Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Takk for svar Mr_Stian!

Ja, det kan jo være en idé å dobbeltsjekke temperaturen. Men det som likevel er rart er at a) det skjedde samtidig med bytte av pumpe, og b) dersom jeg kjører veldig hardt (=varmt) og setter motoren brått til tomgang (da reduseres vanngjennomstrømningen i takt med turtallet) så opplevde jeg i fjor høst at den akustiske temp.varseleren også begynte å hyle - samtidig som instrumentpila gikk over på rødt (det varte ikke så lenge).

Jeg har ikke forsøkt å gjenta denne øvelsen nå på årets to turer, men kanskje jeg skal sjekke til helgen. Hvis det er samsvar med pila på rødt og akustisk alarm, så er det mindre sannsynlig at det er noe med instrumentet. Men kanskje selve føleren kan ha blitt påvirket av systemrensen jeg kjørte gjennom?

Noen som vet om instrument og akustisk alarm bruker samme føler? Og hvor er føleren montert?

Og når du sier "mål direkte på toppen" - setter du da bare IR-strålen et sted på toppen (ikke på toppdeksel, selvsagt)? Jeg spør fordi bruksanvisningen til Biltema (hvis vi snakker denne saken: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-2000024200/) sier: "...De fleste organiske materialer samt malte og oksiderte flater har en varmestrålingsfaktor på 0,95, noe som termometeret er fabrikkinnstilt på. Blanke og polerte materialer, så som rustfritt stål, aluminium m.m., har en annen strålingsfaktor...". Her snakker vi jo en topp av aluminium, men det kan jo hende det ikke spiller så stor rolle for omtrentlig temperatur...?

Og når det gjelder "...Byttet instrument og giver å tempen viser stabilt 80 grader....", har du noen link til hvor/hva du kjøpte?

Ronald

Ronald

Ja, det kan jo være en idé å dobbeltsjekke temperaturen. Men det som likevel er rart er at a) det skjedde samtidig med bytte av pumpe, og b) dersom jeg kjører veldig hardt (=varmt) og setter motoren brått til tomgang (da reduseres vanngjennomstrømningen i takt med turtallet) så opplevde jeg i fjor høst at den akustiske temp.varseleren også begynte å hyle - samtidig som instrumentpila gikk over på rødt (det varte ikke så lenge).

Jeg har ikke forsøkt å gjenta denne øvelsen nå på årets to turer, men kanskje jeg skal sjekke til helgen. Hvis det er samsvar med pila på rødt og akustisk alarm, så er det mindre sannsynlig at det er noe med instrumentet. Men kanskje selve føleren kan ha blitt påvirket av systemrensen jeg kjørte gjennom?

Noen som vet om instrument og akustisk alarm bruker samme føler? Og hvor er føleren montert?

Og når du (Mr_Stian) sier "mål direkte på toppen" - setter du da bare IR-strålen et sted på toppen (ikke på toppdeksel, selvsagt)? Jeg spør fordi bruksanvisningen til Biltema (hvis vi snakker denne saken: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-2000024200/) sier: "...De fleste organiske materialer samt malte og oksiderte flater har en varmestrålingsfaktor på 0,95, noe som termometeret er fabrikkinnstilt på. Blanke og polerte materialer, så som rustfritt stål, aluminium m.m., har en annen strålingsfaktor...". Her snakker vi jo en topp av aluminium, men det kan jo hende det ikke spiller så stor rolle for omtrentlig temperatur...?

• Create New...