Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

12 hours ago, pacuare said:

Jeg har veldig sansen for kardemommeloven. Hadde alle fulgt den, hadde det ikke vært behov for reguleringer. Synd at det er nødvendig med reguleringer på fart fordi noen overhodet ikke tar hensyn.

 

Mener det er feil å lage regler som ikke kan håndheves i noen særlig grad pga noen gangske få.  

 

Synes reglene vi har i dag (og har hatt så lenge jeg kan huske) fungerer greit.  De fleste det klages over som ikke tar hensyn gjør det i all hovedsak innenfor dagens 5 og 15 knop sone og kan dermed straffes innenfor dagens regelverk.  

De få som holder mer enn 25 kn midtfjords plager etter min meningen ingen flere enn om de hadde holdt 24,9 eller 18 for den saks skyld.   

 

Glemte å poste en oversikt over gjeldene fartsgrenser i indre fjord.  Legger også ut et bilde som viser kommunegrensene.  I Oslo er det hovedsak allerede 5 knop overalt der folk flest kan plages. 

http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf

 

Trasseeen inn til sentrum  forbi Dyna fyr synes jeg også fungerer meget greit.  Holder man seg i utkanten hvor det er 5 knop blir man ikke mye plaget.  I midten er det en trase hvor nyttetrafikk og raske båter ferdes.  

 

Har etter beste evne knottet opp traseen inn til Oslo havn med en rute på Navionics.  I praksis går grensen etter Dyna fyr i en linje mellom fyrlykten på skurvegrunnen utenfor sjøfartsmuseet (1) til sjømerkene rundt kavringen (2 - 3 - 4) og ut igjen til koppernaglen vis avi Dyna.  

 

De fleste jeg observerer som blir tilsnakket av politiet har havnet for langt nord mellom pkt 1 og 2 det siste stykket  inn mot Tjuvholmen eller er på vei inn mot Frognerkilen.  

 

Hurtigfergene og nesoddbåtene slakker ned før pkt 2-3 og har etter det jeg har hørt disp (8 kn?) de siste hundre meterne.

Det hender katamaranene slakker ned litt for sent og det kjenner man godt i fortøyningene om man ligger på Aker Brygge.

 

8CA1C30B-FA2B-4280-B357-5D6C7C8DADFB.jpeg.c43860ebcb5e4b39db4d92cb0ca43222.jpeg  

 

 

AD7432D7-6D55-428E-9112-50C494F59406.jpeg

27836423-91C0-48EC-9787-9F167C5E3F1D.jpeg

9F38BABA-9295-400F-8F16-95A6BC1CD511.jpeg

sap_2000

sap_2000

12 hours ago, pacuare said:

Jeg har veldig sansen for kardemommeloven. Hadde alle fulgt den, hadde det ikke vært behov for reguleringer. Synd at det er nødvendig med reguleringer på fart fordi noen overhodet ikke tar hensyn.

 

Mener det er feil å lage regler som ikke kan håndheves i noen særlig grad pga noen gangske få.  

 

Synes reglene vi har i dag (og har hatt så lenge jeg kan huske) fungerer greit.  De fleste det klages over som ikke tar hensyn gjør det i all hovedsak innenfor dagens 5 og 15 knop sone og kan dermed straffes innenfor dagens regelverk.  

De få som holder mer enn 25 kn midtfjords plager etter min meningen ingen flere enn om de hadde holdt 24,9 eller 18 for den saks skyld.   

 

Glemte å poste en oversikt over gjeldene fartsgrenser i indre fjord.  Legger også ut et bilde som viser kommunegrensene.  I Oslo er det hovedsak allerede 5 knop overalt der folk flest kan plages. 

 

Trasseeen inn til sentrum  forbi Dyna fyr synes jeg også fungerer meget greit.  Holder man seg i utkanten hvor det er 5 knop blir man ikke mye plaget.  I midten er det en trase hvor nyttetrafikk og raske båter ferdes.  

 

Har etter beste evne knottet opp traseen inn til Oslo havn med en rute på Navionics.  I praksis går grensen etter Dyna fyr i en linje mellom fyrlykten på skurvegrunnen utenfor sjøfartsmuseet (1) til sjømerkene rundt kavringen (2 - 3 - 4) og ut igjen til koppernaglen vis avi Dyna.  

 

De fleste jeg observerer som blir tilsnakket av politiet har havnet for langt nord mellom pkt 1 og 2 det siste stykket  inn mot Tjuvholmen eller er på vei inn mot Frognerkilen.  

 

Hurtigfergene og nesoddbåtene slakker ned før pkt 2-3 og har etter det jeg har hørt disp (8 kn?) de siste hundre meterne.

Det hender katamaranene slakker ned litt for sent og det kjenner man godt i fortøyningene om man ligger på Aker Brygge.

 

8CA1C30B-FA2B-4280-B357-5D6C7C8DADFB.jpeg.c43860ebcb5e4b39db4d92cb0ca43222.jpeg  

 

 

AD7432D7-6D55-428E-9112-50C494F59406.jpeg

27836423-91C0-48EC-9787-9F167C5E3F1D.jpeg

9F38BABA-9295-400F-8F16-95A6BC1CD511.jpeg

sap_2000

sap_2000

11 hours ago, pacuare said:

Jeg har veldig sansen for kardemommeloven. Hadde alle fulgt den, hadde det ikke vært behov for reguleringer. Synd at det er nødvendig med reguleringer på fart fordi noen overhodet ikke tar hensyn.

 

Mener det er feil å lage regler som ikke kan håndheves i noen sørlig grad pga noen gangske få.  

 

Synes reglene vi har i dag (og har hatt så lenge jeg kan huske) fungerer greit.  De fleste det klages over som ikke tar hensyn gjør det i all hovedsak innenfor dagens 5 og 15 knop sone og kan dermed straffes innenfor dagens regelverk.  

De få som holder mer enn 25 kn midtfjords plager etter min meningen ingen flere enn om de hadde holdt 24,9.   

 

Glemte å poste en oversikt over gjeldene fartsgrenser i indre fjord.  Legger også ut et bilde som viser kommunegrensene.  I Oslo er det hovedsak allerede 5 knop overalt der folk flest kan plages. 

Trasseeen inn til sentrum  forbi Dyna fyr synes jeg også fungerer meget greit.  Holder man seg i utkanten hvor det er 5 knop blir man ikke mye plaget.  I midten er det en trase hvor nyttetrafikk og raske båter ferdes.  

 

Har etter beste evne knottet opp traseen inn til Oslo havn med en rute på Navionics.  I praksis går grensen etter Dyna fyr i en linje mellom fyrlykten på skurvegrunnen utenfor sjøfartsmuseet (1) til sjømerkene rundt kavringen (2 - 3 - 4) og ut igjen til koppernaglen vis avi Dyna.  

De fleste jeg observerer som blir tilsnakket av politiet har havnet for langt nord mellom pkt 1 og 2 det siste stykket  inn mot Tjuvholmen eller er på vei inn mot Frognerkilen.  

 

Hurtigfergene og nesoddbåtene slakker ned før pkt 2-3 og har etter det jeg har hørt disp (8 kn?) de siste hundre meterne.

Det hender katamaranene slakker ned litt for sent og det kjenner man godt i fortøyningene om man ligger på Aker Brygge.

 

8CA1C30B-FA2B-4280-B357-5D6C7C8DADFB.jpeg.c43860ebcb5e4b39db4d92cb0ca43222.jpeg  

 

 

AD7432D7-6D55-428E-9112-50C494F59406.jpeg

27836423-91C0-48EC-9787-9F167C5E3F1D.jpeg

9F38BABA-9295-400F-8F16-95A6BC1CD511.jpeg



×
×
  • Create New...