Jump to content

Reduksjon av fartsgrenser på sjøen (i Oslo), diskuteres

janet

Recommended Posts

Blir helt feil å sammenligne farlige strekninger med mye ulykker, røyk påvirker også andre beviselig.

om du får bittelitt sidesjø..... ikke helt det samme 

ca alle ulykker med høy fart, har også dritafulle folk tilknyttet seg. 

andre generelle ulykker er stortsett folk som ikke er bak rattet på moderat gående båter 15-30 knop der de synes det går så sakte at det er greit å gjøre andre ting. motorbåten som tok kajakk gjorde det her, seilbåt som tok kajakk gjorde samme, unge herrene som fikk en motorbåt over seg i annen tråd, der gjorde fører noe annet osv. 

Ingen edru folk i 50-60 knop går fra rattet og tenker hey null stress, går så sakte at jeg slipper følge med. 

Pinkvin skrev 34 minutter siden:

Det er faktisk langt viktigere at en kajakk kan ferdes tryggere enn at en eller flere båter må gå i 20 knop i stedet for 30-40-50 knop. Dette handler om fritidsbåter, at de må redusere fart i enkelte områder betyr faktisk ingenting for noen.

Rent praktisk håper jeg det ikke vil være noen fartsgrense mellom 7 og 25 knop. Med min "fiskebåt" er det en fart jeg aldri holder. Blir bare massive bølger (unntaket er i grov sjø, der jeg vil ned i minimum planefart). No wake zone er det jeg ønsker. For å oversette til skilt kunne jeg tenke meg. Gjerne disse reglene intill 200 meter fra land.

• 0-20 fot 0-5 knop eller 15-30 knop
  • 20-30 fot maks 6 knop
  • 30-40 fot maks 6,5 knop
  • 40-60 fot maks 7,0 knop

Skal regler virke etter hensikten så må de være enkle og generelle. De må også kunne følges opp og regelbrudd må kunne påtales på enkelt vis.

Tenk dere følgende senario:

MDG på vippen etter neste Stortingsvalg. Lan Marie Berg kommer i posisjon. Hun gliser fra øre til mens hun forklarer det nye regelverket. Kysten blir naturvernsone med kraftig innstrammet regelverk for fritidsbåter.

Det er fullt mulig å unngå dette (for noen) skrekksenarioet, men da må det jobbes med disiplinen innen fartsmiljøene. Tror ikke de klarer det!

Sushi

Guest Avmønstret#
Billa skrev for 3 timer siden:

Skal regler virke etter hensikten så må de være enkle og generelle. De må også kunne følges opp og regelbrudd må kunne påtales på enkelt vis.

Helt enig. Å fjerne en haug med lokale forskrifter og få til en generell forskrift for et større område er å forenkle for folk flest. 

Det betyr i praksis færre reguleringer, færre lover å forholde seg til. 

--

Neste på lista må er forbud mot tømming av septik, noe som nå i praksis er forbudt, men da etter kommunale reguleringer og statlige regulering med noen smutthull her og der, helt håpløst å forholde seg til. 

Også her hadde det vært på sin plass å fjerne mange reguleringer og ulike lover en må forholde seg til gjennom en forenkling. 

Pinkvin skrev On 4.6.2018 at 16.03:

Neste på lista må er forbud mot tømming av septik, noe som nå i praksis er forbudt, men da etter kommunale reguleringer og statlige regulering med noen smutthull her og der, helt håpløst å forholde seg til. 

Også her hadde det vært på sin plass å fjerne mange reguleringer og ulike lover en må forholde seg til gjennom en forenkling. 

Forbud mot septiktømming blir ihvertfall vanskelig å kontrollere....

Men jøss - innført i Sverige.

Må ihvertfall få på plass et hensiktsmessig tømmesystem, slik at man får alternativer. Og det må jo bli en god del også - for det kan være langt mellom dem nå. For langt!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...