BingoBonzo Startet 27.Mai.2018 Del på Facebook Startet 27.Mai.2018 Som tittelen antyder, er det forskjeller i lydbildet på hhv D4-260 og D4-300? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Grunnen til at jeg spør er at jeg har opplevd to vidt forskjellige «motorlyder» på oppsett med hhv to 260 og 300. Ene hadde skarpere lyd, høyere frekvenser og mere irriterende detaljer. Det andre var mye mer dempet, mere bass og veldig behagelig. Hvis motorlyden i utgangspunktet er lik så vil jo det si at potensialet for forbedring er stort med lyddemping i og rundt motorrom? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
HansH Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Tror du er inne på rett spor. Demping har enorm effekt på motorstøy og lydbilde i båten. Med støydempende matter fra f eks Biltema tar du bort svært mye av støyen. Forøvrig har jeg liten tro på at selve lydbildet på en D4 vil varieere mye mellom 260 og 300. Har selv hatt D6 310 og nå 370. De bråker akkurat like mye, men demping i motorrommet har en enorm effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Vil ikkje ein forskjell i slagvolum ha ein vesentleg betydning for lydbildet til motorane? ( veit ikkje om det faktisk er volumforskjell på dei to nevnte motorane, men generelt.. ) Ev. forskjell på turtalsområde har sjølvsagt mykje å seia. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 D4 260 og 300 er samme motorblokk (3,6 liter rekkefirer) på samme måte som D6 310 og 370 (5,5 liter rekkesekser). Bare ulik ytelse. Motorene kan selvsagt ha litt ulike hvinende lyder basert på området hvor evt kompressor og/eller turbo slår inn. Ellers er demping viktigste faktor for å begrense støy. Nå synes sikkert noen det er kult med mye lyd, men for de fleste er det deilig å begrense den så mye som mulig. Med demping tar du bort de høyeste frekvensene først og jo mer du demper jo lavere frekvens sitter du igjen med og du får til slutt en mer komfortabel rumlende basslyd. Tror mange ikke er klar over hvor effektivt det er å støyisolere motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 (redigert) Godt å få bekreftet teorien min @HansH! Forskjellen var påtagelig og basslyden i det ene oppsettet var rett og slett herlig å høre på. (Nærmer seg i retning av kvaliteten lyden fra en Ducati med Termignoni potter har). Redigert 28.Mai.2018 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bonus Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 (redigert) Vi har 2 * D4-260 ombord. Kjørte helt åpent (selvfølgelig ) i helgen, så, inspirert av denne tråden, lyttet jeg litt spesifikt til lydbildet i plan (typisk 25-27 knop). Ingen høyere frekvens lyder, kun dyp, forholdsvis kraftig, rumling. Lyden oplevdes klart sterkest på badeplatformen. Redigert 28.Mai.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 Det kan vel tyde på at din GM37 er godt isolert @Bonus. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bonus Svart 28.Mai.2018 Del på Facebook Svart 28.Mai.2018 BingoBonzo skrev 4 minutter siden: Det kan vel tyde på at din GM37 er godt isolert @Bonus. Kan nok det, @BingoBonzo Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 Men, da kan vi kanskje erklære at lydbildet mellom D4-260 og D4-300 er stort sett likt med mulighet for enkelte mindre forskjeller ifm turbo/kompressor? Motorene er jo stort sett like med samme blokka og konstruksjon. Men, det betyr at det er stort potensiale for å dempe støyen fra motorene . Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
jan Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tar opp denne tråden igjen, tenker på å støyisolerer mer i motorrommet på min Bavaria 35 sport.. opplevde for noen år tilbake at de selvklbende mattene fra Biltema løsna etter ei stund..erfaringer med hva som duger? er det blitt bedre ? (10år siden jeg prøvde dem sist) Bavarian har ett forholdsvis stort motorrom,ser at det kun er matter på luka og litt imot skotta fremover,lønner det seg å ta litt på sidene og.? tenker på "lydbildet" Åpen for alle innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.