Jump to content

Raymarine ST60 speed viser feil sjøtemperatur

arkmarin

Recommended Posts

Har sjøvannstemp på Raymarine C120 plotter som får temperatur fra ekkoloddgiver. Det viser fullstendig feil temperatur, tidvis for lav og tidvis for høy. Langt utover det intervallet som er mulig å justere i plotteroppsettet. 

Har blitt lei hele greia og har tatt bort denne informasjonen fra skjermen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

toholthe skrev for 21 timer siden:

Er det riktig forstått at metoden går ut på å kutte ledningene for temperaturføleren i giveren og koble til en ekstern temperaturgiver som limes fast på innsiden av skroget. Temperaturen måles da på innsiden av skroget. 

Jeg har Arimar B45 ekkoloddgiver, og denne viser også helt feil temperatur. Vil metoden som er beskrevet i linken kunne benyttes også på denne?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

toholthe skrev On ‎30‎.‎05‎.‎2018 at 12.58:

Hei,

regner med du har giver fra Airmar. Ikke uvanlig at tempsensoren går fløyten. Om du har en manuell type som jeg mener det er på ST60 kan du fikse den for en tier ved å bruke denne fremgangsmåten:

http://www.myhanse.com/simrad-is12-combi-water-temperature-fix_topic10333.html 

Elfa hadde den til vel kr 200 inkludert porto. Den er bestilt. Takk for hjelpen! Kommer tilbake med rapport etter den er montert

.

Redigert av arkmarin
Jeg hadde skrevet feil og hadde utfyllende opplysninger. (see edit history)
  • 2 uker senere...
toholthe skrev On 30.5.2018 at 12.58:

Regner med du har giver fra Airmar. Ikke uvanlig at tempsensoren går fløyten. Om du har en manuell type som jeg mener det er på ST60 kan du fikse den for en tier ved å bruke denne fremgangsmåten:

http://www.myhanse.com/simrad-is12-combi-water-temperature-fix_topic10333.html

Det var et godt råd. Jeg kjøpte en ny sensor og limte fast på innsiden av skroget under vannlinjen. Koplet den som beskrevet i linken og nå har jeg fått riktig sjøtemperatur. Takk for hjelpen!  :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...