Jump to content

HS80AE gir på D6-370 - Check actuator feilmelding


oberst1

Recommended Posts

Da var det vår tur til oppleve Volvo Penta alarm - check actuator....

Etter lengre tur i finværet på rundt 1100 rpm begynte styrbord motor å varsle med lyd og warning,  turteller falt ned til 0. Umulig å se midt i sola og vi var to minutter unna planlagt lunsjpause. 

Ved start av motor går den rett i forover gir etter et par sekunder, da kommer alarmen.

Den går i nødmodus på tomgang.

 

Aktuator er vel den til høyre på styreenhet på gearkassa (forover)...tar jeg av stikk til en eller begge aktuatorer hyler alarm før start. Ledninger på kommer alarm først etter start, tenker da det ikke er kabelstokk?

Er en slik aktuator kun VP del? Kan den enkelt skiftes selv? Får ringe litt rundt i morgen, men tar gjerne imot tips og erfaringer :smiley: 

 

 

 

Link to post

Viste ikke at det kom feilmelding ved aktuatorfeil. Symptomene du beskriver tyder mye på feil i en aktuator. Du kan evnt prøve å kryssbytte mellom girene eller revers og forover på samme gir for å få bekreftet at det ikke er noe annet som er årsaken.

 

Hvor gammelt er giret og hva er timetallet? Har du ny eller gammel type aktuator?

 

Dette giret er egentlig et ZF gir med Volvo klistermerke. KGK Norge er importør for ZF, jeg har erfart at de er gode på service og konkuransedyktige på deler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det er aksling det gjelder ja.

Er vel rundt 650t tror jeg. @Brigg leste tråden din i dag og ser av bildet at den ser lik ut.

@Chiefengineer det er nok det jeg tenker. Det jeg la merke til er at babord ser litt annerledes ut, ser ut som hele styreenheten har vært byttet en gang i tiden...kanskje jeg kan sende bilder til KGK og høre.

Den exploded-view tegningen i tråden til Brigg; er det bare den ene bolten/låseringen som løsnes ved bytte?

Får prøve kryssbytte og se hva som skjer ja...

 

 

 

Link to post

Her er min styringsenhet med den gamle typen aktuatorer:

 

gir2.jpg

 

Her er en styringsenhet jeg fikk låne av Liberty, denne har ny type aktuatorer:

1484083551.jpg

 

Som det fremgår av det nederste bildet måtte jeg koble opp ledningene provisorisk for å få testet ventilenheten jeg fikk låne. Dette fordi ledningsnettet ikke er likt for gammel og ny type aktuator. Dermed må også ledningene frem til nærmeste kobling byttes når det byttes til ny type.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@Brigg Se der ja! Akkurat sånn, jeg har da en av hver ser jeg. Lurer på hvorfor den ene ble byttet av forrige eier, men antar at det var nødvendig da. Er vel ofte en grunn til at de kommer med en annen versjon...

 

Ringer litt rundt og sjekker pris. Er vel bare å tømme olje, demontere og montere ny med pakning og fylle olje? 

Alternativt høre om det er noen idé å bytte bare solenoider på den gamle modellen...

 

Lokale VP-forhandler vil ikke synse noe før de kobler opp Vodia, men jeg er ganske overbevist på at dette problemet er i styringsenheten.

 

Takk for innspill uansett :thumbsup:

 

 

Link to post

Er det gammel eller ny type på det giret som trøbler?

 

Du trenger ikke bytte hele ventilenheten på giret. Det er tilstrekkelig å bytte den ene aktuatoren (solinoiden) som har feil. Trenger ikke tømme olje eller noe sånt. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk igjen og veldig snilt @liberty.

 

Jeg har snakket med KGK nå og oversendt bilder. Kan godt være bare spolen sa han, solenoiden er som regel holdbar. Visste ikke at den kunne skiftes alene, men det gikk visst fint. Skjønner at jeg må ned til båten i kveld og forske litt, er det ikke sånn at en spole kan jeg teste med multimeteret mitt?

 

 

Link to post
Worry II skrev 1 time siden:

Dette skjedde vet 10 minutter etter at du svaret ja på at "alt fungerte" til meg på telefon :nonod: 

Bra det skjer før ferietid, da. Så har du god tid på deg,.. og når Liberty allerede er på i tråden, får du 1. klasses bistand her inne også. 

Krysser fingre på quick-fix av problemet, lykke til !

 

Det er helt riktig...midt i Hankøsundet. Fantastiske folk her på forumet ja :thumbsup:

 

Fikk akkurat mail tilbake fra KGK; en solenoid 3700,-, men hele komplette ventilblokka til 8700,- . VP skal ha 19.900,-

Heller mot å skifte hele da, skifter jeg en solenoid kan du banne på at den andre ryker snart og da går vinninga opp i spinninga.

Kan ikke helt forstå at solenoid skal være så dyr...antar dette er grunnen til at forrige eier har skiftet hele på babord.

 

 

Link to post

Er det ny eller gammel type på giret som trøbler?

 

Når jeg ser på mine egne bilder blir jeg usikker på om det er mulig å bytte fra gammel til ny type solinoide uten å samtidig bytte hele ventilenheten. Det ser ikke ut som om de er like ved innfestingen for solinoidene. Noen som vet noe mer om dette?  

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 3 timer siden:

Er det ny eller gammel type på giret som trøbler?

 

Når jeg ser på mine egne bilder blir jeg usikker på om det er mulig å bytte fra gammel til ny type solinoide uten å samtidig bytte hele ventilenheten. Det ser ikke ut som om de er like ved innfestingen for solinoidene. Noen som vet noe mer om dette?  

 

Vært hos KGK i dag. Ny type solenoide anbefales ikke på den gamle enheten, risiko for feil trykk fikk jeg høre (om den passer). Derfor bytt gammel mot gammel eller bytt hele enheten. En solenoide koster halvparten av komplett ny.

 

Tom Rør skrev 24 minutter siden:

Jeg måtte også bytte solenoiden en gang. Samme alarm og varsel. Gikk i nødmodus ved gearskift.

 

Tenkte å høre med deg der du lå noen minutter bak oss i går. Vi fikk alarmen i Hankøsundet :giggle:

På vei til båten nå for å se om dette går smertefritt å fikse...

 

 

Link to post
oberst1 skrev for 1 time siden:

Derfor bytt gammel mot gammel eller bytt hele enheten. 

 

Takk for info, kjekt å vite i tilfelle det skulle bli lignende trøbbel med eget gir. 

 

@Mix: HS80 og HS85-kassene er i prinsippet lik, bare at 85 er litt kraftigere konstruert. På vanlig forover og bakover åpner solenoidene helt når spaken settes i gir (en av gangen selvfølgelig). Blir nesten som et rele i en elektrisk krets. Det burde ikke være nødvendig å kalibrere spaken(e) etter et bytte. 

 

Men slurefunksjonen har jeg ingen erfaring med, så der kan jeg ikke hjelpe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Mix skrev for 8 timer siden:

Jeg er klar over det Brigg, men det er også denne solenoid/ventilen som justerer sluringen. Derfor spørsmålet om kalibrering.

 

De spurte meg fra KGK om dette fordi det er forskjellige styringsenheter (sikkert noen kroner i tillegg).

Ellers stoler jeg på @Brigg, helt korrekte svar. Det er kun et signal om åpne/lukke fra girhendel (EVC f.eks ved Volvo) til solenoiden, ergo ingen kalibrering.

 

 

Link to post

Kom litt sent ned til båten i går, klokket inn brygga i Skjeberg 20:30...nesten så jeg angret litt fordi jeg vet at det alltid tar lenger tid enn planlagt.

Vel, kjører man batteritralle og må lade litt underveis får jeg tåle litt "overtid" :giggle:

 

Veldig god service hos KGK forresten, de printet ut en side til meg med moment etc. 

PS. Godt jeg sjekket innholdet i esken og pratet litt...jeg måtte bytte til 24V med annet delenr, heldigvis samme pris.

 

Første jeg gjorde var å bekrefte at feilen fortsatt var der og det var den heldigvis.

Kryssbyttet stikk til solenoidene og samme feil med gir låst i forover...også heldigvis :smiley: Da var mistanken bekreftet i mitt hode.

 

Fant frem bleier til litt søl (nei fetter, ikke mine, men overskudd etter tidligere barnepass) og demonterte begge banjo-koblinger og kabelsko/stikk. Å løsne huset, eller enheten om man vil var lett. Husket på viktig instruks fra KGK; bare trekk forsiktig ut, ingen makt og vinkling.

Satt ikke mer enn det fingertuppene løsnet uten anstrengelser :smiley:.

 

Dette settet fra KGK var komplett med nye bolter, skiver og pakning. Eneste man må ha ved siden av er Loctite.

Trodde jeg hadde driti meg ut; hadde med meg digitalt momentnøkkel jeg kjøpte i fjor med 3/8" og overgang til 1/4" og 1/2"...sekskantnøkkel jeg hadde med til den var lang type, men så med en gang at dette ville ikke gå. Heldigvis hadde jeg samme størrelse i 1/4" og lang forlenger i 1/4" som passet overgangen jeg så klokt hadde kjøpt med i fjor på BT. 1/4" var absolutt riktig størrelse til jobben.

 

Pakning på og nye bolter (to av de er lengre enn tidligere modell pga husets konstruksjon), Loctite og 18NM moment. Gikk veldig greit.

En times tid hadde gått med og var strålende fornøyd, ferdig med banjo-koblinger, bare elektriske igjen...

 

Klok av både innspill fra Brigg og tidligere service-erfaring på bil lånte jeg med meg en slik kabelsko-tang til disse små stikkene.

Nå går klokka fort...redd for å ikke koble riktig, men kan ikke gjøre om hvis jeg klemmer feil med tanga. Sjekket med multimeter på babord side som allerede var samme nye type. Polariteten var motsatt av den gamle på stikkene og sjekket mange ganger før jeg provisorisk fikk til en test.

Startet styrbord og vipps var alt i orden :clap:

 

Utfordringen videre var egentlig bare å korte inn kabelstrømpe for å få nok ledning til nye kontakten. Alt var forseglet og limt flere cm inn.

Kortet inn røret (flexrør?) slik at lederne ble 5-6 cm lengre, nok lengde på disse VP-kabelstokkene heldigvis.

Fikk koblet ordentlig på og forseglet skjøten med krympestrømpe. Kun tetting i enden og en strips til oppheng av stokken gjenstår.

Klokken var mye og sengen i Oslo ropte på meg...

 

Startet opp begge, alt virket fint mens jeg lå i båsen, kun gasspådrag jeg ikke fikk sjekket, men bekymrer meg ikke for det.

Virker vellykket og er veldig glad for kort ståtid på skuta. Humret litt mens jeg tenkte at VP-verksted ville sikkert begynt på minst 25.000,- (bare enheten kostet jo nest 20k)

 

Takk for innspill og tips! :thumbsup:

PS. Hjemme kl 01:30...

 

 

Link to post

Da forstår jeg det slik at du byttet hele ventilenheten til ny type, og at du satte på nye kabelsko på eksisterende kabler i stedet for å bytte kablene. Hadde vært kjekt med et bilde som viser resultatet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@Brigg Stemmer det. Ny kontakt(DIN-type?) med gummisokker og alt lå i esken fra KGK. Var sliten og trøtt, men skal ta bilde som viser resultatet på fredag. Ser originalt ut nå i motsetning til tidligere.

 
Den gamle enheten tenkte jeg å donere bort på BP eller legge ut på finn.no. Om noen har gammel type aktuator si ifra :wink:

 

 

 

Link to post

Jeg har gammel type aktuator, og kunne godt tenkt meg å ha en i reserve. Basert på erfaringer fra ulike tråder her kan det virke som om at det er en viss feilrate på disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...