Framtia
Langedahl skrev for 7 timer siden:Men hvordan kan det da ha seg at en båt som aldri hevder seg på resultatlisten går opp i rating?
Jeg er fullstendig klar over at erfaring og dyktighet og en egnet båt skal til for å vinne, det vil jo gjelde uansett ratingsystem, men når det regnes ut en rating fra en teknisk formel,så har mange problem med å skjønne at det trekkes inn nye variabler på dette for hvert År.
Tror mange synes systemet er uforståelig å går lei.
Tidligere var vi ofte 25 båter på Onsdagsregatta, nå er det 9-12 ca
Er det slik at båter som aldri hevder seg går opp i rating? (relativt til andre lignende båter mener jeg). At man sentralt gjør nye beregninger utfra allerede eksisterende data viser etter mitt syn at det jobbes aktivt med å utvikle ratingen slik at den skal være mest mulig rettferdig. Det er flere ting jeg liker godt mer ORC/NOR rating, spesielt det at man får rating etter de seilene man velger å ha i målebrevet, og ikke at man får straff om man overgår noen "maksmål" som det var i LYS. Mye dyrere har det heller ikke blitt, det største prakket er jo å måte måle inn båten og seilene, noe man må med begge systemer.
Mitt største savn er muligheten til å kunne ha to aktive målebrev, basert på ulik seilkonfigurasjon. Slik det er nå må jeg evt ta ut nytt målebrev hver gang jeg ønsker å ha rating iht hvilke seil jeg tenker ta med.
Jeg tror det er mange andre forhold som forklarer nedgangen i regattadeltakelse, og at ikke skylden skal legges på respittsystemet eller prisen for målebrev. Hvis man f.eks ser på deltakelsen i ratingklassene i Færden har nedgangen vært tydelig også år for år etter at Nor-rating ble innført.
.