ravddo
Langedahl skrev for 4 timer siden:Kan ikke tenke meg at To identiske Båter vil få forskjellige tall, men at to forskjellige Båter med samme rating forandrer seg i forhold til hverandre er rart. Tror mange trodde at Nor rating ga et riktig tall på den enkelte Båt, og at det ikke skulle justeres av forskjellige variabler hvert År.
Nja. Hvis det du sier er at 2 HELT like båter får forskjellig rating er det gjort en feil. Klag hvis man er helt sikker.
Sist gang jeg fikk en rasende seiler som hevdet at han og konkurenten hadde hatt likt måltall året før men fått forskjellig året etter hadde det en logisk forklaring.
Den andre båten hadde ikke målt båten det første året, den hadde fått et midlertidig tall gitt av en søsterbåt.
For å hjelpe folk som trenger målebrev i en fart tilbyr NorRating et midlertidig bevis. Da får man et bevis med det høyeste måltallet som er for en søsterbåt registrert målt. Det er da den høyste ratingen som blir brukt. Vil man ha fradrag må det måles.
Men det er mennesker som legger inn alt og det kan gjøres feil! For min del prøver jeg å være så nøyaktig som mulig for at det blir riktig med en gang. Men jeg har fått kjeft av båteier fordi jeg gjorde det for nøyaktig og han kun skulle seile onsdagseilas. En måling av skrog og rigg er en engangsjobb. Norlys har prøvd å få båtselgerene til å gjøre alt før salg samt levere båtene med seilnummer. Men det vil ikke kundene betale de tusenlappene for å sette nummer i seilene. Tenk å enkelt det hadde vært da!