Jump to content

Kjøletrøbbel Mercury F20 4-takt

NoobMatrosen

Recommended Posts

Kjørte motoren i stamp  nå, og strålen var sterk som den alltid har vært, men det er den jo gjerne når motoren er kald og kjølinga går forbi termostaten istedenfor "gjennom". Når motoren ble varmere så ble strålen merkbart svakere, men økte i intensitet i følge med turtall. Stoppa motoren på et punkt for å spekulere litt på at det "ryker" fra stammen ca der impellerhuset er inni, dvs nederst før undervannshuset. Tenkte som så at det kanskje er dumt at motoren ikke står lenger nedi stampen slik at "undervannshus-området" får kjøling av vannet, men igjen så er det jo vannlig å koble på "MikkeMus-ører" med vannslange direkte på vanninntak, så dette tenkte jeg ikke har noe å si i det hele tatt.

Men da jeg startet motoren igjen, så var strålen enda svakere og gikk mer over til å renne ut av motoren, og faktisk til slutt slutta å komme. Da slo jeg av motoren med en gang. Rare greier.

Kommer til å starte den senere idag, når jeg vet den er kald, så da vil jeg tro jeg finner ut om det er impelleren som har tatt kvelden. Hvis strålen er sterk i starten, så er vel impelleren tipp topp da.

Det er en 2013modell, så er lite brukt motor. Skal sies jeg utrolig nok ikke har hatt tid til skikkelig høststell de to siste høstene, pga gravidsjuk kone, småbarn, etc, i tillegg til jobb med ukurant arbeidstid på høsten, og kjapp overgang til frost. Omtrent som nå i vår, der våren straks ble sommer... Mye unnskyldinger, hehe... men er nå blitt realiteten at folk og familie har gått foran motorstellet. Har ikke villet kjøre motor i ferskvann etter frostankomst, i frykt for å få frostspreng inni. Så er iallfall en høst der motoren faktisk ikke ble ferskvannskjørt etter opptak. Men båten har ligget i brakkvannshavn, der motor alltid har stått å gått litt etter havneankomst. Spørsmålet her er: Har motoren allerede rukke å få mye saltavleiringer at det blir tett i kanalene inni? Motoren var overhodet ikke prioritet høsten 2016 for å si det sånn. Da ble den tatt rett opp og satt i garasjen, uten ferskvannskjøling. I fjor sommer havna ikke båten på sjøen i det hele tatt, så motoren stod ca et år uten å ha vært ferskvannskjørt, for så å bli ferskvannskjørt i fjor høst før ny vinterlagring. I fjor høst virka alt bra, grei kjølestråle

Nå er lyser det kanskje en lampe hos erfarne motor-karer, så feel free til å komme med kritikk, kjeft og smell, men og gjerne tanker om hva det kan være. Det skal sies at det ikke gikk noen alarm på motoren, for det er en alarm på den, som jeg mener handler om overoppheting. Ska sjekke manual. Dette er en forgassermotor.

Redigert av NoobMatrosen (see edit history)

Hm... ja, det var ikke no dumt forslag det egentlig. Jeg syns også det

var litt tidlig for impeller å takke for seg. Motoren er gått ganske lite også, under 50 timer tilsammen mener jeg. Starte motoren nå for en liten halvtime sia, og strålen var fraværende da med en gang. Ska sjekke ut dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...