Jump to content

Yanmar 2gm med km2a gir slurer

honken

Recommended Posts

Girkassen har begynt å slure volsomt både fremover og i revers. Dette kom helt plutselig etter en tur på 2 timer. Har prøvd å koble av vire å gire manuelt men til ingen nytte. Slurer mest fremover. Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve før jeg tar ut kassen? Samt hadde satt pris på om noen kjenner/vet om noen i stavanger området som har peiling på å skru på disse eller kan være i besittelse av en tilsvarende kasse aom bare tar opp plass.

Guest Avmønstret#
arkmarin skrev 16 minutter siden:

Det kan være gal justering av gearwire. Du kan lese om problemet på min hjemmeside arkmarin.no under fanen "Omega 36".

Han koblet av wiren og vekslet gear rett på kassa uten at det hjalp. 

Guest Avmønstret#

Lå en kvittering i forrige båten min om at denne "konen" var overhalt noen år tidligere. Men mener også at jeg har lest noen "diy" tråder om å overhale konen her inne. (Ble en rar setning det..)

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

tråder om å overhale konen her inne. (Ble en rar setning det..)

:lol::lol::lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har hatt samme problem med min gearkasse/kon. Viste seg at jeg hadde vært "for snill" når jeg satt den i gir med resultat at konen ble blankpolert og begynte å slure. Behandlingen var å rubbe/pusse så den tok igjen. Var perfekt etter dette. Det var Yanmarverksted som sto for behandlingen og pekefingeren :giggle:

Takker for alle svar. Nå har jeg vasket utav gearkassen med 2 deler diesel og en del olje da forje eier har hatt i high performance gear olje i kassen moe som smører litt vel mye nedi der. Nå virker det ut som om konen tar tak igjen når jeg veksler rett på kassen. Venter nå på original kobling til å sjalte via kontroll boks så får jeg gå fra kai å se om diesel vasken har hatt noen effekt

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...