Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

 

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Og det er herlig med frihet - ansvarlig frihet. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

 

Problemet på sjøen er kunnskapsløshet rundt å kunne føre en båt hensynsfullt og alle de som kjører rundt i halvplan.

Mange ser kun på hekkbølgene som går skrått til siden bak båten, mem de rullenende bølgene som følger halvplan-båter skaper ofte størst rullenevegelser i flere minutter etter de har passert. Kun 1-2 knop saktere fart ville fjernet problemet. Ellers kunne man like greit legge båten helt i plan.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

 

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Og det er herlig med frihet - ansvarlig frihet. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

 

Problemet på sjøen er kunnskapsløshet rundt å kunne føre en båt hensynsfullt og alle de som kjører rundt i halvplan.

Mange ser kun på hekkbølgene som går skrått til siden bak båten, mem de rullene@de bølgene som følger halvplan-båter skaper ofte størst rullenevegelser i flere minutter etter de har passert. Kun 1-2 knop saktere fart ville fjernet problemet. Ellers kunne man like greit legge båten helt i plan.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

 

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Og det er herlig med frihet - ansvarlig frihet. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

 

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Og det er herlg med frihet - ansvarlig frihet. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

 

For meg er det ikke så viktig å kjøre i høye hastigheter hele tiden, men det er viktig å poengtere at høy fart og sunn fornuft kan kombineres. Førerkort og økt kunnskap for båtførere bør innføres i stedet for begrensninger på fart og annet.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-knops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt. Så dette blir i praksis «fritt frem og sunn fornuft» uansett. Problemet er vel at folk flest får mindre og mindre fornuft for hver båtsommer. Likevel synes jeg det stort sett går meget bra rundt omkring. 

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør det kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. Hvilket man også ser på folk som ferdes på sjøen. «Alle» kjører sok de vil uansett. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. Det er bare tull. Enten helt ned eller helt opp i plan er det eneste riktige.

Personlig oppfører jeg meg slik om jeg skal fort frem: kjører i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller før disse får en retning hvor de treffer andre bølge-sårbare. Hensyn er viktig, spesielt vedrørende bølger.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter. 

 

I 5-kmops soner kjører jeg gjerne i 5-7 knop, båten glir pent bortover og man lager nesten ikke sjø. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv. Planefart er fra 25-30 knop og oppover. 

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt.

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør drt kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.

Lingefan

Lingefan

Hehe dette blir jo bare tull. I dag er det idiotiske fartsgrenser og da er det fjollete å følge de. 15 knops grensen i indre oslo-fjor lager alle båter maksimalt med bølger. 

Personlig Oppfører jeg meg slik: om jeg kjører fort kjører jeg i 25-30 knop 50 meter og mer fra land. Om jeg lager bølger for andre sakker jeg av tidlig eller får disse treffer andre bølge-sårbare.

 

I sund forbi båter, ankringsplasser og båthavner kjører jeg i ikke-bølge-fart. Altså tomgangshastigheten min lager båten min ikke bølger. Den er på 4,7 knop. Men i 6-7 knop blir det litt skarpere sjø der bak som de fleste klarer uten å få store bevegelser i sine båter.

 

I 5-kmops soner kjører jeg alltid i 5-7 knop. Men om det blir 200 meter fra land vil jeg nok gi bengen og heller legge båten i plan. Da bryter man loven uansett og kan like greit velge ideell fart selv.

 

Det er vanskelig for politiet å håndheve sånt noe og de gangene man evt blir tatt er det ikke særlig dyrt.

 

Hvorfor ikke gjøre følgende: 

Sette «ikke lag bølger - sakte fart» der dette er ønskelig og viktig og sette 30 knops grense 50 meter eller mer fra land. Og utenfor øyer bør drt kunne kjøres fri fart når det ikke er til skade for noen.



×
×
  • Create New...