Jump to content

Kalesje revnet i søm - enkel sak å fikse selv?

Lundstad

Recommended Posts

Jeg ser du har bosted Akershus. Jeg kjøpte min i en lærvarebutikk i Nttedalsgaten ikke langt fra OBS i Lillestrøm

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror jeg ville fått en kalesjemaker til å sy over sømmene. Revner det ett sted så er sannsynligvis tråden i sømmene dårlig flere steder (så sant ikke årsaken til revnen var ytre påvirkning).

Jeg byttet vinduer (11 stk) og fikk sydd over alle sømmene på min kalesje (Scandic Baltic) i våres. Kostet meg den nette sum av 4600'- kroner.

Hans Petter

Skal gå grundig over resten, den er jo 10 år gammel, så litt må en jo regne med. Men tror den for det meste er ok og da hadde jeg håpet å slippe å sende den fra meg til en kalesjemaker. Raskere å fikse selv håper jeg. Samt artig å lære seg noe nytt. Dette har jeg ikke gjort før, så det kan jeg sikkert...

Lars H: takk for tips til butikk.

Guest Avmønstret#

Riktig tråd og jeansnål så fikser du dette kjapt med symaskina du har hjemme forutsatt at det ikke er alt for mange lag du skal gjennom. Kjøp 3-4 nåler, lett å knekke de før en får teken. 

Mille II skrev for 12 timer siden:

Ellers var den "symaskin" din Lars helt genial. Etter å ha sett på youtube er det en må ha ting

Men det er ikke redskapet for meterlange sømmer!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lundstad skrev On 29.5.2018 at 7.17:

Ja, skal sørge for å få tak i korrekt tråd. Bomullstråd nevnes noen steder. Mulig en tråd med voks e.l også kan benyttes?

Seilmakerne bruker bomullstråd. Dette med voks tør jeg ikke si noe om.

furhan skrev On 28.5.2018 at 22.27:

Jeg byttet vinduer (11 stk) og fikk sydd over alle sømmene på min kalesje (Scandic Baltic) i våres. Kostet meg den nette sum av 4600'- kroner.

@furhan, hvor gjorde du dette? Jeg fikk renset og impregnert kalesjen, byttet 3 vinduer, sydd opp noen sømmer, byttet kantbånd, 2 glidlåser og noen borrelåser på en 26". Kom på 6700,- Z-seil i Arendal.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ble inspirert så måtte bestille en sånn handsymaskin, har kjempet forlenge med nål og handske

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 6 år senere...

Kan bekrefte det LaLuna II skriver.  Mia Aldenfalk er dyktig, rimelig og veldig hyggelig.  Jeg har brukt henne før og hun skal gjøre en jobb for meg i år også.

Hun har fått ny adresse: Odderhei Terrasse 60, Kristiansand

Tlf som tidligere: 922 04713

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...