ch765 Startet 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2018 På slutten av forrige seson og nå nylig (nettopp sjøsatt) hører jeg den kjente buldringen/ristingen ved sving i begge retninger, så lurer litt på hvor jeg skal starte feilsøk. Vil selvsagt helst utsette evt. reparasjoner til høsten, men så var det dette med føre var. Buldringen er ikke veldig høy, men kjennes både ved rattet og av passasjerer. Båten er en '97 Chaparral SS2335, med Volvo Penta 5,7GSi og et DP-S-drev (LK-series) Drevet ble satt på i fjor, og motorhøyden justert av verksted. Jeg kjente ikke veldig godt etter, men kjente ikke slark i drevknuten før drevet ble satt på. Den så ellers fin ut, uten rust o.l. (Går i ferskvann) Drevet har fått oljebytte, skiftet o-ringer osv, fettet drevknuten også. Motoren går fint og jevnt etter justering av tenning. Har ikke skiftet drevknutebelg på 4-5 år (i følge forrige eier, men tror den var lite brukt) - men tok en inspeksjon før sjøsetting i år, og den så hel og fin ut, ikke morken. Propellene var tatt av i vinter, og satt på igjen i vår (med moment) - ingen synlige skader på propell, bare litt rufsete på kantene. Kan det være propellen? Har det noe hensikt i å svinge mens den står i fri, for deretter høre om dunkingen kommer da, eller vil f.eks slark i drevknuten bare komme når den er i gir? Hører ikke dunkingen når jeg kjører rett frem, har ikke fått testet hvordan det er når motoren er tiltet opp. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Testet litt mer på dette i går. Prøvde å kjøre opp turtallet i fri, hvor jeg lyttet etter vibrasjoner både når jeg vrei på ratte og tiltet opp motoren - ikke antydning til knurring/dunking da. Sjekket også at propellene ikke møtes under kavitasjonsplata, den ene propellspissen pekte på kl 12, samtidig som den andre vendte på kl 6. Er det ikke rart jeg ikke får ulyd når motoren er tiltet opp/svinger? Må den ha "load"? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Vrod Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Mest sannsynlig er det krysset som er slitt og ved belastning gir lyd fra seg når det blir belastet, bør kontrolleres så raskt som mulig for og unngå slitasje pga feilbelastning på simmringer i girboksen . Jeg synes det er vågalt og vente til høsten det ville ikke jeg gjort. Lykke til og god sommer. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
ch765 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Vrod skrev for 1 time siden: Mest sannsynlig er det krysset som er slitt og ved belastning gir lyd fra seg når det blir belastet, bør kontrolleres så raskt som mulig for og unngå slitasje pga feilbelastning på simmringer i girboksen . Jeg synes det er vågalt og vente til høsten det ville ikke jeg gjort. Lykke til og god sommer. OK, da får jeg sjekke det.. Takk for svar! Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2018 Tenkte å få et bilverksted til å skifte krysset - noen som har erfaring med det? Er det noe spesielt med VP-knutene eller noe annet jeg bør passe på? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Tok ut drevet, og byttet kryssene. Kjente ikke noe slark i de, men byttet alikevel. Gimbal-lageret kjentes fint ut, og rullet fint uten noe ujevnheter. Drevet gikk greit å ta av og sette på igjen, så antar motoren er justert bra. Alikevel ble det litt ulyd og vibrasjoner under sving. Noe annet jeg bør undersøke? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Ny tur idag. Tempmåler viser såvidt utslag, selv om motoren tilsynelatende er varm. motoren vil ikke over 3000 rpm, akkurat som den dør ut litt når throttle er fullt, får en anelse mer rpm hvis jeg trekker tilbake throttle litt. prøvde å ruse den i fri, da nådde den fint mye over 3000, men fikk noen rare lyder og en stygg metal mot metal hvinelyd ved høy rpm... hva pokker kan dette være? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Kjellg Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Høres ut som en alvorlig feil som jeg ikke synes du skal selv prøve å finne ut av. Få noen som kan det til å se over motor og drev. Kan fort bli dyrt om du ikke finner feilen raskt og fortsetter å bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Hadde samme på et mercruiser drev og på neste prøvetur røyk gimballageret….. Det gikk opp i røyk og jeg måtte taues inn igjen. Var et lite helvete å få av igjen drevet som akkurat var montert, lageret ble med akslingen og måtte skjæres løs. Etter det lagde jeg meg en opprettingsdor. VP SX og DPS drev har samme løsning med opppretting og det man skal være klar over er at det holder ikke å bare justere motorfestene, bellhousingen må også justeres ift motor. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 DieselDahl skrev 41 minutter siden: Hadde samme på et mercruiser drev og på neste prøvetur røyk gimballageret….. Det gikk opp i røyk og jeg måtte taues inn igjen. Var et lite helvete å få av igjen drevet som akkurat var montert, lageret ble med akslingen og måtte skjæres løs. Etter det lagde jeg meg en opprettingsdor. VP SX og DPS drev har samme løsning med opppretting og det man skal være klar over er at det holder ikke å bare justere motorfestene, bellhousingen må også justeres ift motor. Interessant.. Den samme lyden, og/eller problemet med at den ikke gikk opp i turtall? Hadde du også temperatur-problemene? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
DieselDahl Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Nei, kun lyden og vibrasjoner. Tenker at de andre feilene har en annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 (redigert) Høres veldig logiskt ut det DieselDahl skriver. Eller for å si det på en annen måte - Det kan jo ikke være så mye annet. Så litt på oppbyggingen av drevet og motoren og dette bør absolutt sjekkes ut før du gjør noe annet. Og kanskje aller viktigst, ikke bruk båten før dette er utbedret. Redigert 23.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Kjellg skrev 55 minutter siden: Høres veldig logiskt ut det DieselDahl skriver. Eller for å si det på en annen måte - Det kan jo ikke være så mye annet. Så litt på oppbyggingen av drevet og motoren og dette bør absolutt sjekkes ut før du gjør noe annet. Og kanskje aller viktigst, ikke bruk båten før dette er utbedret. OK, takker - så gimballageret er kandidaten, og throttle-problemene er noe annet - er det konklusjonen? Kan det være det lageret på "andre siden" av u-jointen da? upper gear case input shaft bearing ellernoe. Da jeg skiftet krysset, merket vi at det vandret noen mm inn og ut.. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 6.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Fikk den igjen fra verksted nå - det var de to boltene på siden av drevet (like ved trim-indikator på en av sidene, should bolts?) som var løse, slik at drevet vibrerte. Er fortsatt ulyd ved sving, men de på verkstedet sa dette var greit , og at det skyldes at det var litt slark/løst i noe oppheng/gjennomføring. Throttle-problemene skyldes antagelig dårlige plugg og/eller pluggledninger, så skal skifte de. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Svart 6.August.2018 Link til dette innlegget Svart 6.August.2018 Hmmm - nå fikk jeg hetta. Har litt av den samme oppførselen på mitt DP-S drev. Da skal båten ut av vannet tidlig i år ja. Hva sa de på verkstedet om "shroud boltene"? Var det noe farlig? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ch765 Svart 7.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Napoli skrev for 12 timer siden: Hmmm - nå fikk jeg hetta. Har litt av den samme oppførselen på mitt DP-S drev. Da skal båten ut av vannet tidlig i år ja. Hva sa de på verkstedet om "shroud boltene"? Var det noe farlig? Skrev litt feil, engelske benevningene er "shoulder bolts" , det er de hex(?)-boltene på siden. Slik jeg forstod det, ble det totalhavari på drevet hvis de løsnet ja. Den ene siden hang bare i de siste gjengene, så det det var nære på for min del. De kan vel antagelig strammes til selv om de er under vann også? Er fortsatt noe knurring i båten, så skal ta en telefon til og få litt ekstra info. Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 I følge verksted så er det slark i disse "skulderboltene"/ der disse er festet i styregaffelen. Er det stor jobb å skifte styregaffel på dp-s drev? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Bjl Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Har dps. Byttet plastforingene m/gummi der bolten går gjennom trimsylindere. Ble betydelig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
ch765 Svart 12.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Bjl skrev On 19.8.2018 at 22.34: Har dps. Byttet plastforingene m/gummi der bolten går gjennom trimsylindere. Ble betydelig bedre. Kunne du kjenne noe slark når du rugget på drevet? Er det foringer på begge ender av trimsylindrene? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Har tatt av drevet. Kjenner litt slark/dunking både når jeg rugger på "pivot housing" og gaffelen(?) - skal det være sånn? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 28.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2019 Napoli skrev On 6.8.2018 at 22.24: Hmmm - nå fikk jeg hetta. Har litt av den samme oppførselen på mitt DP-S drev. Da skal båten ut av vannet tidlig i år ja. Hva sa de på verkstedet om "shroud boltene"? Var det noe farlig? Fant du ut noe / fikk fikset ulyden på ditt drev, @Napoli ? Sitér dette innlegget Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
Napoli Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 ch765 skrev On 28.10.2019 at 23.33: Fant du ut noe / fikk fikset ulyden på ditt drev, @Napoli ? Nei, dessverre. Båten har grunnet sykdom og flytting blitt liggende på land i år. Så problemet er utsatt til neste år og vårpussen (vinteropplaget var ferdig i oktober i fjor :)). Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.