eier og ingen hadde gjort endringer på den. Original verftsbygget m.a.o.

På båten min hadde jeg ikke lekkasje, men jeg vil anta at tipsene du har fått her som å skru ut vinduet pent, skrape rent for gamle lim/butyl-rester (både på vinduet og på skrogoverbygget) og så sette vinduet tilbake med en pen fuge butyl i mellom er riktig. 

Er det helt vindu på den du hadde eller to vinduer ved siden av hverandre? Mener å ha sett bilder av Fjord Weekender 24 med 2 vinduer der hvor vårt ene store er.
Vår båt er en 76-modell. Dette er ett helt vindu. Jeg mener forrige eier sa dette var ettermontert av eieren før ham.

Hadde båten din slike gummipakninger mellom skruer og rute? Eller gikk skruene rett ned på ruta som på vår båt?

Campingcruisern skrev 2 minutter siden:

Er det helt vindu på den du hadde eller to vinduer ved siden av hverandre? Mener å ha sett bilder av Fjord Weekender 24 med 2 vinduer der hvor vårt ene store er.
Vår båt er en 76-modell. Dette er ett helt vindu. Jeg mener forrige eier sa dette var ettermontert av eieren før ham.

Hadde båten din slike gummipakninger mellom skruer og rute? Eller gikk skruene rett ned på ruta som på vår båt?

Frontruta i forpiggen var en hel (ikke skjøtet eller to) plastplate av ett eller annet slag (mulig lett sota plexi). Jeg kan ikke huske at det var gummipakninger mellom skruene og glasset.

Som skrevet før, Fjord lagde flere utgaver på dette skroget (tegnet av siv.ing. Eivind Amble, lengde 725 cm, bredde 291 cm, vekt ca. 2400 kg, døreis såvidt jeg husker 24 grader), bl.annet en båt de kalte Fjord 24 Hollyday (tror jeg) men med et mer "kassete" overbygg. 

Når du setter inn ruta igjen tror jeg kanskje butyl er riktig mellom plexiglass og overbygg, men kanskje spandere på deg noen gummipakninger til å tre på skruene - synes det høres smart ut.

Her ser du bilde av oppfølgeren til Fjord 24 Weekender, Fjord 725 SE, bygget på samme skroget med noen end\ringer på overbygg - men fortsatt veldig lik 24 Weekenderen. Det ser ut som denne har to-delt frontrute til forpiggen. Jeg har forsøkt å komme i kontakt med en venn av meg som hadde 725'en, men han har slått av mobilen. Men så vidt jeg husker hadde båten hans to-delt, men svakt buet frontrute i forpiggen. 

(Båten på bildet har fått lagt på teakdekk som ekstra, det er ikke standard på noen av Fjord-modellene så vidt jeg vet. )

uimg-fjord-725se-052882.jpg

Vi bestemte oss for å prøve å rengjøre den gamle plexiglassruten og sette den inn igjen. Men hvordan rengjør man denne uten å ripe eller ødelegge den? Den har jo rester tech 7, gammel butylmasse(regner jeg med det andre sorte restene er) og gamle taperester på. Noen av skruene har også silikonrester på. Kan man legge disse i noe for å få løst det opp? Eller må dette fjernes ved å skrape bort?

Campingcruisern skrev 44 minutter siden:

Vi bestemte oss for å prøve å rengjøre den gamle plexiglassruten og sette den inn igjen. Men hvordan rengjør man denne uten å ripe eller ødelegge den?

Godt sp.mål! Jeg har ikke anelse. Kanskje spørre en glassmester hvis du har noen i nærheten? Jeg kan ta en telefon til en i Moss og spørre i morgen, det er jo mulig jeg må gjøre noe av det samme med vinduene i båten min før jeg setter dem inn igjen.

• 2 år senere...
On 4/7/2021 at 10:05 PM, Haba said:

Prøvde først butyl Terostat, det smuldret. Så  butyllist av typen som brukes i kjøretøy. Bra nok, men farget av. Tilslutt Biltema polymer. Holder seg elastisk og lett å arbeide med.

Hva heter det Polymer produktet? kom opp 60 produkter når jeg søkte på polymer. Er det den som heter Marintetning?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...