Jump to content

Finnmaster 57 og trim

Hyttebåt1

Recommended Posts

Har kjøpt en 09 finnmaster 5700 open, nå har vi kjørt den litt og jeg syns den er rar på powertrimmen.

Jeg får ikke løftet den opp mer enn tre strek før propellen begynner å miste grepet og det er på flatt hav. Er det litt bårer så er det stort sett helt ned med motoren, propellen mister fort grepet her også. Det er stort sett mest å holde baugen nede om det er litt bårer, denne båten slår mye.

Er dette med propellen og trim vanlig? Har sort original propell, har sjekket og nullstilt trimsensor.

På min tidligere yamarin kunne jeg trimme helt ut på skalaen!

Yamaha på denne også ?    Propellen i god stand ?   Monteringshøyde på motor , kavitasjonsplata i forhold til bunn? 

Kan jo også være forskjell på akterspeil vinkel mellom ulike båter, som gir forskjellig trim ift hva instrument viser. 

Også er noen båter mer trimvillige enn andre 

Hvaslags yamarin var det?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ikke mye egen erfaring med yamahas sorte stålprop, men den er jo ikke av de mest avanserte.   Er den i tillegg litt slitt (hva vil det si?)   så mister den nok fortere grepet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Jeg kjøpte ny propell jeg, en ballistic 19. Fikk trimmet litt opp litt mer, så nå er maks trim 3 strek på skalaen.

jeg hadde en original stålpropell 13x19-k.

turtallet sank fra 6000rpm 38 knop til a

5500 38 knop, mye mer vibrasjon på tomgang, masse bedre grep

og aks med denne propellen.

Tror det ble bom ?

Redigert av Hyttebåt1 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Har funnet litt mer lesestoff om saken i tester etc og jeg har snakket med en kar som hadde en slik før. Den er angivelig framtung og lite trimvillig..

etter st båten har ligget ute en liten måned så får jeg maks 5300-5400 rpm med tre voksne i båten

vil trimplan gjøre denne båten bedre mtp trim?

mer vibrasjon, høres jo ikke bra ut.   Og etter min mening ville jeg hatt mer turtall enn 5500 på fullt.   Kanskje du kan selge ballisticen og heller se om du finner en slik som du hadde , bare i god stand 

nei trimplan hjelper dersom du må ha baugen ned , ikke om du vil ha den opp. 

Hvis motoren er montert helt nede, vil sannsynligvis kavitasjonsplaten stort sett ligge under vann ved normal kjøring. Denne platen har et visst areal/friksjon som jeg tenker bidrar litt til akterløft (og baugen ned)? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk? Det vil sikkert hjelpe ytterligere litt å bytte til en propelltype som har litt mer grep slik at man kan trimme ut litt mer før det slipper?

• 2 uker senere...

Får si meg enig med Solseng her, et hakk opp kunne vært interessant å prøvd , men det kommer jo også an på hva slags propell det blir.    Risikerer jo også å måtte flytte den ned igjen dersom man mister for mye grep. 

eventuelt , om du har mer lyst til å kose deg på sjøen enn å skru båt i ferien , og har råd til å gi opp 1-2 knop i toppfart , hiv på en std yamaha alu 13x19"   - vil tippe den gir passe turtall og bare bitelitt mindre fart :smiley:

(F115 på min yamarin 5940 med 770 kg tørrvekt gir 36 knop / 6000 rpm - da burde ikke din være dårligere ) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...