Jump to content

Reduksjon av fartsgrenser på sjøen (i Oslo), diskuteres

janet

Recommended Posts

Litt under mopedhastighet - 45-50 km/h eller 12-14 m/s er ønsket for å bedre sikkerheten. Det må være et spørsmål om den objektive risikoen ift. veitrafikken er høyere, omtrent lik eller lavere.

16 åringer får jo lov å ferdes i trafikken, vel yngre enn det også med da moped eller vanlig sykkel. Er risikoprofilen til sjøs tilsvarende  - og derved også kost/nytte både mtp. lovverk/regulering og også oppfølgingen av de kravene (for den vil øke hvis effekt skal hentes inn).

Enig i klare grenser nært strand, kaianlegg etc. - sammenlignbart med gatetun eller lignende på kand. Så en X-meter grense og "no-wake" med hastighetsstak (5 knop eller noe justeringsrom opp/ned?) er helt innenfor kanskje. Gitt også oppfølging med sanksjoner av disse.

Men maks mopedfart midt i mellom Slemmestad og Fjellstrand (ca. 3 nm eller 5.5km)....?

Feil medisin på kanskje et reelt (avgrenset) problem - igjen?

Redigert av Ventus (see edit history)
12 hours ago, pacuare said:

Jeg har veldig sansen for kardemommeloven. Hadde alle fulgt den, hadde det ikke vært behov for reguleringer. Synd at det er nødvendig med reguleringer på fart fordi noen overhodet ikke tar hensyn.

Mener det er feil å lage regler som ikke kan håndheves i noen særlig grad pga noen gangske få.  

Synes reglene vi har i dag (og har hatt så lenge jeg kan huske) fungerer greit.  De fleste det klages over som ikke tar hensyn gjør det i all hovedsak innenfor dagens 5 og 15 knop sone og kan dermed straffes innenfor dagens regelverk.  

De få som holder mer enn 25 kn midtfjords plager etter min meningen ingen flere enn om de hadde holdt 24,9 eller 18 for den saks skyld.   

Glemte å poste en oversikt over gjeldene fartsgrenser i indre fjord.  Legger også ut et bilde som viser kommunegrensene.  I Oslo er det hovedsak allerede 5 knop overalt der folk flest kan plages. 

http://www.oslohavn.no/filestore/PDF/2013/Smbtguiden_2013.pdf

Trasseeen inn til sentrum  forbi Dyna fyr synes jeg også fungerer meget greit.  Holder man seg i utkanten hvor det er 5 knop blir man ikke mye plaget.  I midten er det en trase hvor nyttetrafikk og raske båter ferdes.  

Har etter beste evne knottet opp traseen inn til Oslo havn med en rute på Navionics.  I praksis går grensen etter Dyna fyr i en linje mellom fyrlykten på skurvegrunnen utenfor sjøfartsmuseet (1) til sjømerkene rundt kavringen (2 - 3 - 4) og ut igjen til koppernaglen vis avi Dyna.  

De fleste jeg observerer som blir tilsnakket av politiet har havnet for langt nord mellom pkt 1 og 2 det siste stykket  inn mot Tjuvholmen eller er på vei inn mot Frognerkilen.  

Hurtigfergene og nesoddbåtene slakker ned før pkt 2-3 og har etter det jeg har hørt disp (8 kn?) de siste hundre meterne.

Det hender katamaranene slakker ned litt for sent og det kjenner man godt i fortøyningene om man ligger på Aker Brygge.

8CA1C30B-FA2B-4280-B357-5D6C7C8DADFB.jpeg.c43860ebcb5e4b39db4d92cb0ca43222.jpeg  

AD7432D7-6D55-428E-9112-50C494F59406.jpeg

27836423-91C0-48EC-9787-9F167C5E3F1D.jpeg

9F38BABA-9295-400F-8F16-95A6BC1CD511.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Den traseen forbi Dyna og til sentrum er et min vurdering veldig ukurrant. Jeg har båtplass «der inne» i sentrum og ferdes der hver gang jeg er med båten eller jolla. Traseen er en herlig blanding av Pershinger i halvplan med de praktiske konskvenser det har for alle båtene i Frognerkilen, småbåter, seilbåter av alle størrelser, kajakker og nyttetrafikk. Det er en ubehagelig stripe å ferdes, og oppførselen til svært mange i denne sonen viser manglende fotståelse og respekt for egne bølgers og farts påvirkning på andre båter, med passeringer svært nærme. Dette er et trangt farvann med mye trafikk.

Fikk i posten i dag; NAVIGARE nr 2 - 2018

Navigare er et periodikum utgitt av Sjøfartsdirektoratet, 4 per år.

I en artikkel vises det til en Fritidsbåt konferanse som fant sted på vårparten i år.

Det sies at "alle" deltakere ønsket fous på dett med sertifikatkrav til hurtiggående båter.

V8 rules.

Antall RIB med store motorer og toppfart på 50+ knop i indre Oslofjord har økt betydelig de siste årene. En del av disse har liten eller ingen demping i eksos og høres lenge før og etter man ser dem. En fartsbegrensing på 25 knop vil bety redusert turtall på disse fartsmaskinene og antakelig en betydelig reduksjon i støy.

Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor man skal måtte plage andre med støy for å få seg en tur på sjøen.

20 hours ago, janet said:

Fikk i posten i dag; NAVIGARE nr 2 - 2018

Navigare er et periodikum utgitt av Sjøfartsdirektoratet, 4 per år.

I en artikkel vises det til en Fritidsbåt konferanse som fant sted på vårparten i år.

Det sies at "alle" deltakere ønsket fous på dett med sertifikatkrav til hurtiggående båter.

Hiver på lenke her også, jeg ... https://www.yumpu.com/no/document/view/60460878/navigare-2-2018

Er ikke "70 knop innaskjærs" litt unyansert?

HVorfor kan man ikke tenke funksjonelt - hvor kan man tillate høy(ere) hastighet, og så justere regelverket deretter? Sjøens motorveier vs. lokalveier?

Interessant også kommentaren fra POD på promille... Og litt selvsagt (men også for enkelt) fra SDIR mtp. avhold.

0 stress med 25 knop grense, det er 0 sjangs å håndheve det. 

sitte med lasermåler på land 200 meter unna? riiight. :p 

Synes det er greit slik det er i dag, av innstramninger jeg faktisk støtter er NO WAKE ZONE.

Mange av de som bitcher/blir krenket over høy fart på andre midtutpåfjorden, kjører like jævlig 8 knop i 5 knopen og lager bølger for alle og er baller der. 

Redigert av andersb (see edit history)

Voksent svar Anders...

Det er jo ikke for å ta noen man evt senker fartsgrensen. Det er for å øke sikkerheten for alle på sjøen. Alle....

Det at noen kjører for fort også i 5 knop sonen viser jo bare at det er behov for endringer. Gjensidig respekt og hensyn er dessverre blitt mangelvare, -også på¨sjøen.

Føler du deg krenket? 

Korrelasjonen mellom ulykker og fart i aktuelle strekket.. er den stor? 

Som en så fint sa..  vi snakker MOPEDFART i forslaget her. selv ved dyna er det uendelig mye bredere og mindre trafikkert enn noen motorvei. Kanskje noen kan foreslå midtdelere? De har jo hjulpet mye på veien.... 

Hvor disse 50+ ribbene i oslofjorden med bråkeeksos er jeg litt usikker på, de fleste med outboards av charterbåtene går mer 40-45 med lasten de har, outboards har de stortsett også, vet noen har d6 og yanmar, ikke fartsmonstere de heller.  

Av ribs med åpen eksos er jo flesteparten norskprodusert, har de turbodiesel kverkes all lyden i ca 20-25 knop når snurra jobber skikkelig,  men under det kan de brumme med 4", fartsområde 4-15 knop er vel der det er værst. Åpen eksos er nødvendig onde for å ikke få for mye motrrykk/varme. 

Bensin med åpen eksos får man lyd med uten tvil, om man slår silent choicen over, men finnes ikke så veldig mange av de. 

Jeg ferdes også forbi dyna hele tiden, jeg har heldigvis en båttype som tåler sjø, og ikke lager nevneverdig sjø, jeg har gått der i hele 3 forskjellige båttyper bare denne uken, problemfritt med alle. 

Noen som vet om disse bestemmelsene også skal gjelde i innsjøene? Mye grisekjøring rundt småbåthavner og badeområder i Randsfjorden. På den annen side er det en utrolig mangel på merking, både når det kommer til fartsgrenser og badeplasser. Står igjen mye arbeid før vi er i nærheten av veiene... Men som AndersB sa, det er jo ingen til å håndheve regelverket uansett. Vil du være idiot så er det fritt fram.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Og det er herlig med frihet - ansvarlig frihet. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

Problemet på sjøen er kunnskapsløshet rundt å kunne føre en båt hensynsfullt og alle de som kjører rundt i halvplan.

Mange ser kun på hekkbølgene som går skrått til siden bak båten, mem de rullenende bølgene som følger halvplan-båter skaper ofte størst rullenevegelser i flere minutter etter de har passert. Kun 1-2 knop saktere fart ville fjernet problemet. Ellers kunne man like greit legge båten helt i plan.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Dalton skrev for 8 timer siden:

Noen som vet om disse bestemmelsene også skal gjelde i innsjøene?

Finnes ikke andre grenser for fart enn dersom man passerer badeplass merket med bøyer eller badende. Nærmere disse enn 50, så er det maks 5 knop. Alt annet er regulert gjennom lokale forskrifter som finnes her: http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/ 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Guest Avmønstret#
andersb skrev for 20 timer siden:

Korrelasjonen mellom ulykker og fart i aktuelle strekket.. er den stor? 

Er det et krav om reduksjon av ulykker for å endre kommunale forskrifter knyttet til ferdsel på sjøen?

Mindre bølger for andre båter, sikrere og triveligere ferdsel for andre på fjorden, være seg båter, dykkere, svømmere, kajakker, sjøfugler, hva som helst. 

Lavere fart nær land har mange helt åpenbare fordeler for de fleste som ferdes på og ved sjøen. 

5 hours ago, Jens_P said:

Finnes ikke andre grenser for fart enn dersom man passerer badeplass merket med bøyer eller badende. Nærmere disse enn 50, så er det maks 5 knop.

Det er vel i beste fall ikke helt riktig, §2 i Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø med tittel "Generell hastighetsbegrensning sier at:

"Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig."

At såpass mange som det er gir f i den, betyr ikke at den ikke finnes.

Guest Avmønstret#
SamH skrev 1 time siden:

Det er vel i beste fall ikke helt riktig, §2 i Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø med tittel "Generell hastighetsbegrensning sier at:

"Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig."

At såpass mange som det er gir f i den, betyr ikke at den ikke finnes.

Tror nok tolkingen dessverre veldig ofte er "finnes ingen fartsgrenser" som den generelle regelen. 

Husker for noen år tilbake her på BP når noen i en større motorbåt beskrev hvordan de lå i 25 knop i tåka om natta over ett lengre strekk, og at det var helt trygt fordi de hadde både plotter og radar. Får meg til å tenke på de som akkurat kryssa over til Danmark i en kajakk med seil nå sist natt.....

--

Jeg tror det er et godt sted å begynne å innse at når en "frihet" innskrenkes så er det nettopp fordi for mange ikke klarer å håndheve den friheten de har fått og det hele glir over til å utnytte en mulighet til en sånn grad at det går utover andre. Da kommer innskrenkningene som dessverre rammer mange som ikke hadde trengt det. Men resultatet vil uansett blir bedre for flertallet enn om en velger å ikke innskrenke for noen få. 

SamH skrev for 7 timer siden:

Det er vel i beste fall ikke helt riktig,

Takk! Tenkte ikke over dette. Samme generelle forskrift som gjelder for sjø gjelder også for innsjøer og elver. Registrerte bare at det finnes egne lokale forskrifter for enkelte områder i innlandet på samme måter som langs kysten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

6 hours ago, Pinkvin said:

Tror nok tolkingen dessverre veldig ofte er "finnes ingen fartsgrenser" som den generelle regelen. 

Husker for noen år tilbake her på BP når noen i en større motorbåt beskrev hvordan de lå i 25 knop i tåka om natta over ett lengre strekk, og at det var helt trygt fordi de hadde både plotter og radar. Får meg til å tenke på de som akkurat kryssa over til Danmark i en kajakk med seil nå sist natt.....

--

Jeg tror det er et godt sted å begynne å innse at når en "frihet" innskrenkes så er det nettopp fordi for mange ikke klarer å håndheve den friheten de har fått og det hele glir over til å utnytte en mulighet til en sånn grad at det går utover andre. Da kommer innskrenkningene som dessverre rammer mange som ikke hadde trengt det. Men resultatet vil uansett blir bedre for flertallet enn om en velger å ikke innskrenke for noen få. 

Forunderlig hvordan man tror at enda flere innskrenkninger vil hjelpe på de som ikke lar seg påvirke av de vi allerede har. Ytterligere innskrenkninger rammer jo utelukkende de som ikke trenger flere innskrenkninger, stikk motsatt av hva du synes å tro.

At en gummijolle og en 50fot Windy skal følge samme samme rigide fartsbestemmelse blir for meg et håpløst foretagende. 

No wake zones høres ut som en bedre plan. 

Men først og fremst må vi få noen politibåter på vannet - som har andre interesser enn promillesjekk av sjekter og gummijoller... 

Det er jo mengder av svinkjøring å ta tak i, spesielt hekksjøgeneralene, som aldri kommer til å klare å se kaoset bak seg, de har mer enn nok med å strekke hals for å se over baugen. 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

1 hour ago, Golden Gate 37 said:

Det er jo mengder av svinkjøring å ta tak i, spesielt hekksjøgeneralene, som aldri kommer til å klare å se kaoset bak seg, de har mer enn nok med å strekke hals for å se over baugen. 

Å ramle uti mellom båter ved brygge som kastes opp og ned i hekksjø er ikke akkurat ufarlig. Lett å ramle uti når man ikke er forberedt på armageddon etter at man er trygt i havn, spesielt for unger. Når jeg oppsummerer potensielt farlige og ubehagelige situasjoner jeg har vært i på sjøen har kanskje flertallet inntruffet vel fortøyd i havn ...

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev for 1 time siden:

Forunderlig hvordan man tror at enda flere innskrenkninger vil hjelpe på de som ikke lar seg påvirke av de vi allerede har. Ytterligere innskrenkninger rammer jo utelukkende de som ikke trenger flere innskrenkninger, stikk motsatt av hva du synes å tro.

Så du tror ikke at båtfolk flest i det hele tatt vil følge reglene og dermed skape en triveligere situasjon på sjøen for folk flest?

Jeg tror det. Se på badebøyene, 99,99% vet at en ikke kan kjøre motor innenfor de, og de følger reglene. Uten de reglene så jeg jeg hellig overbevist om at slalomkjøring mellom badebøyene og campingcruisere i fullt plan som sveipet innom for å hilse på noen de kjenner på stranda ville vært dagligdags ved badeplasser i Oslofjorden. 

For den dumme "er jo ingen fartsgrenser utenfor badebøyene" ville da vært "er jo ingen fartsgrenser, heller ikke innenfor badebøyene" og folk som var på stranda for å bade ville måtte holdt seg innenfor en meters dybde om de ikke skulle bli æreskjelt som idioter som satt sitt eget liv i fare ved å svømme så langt ut at hurtiggående båter kan meie de ned. 

--

Reguleringer i indre Oslofjord viser jo bare at for mange i området ikke er i stand til å håndtere den friheten de har fått. De utnytter den i stedet og lar det gå utover alle de andre brukerne av sjøen. 

Uansett er det greit å bremse ned, bokstavelig talt, en situasjon med stadig flere båter hvor en liten del av de går stadig fortere. Skal en få plass til enda flere, særlig alle de "myke" som kajakker osv må det bremses ned. 

Det er faktisk langt viktigere at en kajakk kan ferdes tryggere enn at en eller flere båter må gå i 20 knop i stedet for 30-40-50 knop. Dette handler om fritidsbåter, at de må redusere fart i enkelte områder betyr faktisk ingenting for noen. Er det viktig for bruker så bruk båten et annet sted der farten ikke betyr noe for noen andre. 

--

Sjøen har vært en arena for bøller som har herja på alt for lenge, på tide å slippe vanlige folk til, og for tiden kommer de i tusentalls i kajakk og småbåter. 

Var livlig utpå i helgen, kan knapt huske sist det var så mange båter, likevel problemfritt. Hadde utenlandske gjester med, de tror nå at det er yrende båtliv i oslo :) 

Er alle som har båt som klarer over 10 knop bøller? eller er det 20+? som er bøller @Pinkvin?

Det ER allerede redusert fart i oslo og bærum, du må jævlig langt ut før det er fritt. 

Det er fullt mulig å gjøre noe med dette selv om flere vil oppleve det som dramatisk med permanente fartsgrenser på 25 knop og utvidede 5 knops soner.

Røykerne ble vel ikke spurt om de syntes det var OK å måtte gå ut for å røyke. Loven kom likevel.

Langs RV7 Hallingdalen som vi ofte kjører dukket det plutselig opp automatisk strekningskontroll. Som billist ble jeg ikke forespurt om jeg syntes det var en god idee. Boksene kom likevel. Resultatet ble at trafikken går i 80 km/t og de farlige forbikjøringene tok slutt.

Myndighetene vil tolke begge prosjektene som vellykket.

Det er kanskje på tide å ta omfattende grep på sjøen også. Blir interresant å følge utviklingen.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...