Ronald
Jeg har skiftet (sist høst) sirkulasjonspumpe (ferskvannsdelen) på min MD21B fra 1982. Jeg fikk etter hvert et slitt lager i akslingen hvor vann drypte ut. Det var imidlertid aldri problemer med kjølevannstemperaturen, forutsatt at det var nok vann (igjen). Temp.måleren lå typisk litt under midten av grønt område på skalaen. Etter skiftet av pumpe er "problemet" at jeg ligger helt opp mot rødt område av skalaen - dog koker det (såvidt) ikke.
Jeg dro i fjor til Gøteborg for å få tak i ny (les: godt brukt) sirkulasjonspumpe, hos en sånn som samler inn motorer og plukker av deler - akkurat som bilopphuggere. Det var tre stk. sirkulasjonspumper å velge mellom, to var fra MD21B og den siste fra en MD21A. Med unntak av et par skruer som måtte skrus ut av godset på A-modellen, så fremstod pumpene som helt like. A-modellen virket å være den beste, ikke minst når det gjelder begynnende slark, så jeg valgte denne.
Montering og alt der omkring gikk fint. Pumpen ble tett, og jeg mister ikke lenger kjølevann. Men temperaturen ligger altså "farlig" høyt, og jeg lurer veldig på hva som er årsaken. Jeg har to termostater å veksle mellom, og begge oppfører seg likt. Tar jeg ut termostaten, så holder motoren seg god og kald, men da får jeg naturlig nok ikke normal arbeidstemperatur.
Jeg lurer veldig på hva som er årsaken, og hva jeg kan gjøre.
- Kan det rett og slett være slik at kapasiteten på A-pumpene er mindre enn i B-utgaven, til tross for at de fremstod som like? Jeg sjekket for eksempel aldri om bladene på (metall-)impelleren var av samme størrelse og/eller i samme antall - sånt tok jeg for gitt. Jeg tenker at siden begge de to termostatene oppfører seg likt, så kan forklaringen ligge her...? (Gammel pumpe ble tatt i retur, så jeg kan ikke teste nå i ettertid med den.)
- Ifb. men skifte av pumpen, så benyttet jeg samtidig anledning til å kjøre systemrens - første gang i alle fall i min tid (27 år i min eie). I ettertid føler jeg at dette kanskje var ei tabbe, jeg gjorde da nemlig to endringer i samme operasjon (skifte av pumpe og rensing av systemet). Kan det være her problemet ligger, at for eksempel varmeveksleren har fått litt juling av denne rensen, og ikke lenger er i orden? Eller at den kan ligge løsnet rusk-og-rask i systemet som blokkerer på et eller annen vis? (Termostaten er for øvrig renset og vasket etter systemrens er kjørt).
-
Hva kan jeg gjøre? Gitt at første punkt om at kapasitet ("trykket" om du vil) er mindre i A-modellen, så tenker jeg litt rundt disse mulighetene:
- En mulighet er å få tak i termostat med lavere åpningstemperatur (nåværende er 71 grader, mener jeg å huske). Men hvor finner jeg i så fall slikt? Er det noen form på standardmål på denne termostaten, slik at jeg kan bruke en eller annen variant som jeg kan finne "der ute"?
- Termostaten har et lite bypass-hull. Vil det hjelpe på situasjonen å bore 2-3 nye hull, kanskje litt større? Jeg har jo to termostater, så jeg kan tillate meg litt eksperimentering på den ene av dem. Men har det noen hensikt? Og er det skadelig på noe vis?
Gode tips mottas med takk, og spesielt er jeg interessert i om dette med mulig kapasitetsforskjeller.
(@Ingar: Du hadde (har) vel en slik A-utgave, og jeg har en følelse av at du kanskje har skrevet noe om kjølekapasitet på disse motorene tidligere...?)