Golfie1974 Startet 29.Mai.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2018 Byttet og rengjøres filter i dag. Klarte å søle noe diesel ned på motor og kjøl. Er dette brannfarlig og hva bør evt gjøres? Jeg tørket, av fettet og skylte de berørte områdene. Tenkte la det tørke opp noe før jeg forsøker å starte opp. Tips og info om risiko? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 (redigert) Ikke noe krise, men for å unngå lukt er det lurt å tørke opp så godt som mulig. Det kan være vanskelig å ikke få noe søl av diesel når man skifter filter, prøv å finne et kar eller liten bøtte du kan sette under. Redigert 30.Mai.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Det er nok ingen fare med dette, men som Krimart skriver er det lukta som er problemet. Vask rent avfetting eller vanlig middel til motorvarmer. Jeg pleier å tre en liten plastpose utenpå filteret før jeg skrur det av for å unngå søl. Diesellukt i båt er ikke noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Jeg bruker også posemetoden. Men litt søl blir det uansett. Så da pleier jeg å avslutte med å skylle med en bøtte lunkent Zalovann, det løser det meste av dieselsølet. Og lenser ut etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Golfie1974 Svart 30.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Takker og bukker for svar! Amatør som jeg er så klarte jeg ikke få noe under filterene, men poseløseningen hørtes genial ut. Da trenger jeg ikke tenke på brannfare altså ;-) Har startet egen trå om lufting, men kan jo spørre her og. Noen som kan forklare fremgangsmåte? Jeg finner hverken lufteskruen eller noe å pumpe med ;-/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2018 Brannfaren er ikke stort å bry seg med, det er diesellukten som er det verste her. Lufting: Jeg vil tro matepumpen sitter under innsuget et sted, det ser I alle fall slik ut på bildet. På underside av denne er det en liten hendel åpumpe manuelt med. Jeg ser at du har returen fra dysene inn på det som normalt er lufteskruen på filteret, da må denne løses litt for å lufte. Pump til det kommer ren diesel uten bobler ut. Om pumpen ikke tar, drei motoren litt og prøv igjen. Hvis den er på toppen av kammen får du ikke tak... Etter å ha luftet på filteret ville jeg løsnet innløpet til høytrykkspumpa og luftet der også. Deretter startet opp, og løsnet ett og ett dyserør og sluppet ut evt luft der også. Burde ikke være nødvendig etter kun filterbytte, men det skader ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Golfie1974 Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Takk for alle råd og tips! Må jo spørre og lære, amatør på snekke som jeg er. Etter noen dager å ha prøvd selv, stod RS der med en hjelpende hånd , og stor vilje til å lære bort ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Lufting kan også gjøres ved å ta av diesel tilbakeløpsslangen på motoren, og pumpe til det kommer jevn strøm med diesel. Lettere enn diverse luftesrkuter IMHO. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Lukter alltid diesel i hele båten etter filterbytte. Tørk opp og resten er dunstet bort etter en dag eller to. Luft ut Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.