honken Startet 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2018 Girkassen har begynt å slure volsomt både fremover og i revers. Dette kom helt plutselig etter en tur på 2 timer. Har prøvd å koble av vire å gire manuelt men til ingen nytte. Slurer mest fremover. Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve før jeg tar ut kassen? Samt hadde satt pris på om noen kjenner/vet om noen i stavanger området som har peiling på å skru på disse eller kan være i besittelse av en tilsvarende kasse aom bare tar opp plass. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Ta å søk på motor/gearkombo og "kon". Hadde samme komboen og der hadde det med det å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Og sjekk at akslingen ikke har løsna i flensen på gearet. Sitér dette innlegget Link to post
honken Svart 29.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 Har sjekket at aksling ikke har løsna fra flens men denne set ut til å være ok. Overett merker holdt seg på samm plass Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2018 konen i girkassa som er utslitt, ikke så store jobben å skifte, og pass også på at du har rett type olje på girkassa, mineral 30 olje Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det kan være gal justering av gearwire. Du kan lese om problemet på min hjemmeside arkmarin.no under fanen "Omega 36". Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 arkmarin skrev 16 minutter siden: Det kan være gal justering av gearwire. Du kan lese om problemet på min hjemmeside arkmarin.no under fanen "Omega 36". Han koblet av wiren og vekslet gear rett på kassa uten at det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Lå en kvittering i forrige båten min om at denne "konen" var overhalt noen år tidligere. Men mener også at jeg har lest noen "diy" tråder om å overhale konen her inne. (Ble en rar setning det..) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Pinkvin skrev 4 minutter siden: tråder om å overhale konen her inne. (Ble en rar setning det..) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
arkmarin Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Pinkvin skrev 11 minutter siden: Han koblet av wiren og vekslet gear rett på kassa uten at det hjalp. Har du lest om problemet på min side? Det kan være nok å snu konen i gearkassen. Reversen er ikke like mye slitt, som framover. Prøv det før du kjøper ny kon. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
index Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Regner med at du har sjekket oljenivået på gearet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Har hatt samme problem med min gearkasse/kon. Viste seg at jeg hadde vært "for snill" når jeg satt den i gir med resultat at konen ble blankpolert og begynte å slure. Behandlingen var å rubbe/pusse så den tok igjen. Var perfekt etter dette. Det var Yanmarverksted som sto for behandlingen og pekefingeren Sitér dette innlegget Link to post
honken Svart 3.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Takker for alle svar. Nå har jeg vasket utav gearkassen med 2 deler diesel og en del olje da forje eier har hatt i high performance gear olje i kassen moe som smører litt vel mye nedi der. Nå virker det ut som om konen tar tak igjen når jeg veksler rett på kassen. Venter nå på original kobling til å sjalte via kontroll boks så får jeg gå fra kai å se om diesel vasken har hatt noen effekt Sitér dette innlegget Link to post
kveld Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Mitt gir slurer ved pådrag,korleis snu konen.Er det vanskleg å skru av giret.Yanmar 2qm20 marinegir kbw 10. Redigert 3.Juli.2019 av kveld (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Kassen demonteres ved å skru ut boltene som sitter rundt i forkant, ingen stor jobb Sitér dette innlegget Link to post
kveld Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 ok takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.