Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Ser det også blir diskutert en nasjonal fartsbegrensning. Vet ikke helt om jeg er for så mye begrensninger, vi har forsåvidt en del fra før som skjærer alle over en kam, både by og land.

Men, 5 knop, eller slik som amerikanerne har det; «no wake zone», nærmere land enn 150-200m hadde ikke vært dumt. Ville da ha gått for den amerikanske varianten, da det er stor forskjell på hvor mye bølger forskjellige typer båter drar opp (hilsen småprovosert seilbåteier etter en Fairline på over 60’ glei forbi flytebryggene i godt over styringsfart med et bølgerabalder verre enn jeg har opplevd de verste vinterstormene inne i havna). Fordelen med en fartsbegrensning nær land er en sikrere ferdsel for både kajakker, småfolk og andre som ønsker ta ting litt mer med ro. Ikke feil.

Utenfor disse 200-metrene kan fint farten være høyere enn 25 knop etter mitt vett. Tror 25 knop kan bli litt lite for både enkelte skrogtyper/motorløsninger og for dem som skal gå lengre transportetapper. Så kan man heller ha lokale fartsbegrensninger i mer lukkede havnebasseng og fjorder. Uansett vil jo 5-knop være gjeldende inntil 200m fra land, og det vil vel gjerne gjelde ut fra øyer også.

Hakkannen

Hakkannen

Ser det også blir diskutert en nasjonal fartsbegrensning. Vet ikke helt om jeg er for så mye begrensninger, vi har forsåvidt en del fra før som skjærer alle over en kam, både by og land.

Men, 5 knop, eller slik som amerikanerne har det; «no wake zone», nærmere land enn 150-200m hadde ikke vært dumt. Ville da ha gått for den amerikanske varianten, da det er stor forskjell på hvor mye bølger forskjellige typer båter drar opp (hilsen småprovosert seilbåteier etter en Fairline på over 60’ glei forbi i godt over styringsfart med bølgerabalder verre enn de verste vinterstormene som følge). Fordelen med en fartsbegrensning nær land er en sikrere ferdsel for både kajakker, småfolk og andre som ønsker ta ting litt mer med ro. Ikke feil.

Utenfor disse 200-metrene kan fint farten være høyere enn 25 knop etter mitt vett. Tror 25 knop kan bli litt lite for både enkelte skrogtyper/motorløsninger og for dem som skal gå lengre transportetapper. Så kan man heller ha lokale fartsbegrensninger i mer lukkede havnebasseng og fjorder. Uansett vil jo 5-knop være gjeldende inntil 200m fra land, og det vil vel gjerne gjelde ut fra øyer også.

• Create New...