Jump to content

MD21B (MD21A) - sirkulasjonspumpe: Ulik kapasitet på A- og B-modellen?


Ronald

Recommended Posts

Jeg har skiftet (sist høst) sirkulasjonspumpe (ferskvannsdelen) på min MD21B fra 1982. Jeg fikk etter hvert et slitt lager i akslingen hvor vann drypte ut. Det var imidlertid aldri problemer med kjølevannstemperaturen, forutsatt at det var nok vann (igjen). Temp.måleren lå typisk litt under midten av grønt område på skalaen. Etter skiftet av pumpe er "problemet" at jeg ligger helt opp mot rødt område av skalaen - dog koker det (såvidt) ikke.

 

Jeg dro i fjor til Gøteborg for å få tak i ny (les: godt brukt) sirkulasjonspumpe, hos en sånn som samler inn motorer og plukker av deler - akkurat som bilopphuggere. Det var tre stk. sirkulasjonspumper å velge mellom, to var fra MD21B og den siste fra en MD21A. Med unntak av et par skruer som måtte skrus ut av godset på A-modellen, så fremstod pumpene som helt like. A-modellen virket å være den beste, ikke minst når det gjelder begynnende slark, så jeg valgte denne.

 

Montering og alt der omkring gikk fint. Pumpen ble tett, og jeg mister ikke lenger kjølevann. Men temperaturen ligger altså "farlig" høyt, og jeg lurer veldig på hva som er årsaken. Jeg har to termostater å veksle mellom, og begge oppfører seg likt. Tar jeg ut termostaten, så holder motoren seg god og kald, men da får jeg naturlig nok ikke normal arbeidstemperatur.

 

Jeg lurer veldig på hva som er årsaken, og hva jeg kan gjøre.

  • Kan det rett og slett være slik at kapasiteten på A-pumpene er mindre enn i B-utgaven, til tross for at de fremstod som like? Jeg sjekket for eksempel aldri om bladene på (metall-)impelleren var av samme størrelse og/eller i samme antall - sånt tok jeg for gitt. Jeg tenker at siden begge de to termostatene oppfører seg likt, så kan forklaringen ligge her...? (Gammel pumpe ble tatt i retur, så jeg kan ikke teste nå i ettertid med den.)
  • Ifb. men skifte av pumpen, så benyttet jeg samtidig anledning til å kjøre systemrens - første gang i alle fall i min tid (27 år i min eie). I ettertid føler jeg at dette kanskje var ei tabbe, jeg gjorde da nemlig to endringer i samme operasjon (skifte av pumpe og rensing av systemet). Kan det være her problemet ligger, at for eksempel varmeveksleren har fått litt juling av denne rensen, og ikke lenger er i orden? Eller at den kan ligge løsnet rusk-og-rask i systemet som blokkerer på et eller annen vis? (Termostaten er for øvrig renset og vasket etter systemrens er kjørt).
  • Hva kan jeg gjøre? Gitt at første punkt om at kapasitet ("trykket" om du vil) er mindre i A-modellen, så tenker jeg litt rundt disse mulighetene:
    • En mulighet er å få tak i termostat med lavere åpningstemperatur (nåværende er 71 grader, mener jeg å huske). Men hvor finner jeg i så fall slikt? Er det noen form på standardmål på denne termostaten, slik at jeg kan bruke en eller annen variant som jeg kan finne "der ute"?
    • Termostaten har et lite bypass-hull. Vil det hjelpe på situasjonen å bore 2-3 nye hull, kanskje litt større? Jeg har jo to termostater, så jeg kan tillate meg litt eksperimentering på den ene av dem. Men har det noen hensikt? Og er det skadelig på noe vis?

 

Gode tips mottas med takk, og spesielt er jeg interessert i om dette med mulig kapasitetsforskjeller.

 

(@Ingar: Du hadde (har) vel en slik A-utgave, og jeg har en følelse av at du kanskje har skrevet noe om kjølekapasitet på disse motorene tidligere...?)

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Jeg har nettopp holdt på med kjølingen på min MD21A. Motor kokte ikke, men jeg hadde instrument som gikk opp og gjerne over på rød merket. Trodde termostat var problemet da jeg ikke kjente at den åpnet mot varmeveksler. Byttet denne og den var helt lik.

Enden på visa var at det ikke var noe problem med kjølingen, men det var selve instrumentet som viste feil.

 

Så hadde jeg vert deg så hadde jeg lånt meg ett IR termometer, eller gått på biltema å kjøpt det som de har der til 350 kroner før du gjøre noe mer. Start motor og mål direkte på toppen hvor varmt det blir. Jeg fikk aldri målt mer enn 80 grader med IR termometeret noen plass på motoren. Byttet instrument og giver å tempen viser stabilt 80 grader. Hadde en tur på 3 timer sist helg å alt var bra! 

 

Jeg har 80 graders termostat mener jeg. Du bør uansett ikke bytte til en som er kaldere en 71 grader.

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post

Takk for svar Mr_Stian!

 

Ja, det kan jo være en idé å dobbeltsjekke temperaturen. Men det som likevel er rart er at a) det skjedde samtidig med bytte av pumpe, og b) dersom jeg kjører veldig hardt (=varmt) og setter motoren brått til tomgang (da reduseres vanngjennomstrømningen i takt med turtallet) så opplevde jeg i fjor høst at den akustiske temp.varseleren også begynte å hyle - samtidig som instrumentpila gikk over på rødt (det varte ikke så lenge).

 

Jeg har ikke forsøkt å gjenta denne øvelsen nå på årets to turer, men kanskje jeg skal sjekke til helgen. Hvis det er samsvar med pila på rødt og akustisk alarm, så er det mindre sannsynlig at det er noe med instrumentet. Men kanskje selve føleren kan ha blitt påvirket av systemrensen jeg kjørte gjennom?

 

Noen som vet om instrument og akustisk alarm bruker samme føler? Og hvor er føleren montert?

 

Og når du sier "mål direkte på toppen" - setter du da bare IR-strålen et sted på toppen (ikke på toppdeksel, selvsagt)? Jeg spør fordi bruksanvisningen til Biltema (hvis vi snakker denne saken: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-2000024200/) sier: "...De fleste organiske materialer samt malte og oksiderte flater har en varmestrålingsfaktor på 0,95, noe som termometeret er fabrikkinnstilt på. Blanke og polerte materialer, så som rustfritt stål, aluminium m.m., har en annen strålingsfaktor...". Her snakker vi jo en topp av aluminium, men det kan jo hende det ikke spiller så stor rolle for omtrentlig temperatur...?

 

Og når det gjelder "...Byttet instrument og giver å tempen viser stabilt 80 grader....", har du noen link til hvor/hva du kjøpte?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Ronald skrev for 5 timer siden:

Tar jeg ut termostaten, så holder motoren seg god og kald, men da får jeg naturlig nok ikke normal arbeidstemperatur.

Akkurat, ja. Her er du langt på vei til å frikjenna denne pumpa. Og so er spørsmålet om du, med systemrens har løyst på noko, som so har flytta seg til einkvan plass der det kan tetta litt meir. Ellers so kan du ogso "koka" termostatane, hiva dei oppi ei panne med vatn, ha termometer oppi og varma det på komfyren. Notera hvilken temperatur termostaten begynner å opna og når den er heilt open. dermed so friskmelder eller kondemnerer du termostatane

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Dinamo skrev 10 minutter siden:

Akkurat, ja. Her er du langt på vei til å frikjenna denne pumpa....Ellers so kan du ogso "koka" termostatane, hiva dei oppi ei panne med vatn, ha termometer oppi

Ja, jeg er klar over at det beviser at pumpa sørger for sirkulasjon, og også i tilstrekkelig grad når termostaten ute. Men med termostaten i hullet, og selv med full åpning, så er det fortsatt et trangere hull enn helt uten termostat. Det var derfor jeg "lanserte" teorien om at forklaringen kunne ligge i mindre kapasitet/"trykk" i denne pumpa.

 

Jeg har kokt opp vann med termostatene i kjele, og sett at de både åpner og lukker, dog uten å dobbeltsjekke med termometer i vannet. Men jeg tenker at det er svært lite sannsynlig at termostater som har virket før - begge to - skulle endre åpningstemperatur på samme tid og til samme feil-temperatur.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Det er den måleren fra biltema jeg har ja. Jeg bare målte forskjellige plasser på motor for å se hvor jeg fikk høyeste avlesing. 

 

Jeg kjøpte måler og giver på maritime. Kan gi deg link i morgen når jeg sitter på en pc. 

Når det gjelder selve temp giveren så sitter denne i bakkant på venstre side av toppen. Det er bare en giver på toppen så du kan ikke bomme. Jeg har en for-motstand til glødepluggene montert rett ved giveren. Alarm og instrument går på samme giver. 

 

Hvis du ikke bor for langt vekke fra Stavanger så kan jeg komme innom å ta en titt hvis det passer. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post

Jeg hadde også et problem med en MD21 som stadig gikk varm. Det jeg fant ut var problemet mitt, var at selve impelleren hadde løsnet fra "hylsa" som er klemt inn på akselen, slik at den "sluret" og ikke pumpet vannet rundt. Fikk hjelp til å sølvlodde den fast. Byttet samtidig lagrene. Dette har nå holdt i 5 år, motoren holder stadig fin temperatur.

Kan jo være verdt å sjekke.

Link to post

Takk for godt tips, Rytteren, ut fra slik jeg opplever problemet kan det godt være her det ligger! Nemlig at den sliter med å «trykke» gjennom nok vann når det skal gjennom termostaten - men at det er godt nok når denne er ute. 

 

Bare for ordens skyld (selv om jeg er rimelig sikker): det er metallimpelleren i ferskvannsdelen du snakker om, og ikke gummiimpelleren saltvannsdelen?

 

Og for å finne ut dette så er det vel ingen vei utenom å demontere pumpa, og så (forsøke å) vri impelleren mens man holder fast reimskiva? Eller er det andre måter å avdekke dette på?

Link to post
Mr_Stian skrev for 16 timer siden:

...Hvis du ikke bor for langt vekke fra Stavanger så kan jeg komme innom å ta en titt hvis det passer. 

Mange takk for tilbudet, men jeg er nok litt langt unna (båten ligger i Vestfold). Og som du har sett så har også Rytteren kommet med godt innspill, det er mulig jeg sjekker ut det først. 

Link to post

I et forsøk på å utsette jobben med å (nok en gang) demontere sirkulasjonspumpa for å sjekke for evt. "sluring" (ref. Rytteren sitt innspill), så har jeg målt temperaturen med en slik IR-måler som Mr_Stian viste til.

 

Den viser at jeg har noe over 70 grader på varmeveksleren, og 85-89 på siden av blokka, samt 92-93 grader på de varmeste stedene på selve toppen. Det bekrefter min mistanke om at dette er noe varmere enn hva jeg ønsker. Jeg antar jeg med dette - basert på temperaturen på varmevekslere - også kan konkludere med at termostaten sannsynligvis åpner som den skal. Altså er det egentlig status quo i forhold til hva jeg trodde på forhånd.

 

Det siste jeg gjorde før jeg forlot båten før helga var å rense sjøvannsfilteret, noe jeg ikke hadde rukket denne sesongen. Det var noe gjengrodd, men antakelig ikke nok til å forklare problemet. Jeg rakk ingen testtur etter dette. Sjøvannsimpeller ble også sjekket for evt. skavanker, men alt så ok ut.

 

Fortsettelse følger....

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Hei, dette er bekymringsfull lesning for min del... Har selv en md21b som går som ei klokke,"rock steady" på temp uansett ossen kjøring jeg bedriver. Jeg skiftet topp pakning å planet toppen for 10 år siden, hadde jo av sirk pumpe og veksler ifb dette. Da så det forsåvidt bra ut, men er det ikke mulig å få tak i en ny sirk pumpe lenger??? Har tenkt litt på å ha en i reserve, å hva mener du med å kjøre hardt? Jeg ligger på 2900 rpm ca å opp til 3200 av og til... Maks i gir er 4200 å 4500 i fri... Har aldri opplevd at den har blitt varm, nåla ligger rett over "E" i instrumentet selv ved prøving opp mot 3500-3600 en sjelden gang. 

Link to post

Nei, du får ikke kjøpt ny sirkulasjonspumpe til demne lenger. Heller ikke varmeveksler. Og en god del annet. Bruktmarkedet blir redningen i så måte.

 

Å kjøre «hardt» ligger typisk i det området du snakker; 3000-3200.

 

Med forrige pumpe lå også jeg alltid rett over «E». Nå er det mellom M og P, og noen ganger litt inn på P også.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har egentlig ikke så mye nytt å komme med, har vært alle andre steder enn i båten de siste ukene. Men jeg fikk et spørsmål fra noen som har motorpeiling, dog ikke på denne motoren.

 

Spørsmålet var om jeg var sikker på at reimskiva på den "nye" pumpa var av samme størrelse (diameter) som den som stod der fra før? Jeg må innrømme at det visste jeg ikke, men hadde ikke stusset over det så langt. Kortversjonen (for de som ikke leser hele tråden) er altså at jeg har erstattet min sirkulasjonspumpe på B-modellen med en tilsvarende fra A-modellen. Reimskiva fulgte med (satt fast på aksel) på begge pumpene, og B-pumpa ble levert i bytte. Jeg har derfor ikke mulighet for å sammenligne disse nå i ettertid.

 

Derfor: Er det noen som vet om reimskivas diameter/omkrets (på sirkulasjonspumpa) er ulik på A og B-modellen? Evt. om noen som har B-modellen som kan ta et diameter- eller omkretsmål for meg? Jeg har vel egentlig ikke så mye tro på at forklaringen på tilsynelatende mindre fart på gjennomstrømningen av vann ligger her, men ingenting skal være uprøvd. Skulle det være slik a B-skiva er mindre, så blir det selvsagt mere vanntrykk av det.

Link to post
  • 4 uker senere...

Problemet er løst! :-)

Jeg var i og for seg inne på muligheten allerede i første innlegg, der skrev jeg bl.a.

"..benyttet jeg samtidig anledning til å kjøre systemrens - første gang i alle fall i min tid (27 år i min eie). I ettertid føler jeg at dette kanskje var ei tabbe, jeg gjorde da nemlig to endringer i samme operasjon (skifte av pumpe og rensing av systemet)"

og

"...kan ligge løsnet rusk-og-rask i systemet som blokkerer på et eller annen vis?..."

 

Etter div. googling fant jeg flere som hevdet at det var nødvendig å "flushe" kjølesystemet skikkelig etter en systemrens. Jeg koblet fra en av slangene til v.vannstanken, satte hageslange inn på ene siden, og tømte i bøtte på andre siden. Grått vann med mye rusk og rask føyk ut i lange baner. Jeg tok latmannsvarianten og lot varmeveksler osv. stå montert, og kjørte i stedet motoren god og varm (slik at termostaten åpner seg og gir rent vann også gjennom vekseleren). Og så gjentok jeg operasjonen. Skal også ta en tredje gang har jeg planlagt.

 

I alle fall - temperaturen er nå på klart akseptabelt nivå (godt inne på grønn sone), dog muligens fortsatt et lite knepp over tidligere verdier.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...