Hyttebåt1 Startet 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2018 Har kjøpt en 09 finnmaster 5700 open, nå har vi kjørt den litt og jeg syns den er rar på powertrimmen. Jeg får ikke løftet den opp mer enn tre strek før propellen begynner å miste grepet og det er på flatt hav. Er det litt bårer så er det stort sett helt ned med motoren, propellen mister fort grepet her også. Det er stort sett mest å holde baugen nede om det er litt bårer, denne båten slår mye. Er dette med propellen og trim vanlig? Har sort original propell, har sjekket og nullstilt trimsensor. På min tidligere yamarin kunne jeg trimme helt ut på skalaen! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Yamaha på denne også ? Propellen i god stand ? Monteringshøyde på motor , kavitasjonsplata i forhold til bunn? Kan jo også være forskjell på akterspeil vinkel mellom ulike båter, som gir forskjellig trim ift hva instrument viser. Også er noen båter mer trimvillige enn andre Hvaslags yamarin var det? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
000 Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Høres ut som motoren er montert i høyde for stålpropell men at denne har blitt erstattet av en aluminiumspropell. Motoren må ned eller propell må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Original yamaha stålpropell, sortlakket. Propellen er litt slitt, hadde aldri trodd det kunne være noe problem. Sammenligner jeg med 56sc så er denne veldig lite trimvillig, det er noe som ikke stemmer her. Motoren ligger helt ned på speilet, som original montert. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 ikke mye egen erfaring med yamahas sorte stålprop, men den er jo ikke av de mest avanserte. Er den i tillegg litt slitt (hva vil det si?) så mister den nok fortere grepet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Hadde en 5700 wa med 115 Suzuki, samme skrog. Turbo stålpropell, montert 1 hakk opp. Kan ikke huske at den trakk luft, var veldig fornøyd. 38 knop. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-3-bowridere-buster-xl-finnmaster-5700-open-yamarin-5820 Som du ser i denne testen, hevet 1 hull Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det var rare greier. Den slitasjen som omtales må være meir alvorlig enn det ser ut. Yamaha har gode propeller de og slik skal det ikkje være. Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Motoren min er helt nede som sagt, slitasjen jeg nevner er at propellen er litt «rufsete» i enden på bladene. Kjenner det godt når jeg drar fingeren over. Vurderer å kjøpe en ballistic propell nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 8.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2018 (redigert) Jeg kjøpte ny propell jeg, en ballistic 19. Fikk trimmet litt opp litt mer, så nå er maks trim 3 strek på skalaen. jeg hadde en original stålpropell 13x19-k. turtallet sank fra 6000rpm 38 knop til a 5500 38 knop, mye mer vibrasjon på tomgang, masse bedre grep og aks med denne propellen. Tror det ble bom ? Redigert 8.Juni.2018 av Hyttebåt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Har funnet litt mer lesestoff om saken i tester etc og jeg har snakket med en kar som hadde en slik før. Den er angivelig framtung og lite trimvillig.. etter st båten har ligget ute en liten måned så får jeg maks 5300-5400 rpm med tre voksne i båten vil trimplan gjøre denne båten bedre mtp trim? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 mer vibrasjon, høres jo ikke bra ut. Og etter min mening ville jeg hatt mer turtall enn 5500 på fullt. Kanskje du kan selge ballisticen og heller se om du finner en slik som du hadde , bare i god stand nei trimplan hjelper dersom du må ha baugen ned , ikke om du vil ha den opp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Tror ikke denne båten er spesielt framtung. Min 5700 wa med overbygg var tyngere. Kjørte med Turbo stålpropell kjøpt etter anbefaling fra Winrace. De gir deg nok gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 trenger jo ikke være tyngden i seg selv , men heller skroget og hvordan det løfter seg etterhvert som farta øker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Muligens, men jeg opplevde den uansett ikke som framtung. Fikk greit 38 knop, og det tror jeg ikke går på en såpass tung båt som har hele skroglengden i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Har samme båt men med 90 hk E-tec. Den er montert på hull 3 av 4 og har Apollo stål propell . Den spinner kun viss det er bølger. Opplever ikkje båten som framtung og den responderer forholdsvis bra på trim. Turtall øker vel 300 o/min frå 0 trim til fult uttrimma. Kan jo vera at du har eit blad som er litt bøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Hvis motoren er montert helt nede, vil sannsynligvis kavitasjonsplaten stort sett ligge under vann ved normal kjøring. Denne platen har et visst areal/friksjon som jeg tenker bidrar litt til akterløft (og baugen ned)? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk? Det vil sikkert hjelpe ytterligere litt å bytte til en propelltype som har litt mer grep slik at man kan trimme ut litt mer før det slipper? Sitér dette innlegget Link to post
Hyttebåt1 Svart 1.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2018 Har tatt opp båten nå, med litt groe så datt turtallet bed til 5200 med ungene i båten. Skal prøve en annen propell. sjekk bilder av motorhøyden og kommenter gjerne ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Får si meg enig med Solseng her, et hakk opp kunne vært interessant å prøvd , men det kommer jo også an på hva slags propell det blir. Risikerer jo også å måtte flytte den ned igjen dersom man mister for mye grep. eventuelt , om du har mer lyst til å kose deg på sjøen enn å skru båt i ferien , og har råd til å gi opp 1-2 knop i toppfart , hiv på en std yamaha alu 13x19" - vil tippe den gir passe turtall og bare bitelitt mindre fart (F115 på min yamarin 5940 med 770 kg tørrvekt gir 36 knop / 6000 rpm - da burde ikke din være dårligere ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.