Jump to content

Må gammel maling grunnes

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Skal male skrog. Aluminiumsbåt.   

Det er kanskje noen få skader og hakk eg vil sparkle opp, ellers er den gamle malingen bare litt slitt, spesielt av fendere.    Eg bytter fra jotun til carboline.  

Eg ønsker å grunne bare skader og sparkling, for å spare tid og tungt arbeid.   Er det argument for og mot å måtte grunne heile skroget?   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ingen grunn til å legge på grunning da. Men du må slipe/pusse for å skape ruhet som gir vedheft mot gammel maling. Bruk korning ca 240 over det hele med maskin, så kan du male rett på.

Båten er høyst sannsynlig malt opprinnelig med en kjemisk herdende maling i polyuretan eller akryl og det vil da gå helt greit å legge ny oppå dette så sant du skaper litt ruhet først for å sikre vedheft.

Takk for tips ?    Eg tenkte at det burde være unødig å grunne alt ja.  Finnishen er nok ikkje heilt som ønskelig, og det er for mykje jobb i denne omgang å få alt slett. Truleg er skroget malt 4-5 gongar tidlegare frå 1983 til no. Truleg rulle. Litt gamle hakk og skraper som ikkje er sparkla ut osv. 

Eg kjem til å pussa alt ja. 240 høres litt fint ut, men så lenge det gir god nok heft så prøver eg det. 

Eg såg over datablad for ei tid tilbake, og eg kan ikkje huske at det tok for seg overmaling av gammel maling.  Men eg skal prøva eit parti, feks akterspeilet, for å sjekka at det ikkje reagerar. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...