Jump to content

Reduksjon av fartsgrenser på sjøen (i Oslo), diskuteres


janet

Recommended Posts

Ser det også blir diskutert en nasjonal fartsbegrensning. Vet ikke helt om jeg er for så mye begrensninger, vi har forsåvidt en del fra før som skjærer alle over en kam, både by og land.

 

Men, 5 knop, eller slik som amerikanerne har det; «no wake zone», nærmere land enn 150-200m hadde ikke vært dumt. Ville da ha gått for den amerikanske varianten, da det er stor forskjell på hvor mye bølger forskjellige typer båter drar opp (hilsen småprovosert seilbåteier etter en Fairline på over 60’ glei forbi flytebryggene i godt over styringsfart med et bølgerabalder verre enn jeg har opplevd de verste vinterstormene inne i havna). Fordelen med en fartsbegrensning nær land er en sikrere ferdsel for både kajakker, småfolk og andre som ønsker ta ting litt mer med ro. Ikke feil.

 

Utenfor disse 200-metrene kan fint farten være høyere enn 25 knop etter mitt vett. Tror 25 knop kan bli litt lite for både enkelte skrogtyper/motorløsninger og for dem som skal gå lengre transportetapper. Så kan man heller ha lokale fartsbegrensninger i mer lukkede havnebasseng og fjorder. Uansett vil jo 5-knop være gjeldende inntil 200m fra land, og det vil vel gjerne gjelde ut fra øyer også.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

så vidt jeg har fått med meg så er dette i hovedsak Oslo kommune,

men de håper å få med seg Nesodden, Bærum, Asker og Røyken, - da er det grøvste av indre Oslofjord dekket.

 

lurer på hvordan 200-m-5knop og 200+m-25knop passer med rutegående trafikk i indre Oslofjord

tror 200m-5knop vil gjøre ting vanskelig for det meste av rutegående trafikk

V8 rules.

 

Link to post

Et resultat av at de ikke ønsker vann-skutere i 60 knop.....

 

Sakset fra Østlandssendingen:

Oslo kommune ønsket nye regler etter at regjeringen fjernet vannskuter-forbudet i fjor. Heller enn å regulere enkelttyper av fartøyer, vil nå kommunen lage fartsregler som gjelder alle.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
janet skrev 58 minutter siden:

lurer på hvordan 200-m-5knop og 200+m-25knop passer med rutegående trafikk i indre Oslofjord

 

Er ikke rutetrafikk unntatt fra 5-knop noen steder? Var utenfor Aker Brygge her om dagen og rutebåten jeg observerte holdt seg i plan langt innafor 5-knopsskiltet.

 

Vet ikke hvilen hastighet rutebåtene har på Max, men det ligger kanskje rundt 25 knop?

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

For noe tull.  

 

Vi har fartsgrenser som har fungert bra etter hensikten i alle år innerst i oslofjorden. 5 knop under 150 meter fra land, maks 15 kn innenfor en linje trukket mellom de ytterste skjær i Asker og Bærum, og fri fart ellers.

15 kn grensen som  praksis brukes for å luke ut de verste innenfor øyene på dagene med mest trafikk kunne med fordel vært 25 kn da 15 kn er en drittfart for de fleste planende båter.  

 

når man ser kommunegrensen til Oslo så ser man at det knapt er noe sted innenfor øyene det er fri fart i dag, og utenfor øyene er man i en stor, åpen fjord.

 

om hensikten er å stikke kjepper i hjulene for vannscootere, så kan jeg som båtfører i nesten 40 år, nå med 7-knops båt samt vannscooter i indre oslofjord vil jeg si at det ikke er noen grunn til å skjerpe inn dagens regler.  

Det er stort sett er klin spett umulig å holde både 40, 50 og 60 knop med vannscooter pga bøgler fra alle retninger fra alle båtene som er ute på de fine dagene hvor vannscootere stort sett brukes.  De som tror det er mulig å holde seg på en 12 fots farkost i noen desimeters bølger fra alle retninger oppfordres til å prøve.  I løpet av det siste året tror jeg at jeg har hatt flat hendel til sammen i kanskje 10 sekunder.  Stort sett går det i 4-5 knop eller rett over planingsfart.

 

Etter at vannscootere ble sidestilt med båt har jeg knapt sett noen stygge episoder i vårt område. Virker som de fleste jeg ser har bra med selvjustis.  Daycruiserene, skjærgårdsjeepen og hyttebåtene som skal frakte familien kjapt ut i skjærgården derimot er de som lager mest ugang.

 

Og hvordan skal man som turist greie i praksis greie å forholde seg til alle mulige lokale regler? 

Etter å fartet litt rundt på kysten synes jeg man kommer langt med kardemommeloven. Er bare å ta litt hensyn når det trengs. Vi skal huske på at det aller meste av kysten vår er både øde og/ eller forlatt de aller fleste dagene i året. 

Mvh. SAP

Link to post
oberst1 skrev 25 minutter siden:

Registrerte dette etter lokale innslaget Østlandssendingen på NRK1 i dag...

Blir ikke så imponert. Ikke helt gjennomtenkt.

 

Vel, går dette igjennom får vi tidenes hylekor neste år med hekkbølger :giggle:

 

enig,

virker ikke helt gjennomtenkt  på meg heller

 

var en snutt med en kommunal størrelse på Nesodden i radioen i dag,

han sa noe i retning av;

Color line går langs Nesoddlandet i ca 19 knop, da må en grense på 25 knop holde for da kan de kjøre forbi Color line

 

jaja

 

V8 rules.

 

Link to post

Det er fornuftig med fartsbegrensning mellom øyene ja. Det er utrolig frustrerende å tanke på Lindøya når det dundrer forbi cabincruisere i 30 knop.

 

Jeg har ingen tro på at det blir 25 knop i hele Indre Oslofjord, selv om en svimete MdG-er på Nesodden med økologisk snekke og egen kompostbinge drømmer om det. :giggle: Det finnes tross alt oppegående folk rundt omkring i kommuneadministrasjonene også.

 

Link to post
2 minutes ago, jotto said:

Det er fornuftig med fartsbegrensning mellom øyene ja. Det er utrolig frustrerende å tanke på Lindøya når det dundrer forbi cabincruisere i 30 knop.

 

 

Ja, det er herlig ... Men usikker på om det blir noe bedre å senke hastigheten til 25kn ... kunne man ikke heller utvide 5kn-sonen fra 150m fra land til 200-300m eller noe sånt? Samt 12kn langs Bygdøy og innover?

Link to post
quantumduck skrev 13 minutter siden:

 

Ja, det er herlig ... Men usikker på om det blir noe bedre å senke hastigheten til 25kn ... kunne man ikke heller utvide 5kn-sonen fra 150m fra land til 200-300m eller noe sånt? Samt 12kn langs Bygdøy og innover?

 

Forslaget er å øke 5 kn-grensa til 200 fra land i Oslo. Da får man lukket renna mellom Lindøya og Hovedøya. Det er rett i overkant av 300 m over, så idag er det fri fart langs en smal tarm midt mellom øyene.

Link to post
27 minutes ago, jotto said:

 

Forslaget er å øke 5 kn-grensa til 200 fra land i Oslo. Da får man lukket renna mellom Lindøya og Hovedøya. Det er rett i overkant av 300 m over, så idag er det fri fart langs en smal tarm midt mellom øyene.

 

Åja, fikk bare med meg 25kn-forslaget jeg. Hvis 200m-grense for 5kn lukker den renna jeg snakker om er det utmerket. Mange steder i Indre Oslofjord og Bunnefjorden er det godt med plass, men også mye trafikk til tider. Vet ikke om jeg er for 25kn over alt, men et uoppmerksomt øyeblikk og du har fort rent i senk en kajakk om du ferdes i 60kn ... kanskje heller stille ekstra krav til opplæring av førere av fartøy som går over 25kn?

Link to post
sap_2000 skrev for 11 timer siden:

Etter å fartet litt rundt på kysten synes jeg man kommer langt med kardemommeloven. Er bare å ta litt hensyn når det trengs. Vi skal huske på at det aller meste av kysten vår er både øde og/ eller forlatt de aller fleste dagene i året. 

Jeg har veldig sansen for kardemommeloven. Hadde alle fulgt den, hadde det ikke vært behov for reguleringer. Synd at det er nødvendig med reguleringer på fart fordi noen overhodet ikke tar hensyn.

Link to post

Delte meninger om saken.

 

Men jeg synes det er en god ide. Ingen grunn til å ha fri fart i indre Oslofjord. Håper det blir noe av. Vi må bare innse at det er for mange som ikke bruker vettet, og det går også utover de som har evnen til å ferdes fornuftig. Og summen av det gjør at en regel fremstår fornuftig i min verden. 

Link to post
KongKing skrev On 29.5.2018 at 20.44:

 

Er ikke rutetrafikk unntatt fra 5-knop noen steder? Var utenfor Aker Brygge her om dagen og rutebåten jeg observerte holdt seg i plan langt innafor 5-knopsskiltet.

 

Er du sikker på det. 5-knopsgrensen går ikke i en rett linje mot Lindøya, slik man skulle tro fra skiltet. Den går på skrå innover mot havnebassenget omtrent til på høyde med Tjuvholmen hvis du ser på kartet. Min erfaring er at hurtigbåtene går ned i 5 knop nøyaktig på grensen. Det er bare å gå inn på de aktuelle båtene og se på AIS-loggene.

 

Ellers er min kjepphest at det er generelt altfor dårlig merking av fartsgrenser på sjøen. Få opp skikkelig skilting i skjærgården og infotavler i alle store småbåthavner, så hadde mye vært gjort.

Link to post

For meg blir Max 25 knop i hele indre oslofjord helt latterlig. Har de som forslår dette vært på fjorden en vanlig dag? Det er et hav av plass - bokstavlig talt. Hold gjerne 5 knop 100 meter fra land, men midtfjords i Oslofjorden er det ikke noe problem. 

 

Man har ekstremdager med mye folk på fjorden, men de kan vanligvis telles på 1 hånd i løpet av en sesong. Kan ikke lage regler ut ifra ekstremsituasjoner.

 

ps: båten min kommer ikke opp i 25 knop, så for meg er det egentlig det samme.

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...