Jump to content

HS80AE gir på D6-370 - Check actuator feilmelding


oberst1

Recommended Posts

Låner tråden litt da jeg har et spørsmål som er relevant for denne.

Vurderer å lage en fjernkontroll som styrer aktuatorene, mens motorene går på tomgang. Skal brukes sammen med hekk og baug thruster ved til og fralegging mot kai og øy.

 

Tanken var å gjøre dette så enkelt at jeg bruker et rele til å koble aktuatorene vekk fra den orginale kablingen fra motoren. Vil motoren detektere at aktutorene er koblet fra?

 

Alternativt kan man isolere med dioder, både fra motor til aktuatorer og fra fjernkontroll til + siden av aktuatorer. Dette vil jo medføre et lite spenningsfall til actuator. Har det noen betydning?

 

Link to post
JRK skrev for 3 timer siden:

Tanken var å gjøre dette så enkelt at jeg bruker et rele til å koble aktuatorene vekk fra den orginale kablingen fra motoren. Vil motoren detektere at aktutorene er koblet fra?

 

 

Du kan prøve å koble ledningene fra aktuatorene mens motoren går og står i fri, og se om du får feilmelding. Hvis ikke burde dette være mulig å løse med et par vekslende releer. Sjekk også hvilken spenning signalet til aktuatorene har, ikke sikkert dette er 12V. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

IMG_2561.JPG.b1c941a1f3a5354e8d4b146c39499fc0.JPG

 

I instruksjonsboken er det beskrevet en prosedyre for manuell innkobling av giret som inkluderer frakobling av kablene på aktuatorene. Dette indikerer at det skal være mulig å bruke motoren uten at EVC-systemet har forbindelse med aktuatorene. Jeg har aldri prøvd denne prosedyren selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja helt klart.

 

Men den indikerer samtidig at det kan være mulig å konstruere en fjernstyring av inn-/utkobling av giret jf. JRKs spørsmål. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Svart (redigert)

Er ganske sikker på at følgende skjer: Du får start med alarm, den er da låst i gir forover, men alarmen kvitteres med et tastetrykk så er det bare å kjøre...

Det jeg forsto av manualen i vårt tilfelle stemte ikke helt; den startet og lot motor gå, men på tomgang. Mener manualen sa den ble låst i 1000rpm, det gjorde den ikke...

Om dette hadde vært annerledes om jeg fysisk hadde skrudd inn den skruen for nødkjøring tviler jeg på. 

 

Mao hadde problemet vårt vært at den ikke ville ut av neutral ville dette vært metoden vår på søndag.

 

Derimot er jeg helt med på at både Yacht Controller og Dockmate sikkert bare kobler seg på disse i sine systemer. Det jeg er er nysgjerrig på er den kontakten som henger på ledningsnettet merket «pick-up». Den er ledig...er det så enkelt? Koble inn signal der? Trodde Dockmate kun koblet seg styringsenhet ved helm position, men uten VP sin velsignelse. Bare tanker dette altså :wink:

Redigert av oberst1 (see edit history)

 

 

Link to post

Tusen takk for svar.

Har EVC-C, men får prøve å koble fra aktuatorene og se om jeg får alarm. Ideen var å bruke en RC-23 fjernkontroll fra Sleipner. https://seatronic.no/side-power-rc-23e

Har ikke baugwich og vurderer og bruke styringsignalene fra denne til å styre solenoidene på girkassen. Men jeg er selvfølgelig redd for at dette skal skade EVC systemet. Om man lager en diodeløsning må man også lage en logikk som hindrer at fjernkontrollen kan styre solenoidene når de ordinære gasshendlene er I bruk.

Dette kan jo bli en løsning til en tiendel av kostnadene til dockmate.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Jeg liker ide'en din. Jeg har fjernkontroll for thrustere og aktervinsj, men har savnet å kunne gi en liten push fremover/bakover ved tillegging mot en bergnabb elns. alene eller uten rette  mannskap ombord. Har løst det fra rekka og hånda inn vinduet til styreposisjonen noen ganger, men det blir litt hasardiøst. Med alt på fjernkontroll kunne en jo faktisk stått på baugstigen eller baugspydet og hatt full kontroll.

 

 

Link to post

@JRK Idéen din er god den, tror det i utgangspunktet er enkelt som du sier.

PS. Snakket med Sleipner i helgen om akkurat dette, hvorfor de ikke bare slengte seg på som Dockmate og YC, de har jo både kunnskapen og et ferdig produkt...svaret forstår jeg godt; handler om ikke å koble seg på andre leverandørers utstyr, ansvarsforhold etc. 

Ganske sikker på at det er kun inn-/ og ut-kobling på gearkasse disse aktørene benytter, VP ville aldri sluppet noen inn i sine systemer :wink:

 

Spennende å høre om du får det til på enkel og god måte!

 

 

Link to post

En slik fjernstyring bør ha en eller annen sikkerhet som hindrer at både forover og revers kobles inn samtidig, f.eks dersom både girspake og fjernkontroll betjenes samtidig. Giret vil ikke ha godt av å bli koblet inn begge veier samtidig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei,

 

Morro at flere liker ideen og kommer med tips. Var så freidig å sendte denne mail'en til Sleipner I februar. Fikk et saksnummer men hørte ikke mer. (Det er jo lov å prøve seg)

 

Hei,

Har en ide som også kan være av interresse for dere.

Har en Viksund 340 2007 modell med VP D6/370. På denne har jeg Sleipner thruster foran og bak, samt Engbo ankervinsj bak. Litt tungvint med to fjernkontrollere, så jeg vurderer å gå til anskaffelse av deres RC-23E. I og med at jeg ikke har vinsj foran, er iddeen å bruke denne funksjonen på fjernkontrollen til å kjøre girkassen frem og tilbake. Denne båten har såpass stort vindfang at det er en savnet funksjon. Om man skal legge seg longside eller gå inn med baug eller hekk rekker det med tomgangsturtall fra motoren (3-4 knop). Man får altså full frihet til å manuvrere båten i alle retninger uansett hvor man står på båten. Nå er jo ikke dette min ide. Det finnes allerede et system som heter Dockmate, som i tillegg også har kontroll på gasspådrag, men dette koster noen titusener.

Litt av utfordringen vil være å lage en logikk slik at ikke girkassen kan opereres samtidig fra fjernkontroll og førerplassene. Ser for meg en induktiv eller optisk giver som leser av posisjon fra motorens kontrollhendler. Blir denne flyttet ut fra neutral disables fjernkontrollsysemet. Utover dette ser jeg ikke andre utfordringer en å lage et kit som enkelt kan koples til de elektriske ventilene på girkassen og disable motorens girfunksjon, mens fjernkontrollen er i funksjon. (Liten releboks).

Jeg hadde da tenk å å være så freidig å spørre om å få en slik fjerkontroll fra dere.  Dere vil motta en Autocad tegning med kretskjema, deleliste og bilder om/når jeg får dette til å fungere, samt alle rettigheter til designet.

For ordens skyld, jeg jobber som HW ingeniør (Produktutvikling) i Kongsberg Maritime og har fagbrev i produksjonselektronikk. Jeg kjenner godt til de tekniske krav til kvalitet og utførelse på et slikt produkt

Kan dette være av interesse?

 

Mvh,

Jan Runar Karlsen

Link to post

Uten å kjenne EVC-systemet i særlig designmessig grad vil jeg tenke at det enkleste for f.eks. å unngå alarmer som følge av brudd i styringsloop til solenoider etc. er å ta utgangspunkt i å sette opp et parallell system til innkopling forover/akterover med nedre hendelposisjon. Da må denne først og fremst være aktivert i EVC for at systemet skal kunne benyttes, og man kan dermed legge et signal styrt fra trådløs mottaker over aktiveringen av første "klikket" i hendel (forover/akterover før pådrag plukkes opp). Elektrisk forrigling skal være tilskrekkelig for å unngå samtidige signaler (forover/akterover) men dette vil nok uansett bli blokkert i EVC da hendel kun gir inngang til denne for videre signalbehandling.

 

Ville isåfall skaffet meg en oversikt over hvordan disse hendlene er bygd opp for videre engineering.

Link to post

Ideen er god, men det er ikke riktig så enkelt.  I hendelen sitter det bare et potensiometer.  Når denne er kalibrert så vet EVC hvilken motstandsverdi potmeteret gir I nøytral forover og revers(tomgang) og videre pådrag. Man kunne kanskje  laget et eskternt motstandsnettverk med disse verdiene, men det spørs om ikke EVC systemet gir alarm om man svitcher mellom hendel og dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...