Jump to content

Edit History

Euklid

Euklid

Jeg tror målet om 1000 nautiske er fornuftig, men klarer ikke helt skjønne at du skal få til dette i 7 knop. «Alle» andre går i helt andre hastigheter når en prøver å tyne ut maks rekkevidde av dieselen en har ombord. Med den rekkevidden du planlegger for kommer du neppe til å gjøre dette mer enn 1-2 ganger i løpet av en jordomseiling, så kan du holde deg i mer normale hastigheter resten av tiden. Tror forresten vi har rundt 150 timer i rekkevidde ifølge mine ikke særlig vitenskapelige beregninger, men da i drøyt 4 knop, med 230 liter diesel totalt.

Vi har kjøpt dieselkanner der vi har kommet over det når behovet har vært der, men skal en kjøpe jåleutgaven er vel det de gule fra Scepter. Sikkert ikke en dum idé å gå for disse om en skal ha de stående fremme; kan godt hende andre varianter er minst like gode, men denne er det mange som har hatt på dekk gjennom lange perioder. Hvis en først skal gjøre det ordentlig er det greit med gul kanne til diesel, noen få land er litt sære på slikt – men vi hadde kun røde kanner helt til Canada uten at det noen gang ble et problem. Finnes både i litt lave, brede utgaver og i «jerrykannnformat», bare å gruble frem en løsning for plassering for å finne ut hvilken som er best egnet. Formodentlig vil du også ha bensin på dekk (eller i drenert gassbeholder), ikke noe særlig med bensinkanner under dekk, så greit å ta med dette i samme vurdering.

Euklid

Euklid

Jeg tror målet om 1000 nautiske er fornuftig, men klarer ikke helt skjønne at du skal få til dette i 7 knop. «Alle» andre går i helt andre hastigheter når en prøver å tyne ut maks rekkevidde av dieselen en har ombord. Med den rekkevidden du planlegger for kommer du neppe til å gjøre dette mer enn 1-2 ganger i løpet av en jordomseiling, så kan du holde deg i mer normale hastigheter resten av tiden. Tror forresten vi har rundt 150 timer i rekkevidde ifølge mine ikke særlig vitenskapelige beregninger, men da i drøyt 4 knop, med 230 liter diesel totalt.

Vi har kjøpt dieselkanner der vi har kommet over det når behovet har vært der, men skal en kjøpe jåleutgaven er vel det de gule fra Scepter. Sikkert ikke en dum idé å gå for disse om en skal ha de stående fremme; kan godt hende andre varianter er minst like gode, men denne er det mange som har hatt på dekke gjennom lange perioder. Hvis en først skal gjøre det ordentlig er det greit med gul kanne til diesel, noen få land er litt sære på slikt – men vi hadde kun røde kanner helt til Canada uten at det noen gang ble et problem. Finnes både i litt lave, brede utgaver og i «jerrykannnformat», bare å gruble frem en løsning for plassering for å finne ut hvilken som er best egnet. Formodentlig vil du også ha bensin på dekk (eller i drenert gassbeholder), ikke noe særlig med bensinkanner under dekk, så greit å ta med dette i samme vurdering.

• Create New...