Jump to content

Båt for brannvesen, vannjet eller propell?


soldeide

Recommended Posts

Er i en prosess hvor det skal kjøpes inn en båt for et brannvesen. Båten skal hovedsakelig brukes til å sette ut lenser, kjøre ut dykkere, pumpeutstyr osv. Båten det har blitt sett på er en spesialbestilt buster som virker perfekt til formålet. Denne har blitt testet med en Yamaha 130Hk. Denne motoren hadde byttet undervannshuset med vannjetsystem. Dette fungerte fint, men jeg har forstått at man taper noe krefter ved dette systemet. Båten hadde absolutt fortjent mere krefter noe den hadde fått med propell. Båten vil bli brukt fra Lillestrøm og utover øyern. Her er det sandgrunner utover. Båten skal brukes av uerfarne båtførere. Hvilke fordeler ulemper har vi med vannjet kontra propell? Hva ville dere valgt og hvorfor?

 

Redigert av soldeide (see edit history)
Link to post

Mye høyere sikkerhet for folk i vannet med vannjet. Særlig om båtføreren er uerfaren.

 

Alternativet er en propellbeskyttelse rundt undervannshuset. Du mister endel effekt da også.

Hvor mye effekt du mister med den i forhold til jet, har jeg ikke erfaring med. Kanskje motoren

er for liten.

Dere må ihvertfall ikke basere dere på å bruke båten til å redde folk i vannet uten jet eller beskyttelse.

Antar at brannvesenet bør ha mulighet for å plukke opp folk.

Link to post

Det er en grunn til at 99.9% av påhengsmotorene i verden har propell. 

 

når dere dykker, er det forbud mot og ha motoren i gang uansett. hvis dere får tau inn i faenskapet så er det lettere å skjære ut av propell, hvis dere må inn på grunnt vann så er det bedre med noen hakk i propellen enn en jet som låser seg, hvis dere ødelegger ett blad så er propellen skifta på 3min, lykke til med å skifte på jetten ute i felten. 

 

ps: husk å kjøp en ekstra propell og ha en 24 eller 27 fastnøkkel sammen med reserve propellen 

Link to post
soldeide skrev for 9 timer siden:

Båten skal brukes av uerfarne båtførere.

 

Håper dere kan bruke midler på at disse førerne får trent med båten slik at de ikke er like uerfarne når ting drar seg til. 

 

Ellers er det sikkert andre brannvesen som har tilsvarende båter og problemstillinger , må vel være noen dere kan hente erfaringer fra.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her var det kommet masse tilbakemeldinger ?. Supert.

ivar skrev for 8 timer siden:

 

Håper dere kan bruke midler på at disse førerne får trent med båten slik at de ikke er like uerfarne når ting drar seg til. 

 

Ellers er det sikkert andre brannvesen som har tilsvarende båter og problemstillinger , må vel være noen dere kan hente erfaringer fra.  

Sjeldenutpå skrev for 5 timer siden:

Er det ikkje føringer i bransjen for kva framdriftssystem ein lettbåt for brannvesen skal ha ? Kanskje ikkje så nøye sidan uerfane sjåfører skal kjøre.

Ikke legg for mye vekt på det jeg sier om uerfarne førere. Alle har båtførerbevis og alle kan øve på de båtene vi har. Det er snakk om heltidsbrannfolk i et av Norges største brannvesen. Med alle oppgaver vi er satt til å utføre (branner, ulykker, vannredning, dyreredning, kjemikalieuhell, tauredning osv osv.) er det mere tiden som ikke alltid strekker til. Selv om man er ute å øver på å kjøre båt 3-4 ganger i året blir man ikke veldig erfaren. Det jeg mener med uerfaren er at det kanskje ikke er automatikk i at man tilter opp motor ved grunner osv....

Det finnes forøvrig ingen føringer for hva som skal brukes av redningstjenester. Har ikke funnet noen som har tilsvarende båt som kan dele erfaring.

 

Grønngylt skrev for 8 timer siden:

Det er en grunn til at 99.9% av påhengsmotorene i verden har propell. 

 

når dere dykker, er det forbud mot og ha motoren i gang uansett. hvis dere får tau inn i faenskapet så er det lettere å skjære ut av propell, hvis dere må inn på grunnt vann så er det bedre med noen hakk i propellen enn en jet som låser seg, hvis dere ødelegger ett blad så er propellen skifta på 3min, lykke til med å skifte på jetten ute i felten. 

 

ps: husk å kjøp en ekstra propell og ha en 24 eller 27 fastnøkkel sammen med reserve propellen 

 

Dette er det scenarioet jeg også ser for meg, og håpet litt på denne type tilbakemelding. Det jeg ikke vet noe om er hvor mye som skal til før vannjetsystemet "tetter seg" og stopper. Dette håper jeg noen kan gi en liten pekepinn på.

 

Cheng skrev for 4 timer siden:

En taper mye effekt med vannjet kontra propell på utenbordsmotor.

F.eks en ny Yamaha 150hk utenbordsmotor med vannjet yter det samme som en 105 hk.
https://yamahaoutboards.com/en-us/home/outboards/jet-drive-high-thrust/jet-drive

 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

+ vannjet.

- Ingen bevegelige deler nede i sjøen som kan skade folk eller utstyr.

- Uovertruffen manøvreringsevne både i høy og lav fart.

- Enorm stoppekraft.

 

- vannjet.

- Mindre trekkraft.

- Mindre toppfart.

 

Her er dere inne på vesentlige ting. Båten vi har hatt på test  tror jeg hadde hatt bra med krefter om den hadde hatt propell. Vannjet'en var fin å kjøre, men jeg synes den fortjener mere motor, og spesielt når den blir lastet noe opp. Det er ikke rom i budsjett for å øke motorstørrelser med vannjet. Så hva bør man velge. En litt undermotorisert vannjet, eller undervannshus med propell som gir nok krefter? Er som sagt elv/innsjø med sanddyner den skal brukes i og usikker på om fordelene med vannjet er store nok til å forsvares, samt om det er fare for vannjetsystemet ved kjøring i en sanddyne for eks.

Link to post

en skikkelig saftig tangklase er nok til å stoppe vannscootere, det samme er en 20x2cm trekvist eller en stein på 3-4cm

 

når vannjetten stopper, så er det full stopp. når du slår istykker en propell så er dere igang iløpet av noen minutter igjen.

 

Hvis dere kjører istykker undervannshuset, så hadde det samme skjedd med jetten pga de stikker like dypt når de blir montert påhengsmotor. 

 

jeg vil føle meg tryggere hvis dere velger propell fremfor påhenger med vannjet.

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...