Jump to content

Hvordan enklest drenere kjølevæske på Yanmar 3YM?

mnj0909

Recommended Posts

Hadde denne motoren selv i en 2011 Polar 20. Tappepluggen sitter i blokka på høyre side. Henger en liten gjennomsiktig plastslange under. Pluggen skal bare åpnes noe til det begynner å renne ut. For å tappe helt tom, må du også åpne dreneringspluggen ( unbrako), som sitter på nedre slange på motsatt side. Legg til slutt ei fille etc. oppå "radiator-lokket", og blås kraftig nedi, da kommer de siste restene ut. Dette står forklart greit i manualen.

mnj0909 skrev 22 minutter siden:

Da er jeg i full gang med å tappe kjølevæsken ut, helt som ble beskrevet her. Tappekranene på begge sidene av motoren sitter imodlertid under dørken på en polar20-snekke. Skjønner ikke helt hvordan jeg da skal klare å samle opp kjølevæsken uten at den bare renner direkte ned i bunnen av båten. 

Er det noen med gode anbefalinger til hvordan samle opp kjølevæsken??

Er enig med deg der. Jeg klarte å "lirke" ned ei 4 l plastkanne (vinduspyleveske) under motoren, så dette gikk delvis uten for mye søl. Hvis ikke, er det jo bare å la det renne ned i kjølen, og pumpe/tørke det opp etter hvert.

Jeg fant en god løsning på selve tappekranen. Her passet en vanlig stor brusflaske ned slik at tappeslangen stappes direkte ned i brusflasken. Gikk forbausende bra...:)

Verre med tappe-skruen på venstre side, her er det liten plass til noe under skruen. 

Klarte iøvrig kun å tappe ut ca 2.3 liter fra tappekranen. Er det vanlig? Resten må da tas via tappeskruen istedet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...