Jump to content

Hvordan enklest drenere kjølevæske på Yanmar 3YM?

mnj0909

Recommended Posts

...ser jo bl.a. at noen anbefaler å pumpe ut med vakuumpumpe via en liten kopling litt over oljefilteret. Er det beste løsning? Eller må man løsne på div. slanger for å få væsken ut? Finner ingen "tappekran" på min 3YM, men mulig det eer meg som ikke vet hva jeg skal se etter...

Ja, på tegningene er det beskrevet en "tappekran" på oljefiltersiden og en "tappeplugg" på den andre siden. Tappepluggen sitter lengst nede og da skulle man jo tro at den drenerte best? Men ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få ut denne "tappepluggen". Ikke beskrevet i manualen...

Hadde denne motoren selv i en 2011 Polar 20. Tappepluggen sitter i blokka på høyre side. Henger en liten gjennomsiktig plastslange under. Pluggen skal bare åpnes noe til det begynner å renne ut. For å tappe helt tom, må du også åpne dreneringspluggen ( unbrako), som sitter på nedre slange på motsatt side. Legg til slutt ei fille etc. oppå "radiator-lokket", og blås kraftig nedi, da kommer de siste restene ut. Dette står forklart greit i manualen.

mnj0909 skrev 22 minutter siden:

Da er jeg i full gang med å tappe kjølevæsken ut, helt som ble beskrevet her. Tappekranene på begge sidene av motoren sitter imodlertid under dørken på en polar20-snekke. Skjønner ikke helt hvordan jeg da skal klare å samle opp kjølevæsken uten at den bare renner direkte ned i bunnen av båten. 

Er det noen med gode anbefalinger til hvordan samle opp kjølevæsken??

Er enig med deg der. Jeg klarte å "lirke" ned ei 4 l plastkanne (vinduspyleveske) under motoren, så dette gikk delvis uten for mye søl. Hvis ikke, er det jo bare å la det renne ned i kjølen, og pumpe/tørke det opp etter hvert.

Jeg fant en god løsning på selve tappekranen. Her passet en vanlig stor brusflaske ned slik at tappeslangen stappes direkte ned i brusflasken. Gikk forbausende bra...:)

Verre med tappe-skruen på venstre side, her er det liten plass til noe under skruen. 

Klarte iøvrig kun å tappe ut ca 2.3 liter fra tappekranen. Er det vanlig? Resten må da tas via tappeskruen istedet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...