Ødemark Startet 29.Mai.2018 Del på Facebook Startet 29.Mai.2018 Hei. Minstemann har en båt med 25hk mariner , veldig gammel type, med el start. Koblet en billig bilstereo opp med strøm fra batteri, og det spiller veldig bra. Problemet er når motor går , da kutter lyden av og på hele tiden. Ingen elektriker , men hva skyldes dette? Så lenge jeg tar strømmen fra batteriklemmene, trenger jeg vel ingen regulator? Eller?? ( vær snill ned meg nå, som sagt ingen elektriker ). Når tenningen er av, låter anlegget veldig fint . Forslag ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 Quote Er nok en regulator som skal til. Kjøp et billig multimeter på Biltema feks. Mål på batteripoler med motor i gang. Den skal ikke være over 14.4V. Er den for høy vil du "koke" batteriet også over tid. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2018 Del på Facebook Svart 29.Mai.2018 med begrenset strømtrekk, så kan nok spenninga bli bra høy - støtter forslaget om å sjekke med multimeter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ødemark Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 Joda, multimeter har jeg. Altså, er spenningen over 14.4 , trenger jeg regulator? Type? Kjøpe hvor? Og , det er da motor som lader for mye? Men den har jo alltid vært koblet slik? Bør vel sitte en på motor allerede da? Det er det jeg ikke skjønner? Har jo bare koblet på noe som allerede er der?? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 30.Mai.2018 Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 Eldre påhengsmotorar med 12V uttak har ikkje skikkeleg laderegulering. Denne "ladespenninga" er berekna på å pøsa spenning innpå eit batteri som er nesten tomt etter å ha kinna igang motoren.. ( litt sant og litt tøys ) Den er heilt ok for ei lanterne med glødelampe, men stereoen din synest nok at det vert for stor e spenningsvariasjonar, ( høg ) - ein gammal analog stereo hadde funka.. Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2018 OK... laderegulator er greia da eller? Fåes hvor? Takk? Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Jeg kjøpte en laderegulator på Biltema i et klønete innfall.. funker dårlig. Ikke målt med multimeter, men har noen forslag til hva som kan funke ? Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Kan vere tennplugger og som forstyrer vis da er radio dere bruker Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 stig arve skrev 47 minutter siden: Kan vere tennplugger og som forstyrer vis da er radio dere bruker Tror ikke det, bruker Bluetooth , og server ikke støy, men kutt i lyden Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Bluetooth brukes vel bare for å overføre lydsignalet fra forsterkeren til høyttalerne. Dersom de er radio det lyttes til, kan fremdeles tenningen lage så my støy at radioen "mister" stasjonen og kutter lyden. Ellers er det vel også mulig at bluetoothsignalene kan forstyrres av tenningsstøy. Er dekselet til motoren lagd av plast eller metall ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 er det aux inngang på stereoen eller kan du prøve med cd (eller kassett?) for å sjekke om lyden kutter da også ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ødemark Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Både radio, aux og Bluetooth kutter, virker elektrisk . Og uten tenningen på, spiller det så fint så. Virker som det er noe med mengde strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 (redigert) Når du skriver "kutter", mener du da at hele anlegget slår seg av, eller er det bare lyden som forsvinner ? Du skriver også at den kutter av og på. Dersom problemet skyldes for høy spenning, synes jeg det er merkelig at den slår seg på igjen så lenge motoren fortsatt går, man må jo anta at spenningen vil fortsette å være for høy inntil motoren stoppes. Skjer dette også når motoren bare går på tomgang ? Isåfall tviler jeg på at problemet skyldes for høy spenning, for på tomgang leverer vel ikke denne motoren særlig med strøm, sannsynligvis ikke mer enn stereoanlegget og motorens tenningssystem bruker. Kan det være noe så enkelt som en dårlig kontakt som ikke tåler vibrasjonene når motor er igang ? Redigert 1.Juni.2018 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Har du jordet cd spiller batterie og motor etc sammen ? Sitér dette innlegget Link to post
Ødemark Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: Når du skriver "kutter", mener du da at hele anlegget slår seg av, eller er det bare lyden som forsvinner ? Du skriver også at den kutter av og på. Dersom problemet skyldes for høy spenning, synes jeg det er merkelig at den slår seg på igjen så lenge motoren fortsatt går, man må jo anta at spenningen vil fortsette å være for høy inntil motoren stoppes. Skjer dette også når motoren bare går på tomgang ? Isåfall tviler jeg på at problemet skyldes for høy spenning, for på tomgang leverer vel ikke denne motoren særlig med strøm, sannsynligvis ikke mer enn stereoanlegget og motorens tenningssystem bruker. Kan det være noe så enkelt som en dårlig kontakt som ikke tåler vibrasjonene når motor er igang ? Godt poeng.. lyden kutter, dvs anlegget skrur seg ikke av og på. Hakker, på en måte. Alt av kabler er skikkelig festet. Skjer så fort motoren går Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Prøv å koble jordingen på motor og ikke batteri ,eller så har biltema en dings som fikser forstyrrelser Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Juni.2018 Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Lån et annet 12V batteri og bruk dette til å forsyne stereoen med strøm. Ikke ha noe annet tilkoblet dette batteriet. Dersom problemet fremdeles er der, kan du frikjenne ladesystemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.