Jump to content

Valg av liten daycruiser, Askeladden 445 el.lign. + div spørsmål

Radical4

Recommended Posts

Heisann. Ja, da var tiden endelig kommet for å realisere båt drømmen. Dette har jeg drømt om i mange år og planen var egentlig å vente til neste år, men med alt det deilige været vi har hatt sørpå i det siste, så klarer jeg altså ikke å motstå fristelsen lenger. Valget ble lett da det dukket opp en grei båtplass.

Vi er altså da 2 voksne og 1 barn på 3 år. Vi ønsker kun en liten daycruiser type askeladden 445 chaser eller kanskje en 515. Dette er kun for å kunne ta seg ett avbrekk i hverdagen og ut å kose seg litt på sjøen en gang i blandt.

Har fått tilbud på en slik chaser med 50hk mercury 4takt. Er dette ett skummelt kjøp? Burde jeg gå for 2 takter? Jeg Har ikke mye erfaring med båter, men skrudd bil i alle år så kanskje det hjelper litt.

Budsjettet er ikke høyt, da vi ønsker å se om dette er noe for oss før vi legger mer penger i det etterhvert. Jeg tenker 65000 maks sånn ca. Har sett at det tidligere har vært endel bella 512 til denne prisen på finn. Hvilken båt kan båtfolket anbefale oss som dekker behovet for en kjapp tur ut i skjærgården?

til en liten familie, så tror jeg jeg ville gått litt opp i størrelse fra 445.   Den virker veldig "kompakt" innvendig.   Med 16-17 fot så får man mye bedre tumleplass ombord.   Har 2 kompiser som har hatt Bella 512 - helt kurante båter

Støtter valget av båttype , kjekt at hele familien kan sitte i ly om det skulle blåse opp litt

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tja , litt vanskelig å si.  Med 15-20 år gammelt maskineri som har gått i saltvann så kan man være heldig eller uheldig.  Har du ikke noen litt mer båtkyndige kompiser  å støtte deg på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er det som er litt av problemet. Vi er di eneste i familien som har interesse for båt. Har endel kompiser som har båt men di har jo ikke peiling på hva di driver med ? heldigvis så virker det som båtfolket er veldig imøtekommende og lett å bli kjent med. Var en tur nede i båthavna idag og tittet litt. Kom i snakk med flere og ser for meg at når jeg selv kommer med min båt der, så blir det fort å stifte nye bekjentskaper. 

høres bra ut.  
Og dersom du har hold på med litt eldre biler , så burde det være overkommelig å komme igang med og holde vedlike en totakter i grei stand - det er enkel og velprøvd mekanikk 

Hva som er rett båt for dere er ikke godt å si. 

Men jeg vet hvor mye glede en familie kan ha med en åpen 14 fot og 4 hk. Så at denne "lille" båten kan gi din familie masse glede er jeg sikker på. Du kommer ut på sjøen. Utforsker sjølivet og strandsonen. Spenning for alle. 

Så kan en du heller finne ut om noen år om det er andre ønsker. 

Lykke til. 

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Hva som er rett båt for dere er ikke godt å si. 

Men jeg vet hvor mye glede en familie kan ha med en åpen 14 fot og 4 hk. Så at denne "lille" båten kan gi din familie masse glede er jeg sikker på. Du kommer ut på sjøen. Utforsker sjølivet og strandsonen. Spenning for alle. 

Så kan en du heller finne ut om noen år om det er andre ønsker. 

Lykke til. 

Takker for flott svar. Dette har du helt rett i når jeg tenker meg litt om. det handler jo om å komme seg ut på sjøen og oppdage båtlivet. Alt det andre kan jo komme etterhvert.

Sett litt på denne, men ser den er 75hk og båten er såvidt meg bekjent godkjent for 60. men flere av disse som går med større motor eller?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=96069925

Broder kjøpte seg akkurat en slik askeladden 475 med 60 hk 4t den er dog 10 år nyere en annonsen du la ved, men etter hva jeg har hørt, så er dette en av de mest populære båtene til askeladden, som er produsert helt frem til nylig, Må i grunn si jeg ble positivt overasket over at en så liten båt var såpas stødig, Var også god plassutnyttelse i båten. Når det gjelder motorvalget, så tviler jeg på om den 75 hk t takteren er noe tyngre en 60hk 4t motoren som sitter på båten til broder.

Norske båter er best!

Min bror hadde også en Askeladden 475 (husker ikke motorstørrelsen). Han var i alle fall fornøyd, og jeg er enig at det var en bra båt til å være såpass liten.
For egen del kan jeg si at jeg i årevis hadde en 14-fots jolle hvor jeg satt på baktofta med en liten "styrekonsoll" foran meg. 25 HK Evinrude 2-takter. Med frue, tre barn (nokså små) og 2 kongepudler, ble den veldig lasta - men det gikk. Vi passa bare på vær og vind. Brukte den veldig mye. Billig og enkel. Så sant det ikke la seg for mye is i fjorden, lå den ute hele vinteren og dermed hadde vi all den torsk vi maktet å ete gjennom vinteren. Opp klokka 5 for å trekke garn (bare jeg og ikke frue, unger osv selvfølgelig). På mange måte var dette den beste båten jeg har hatt fordi jeg ikke trengte å bry meg så mye. Ingen polering, ingen fine puter. Nye riper her og der - javel, hva så.  
Men... man får finne ut hva man ønsker å bruke båten til. Det som passer for en, passer ikke for en annen. Det blir som med el-bil.

Lykke til med båtkjøp. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...